Bullens Suzuki Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Strömmen » mån mar 02, 2015 14:42

Eftersom jag har tråkigt på jobbet idag så har jag tid att fundera på din oljekonsumtion.
Kan starlet förgasaren ha något att göra med de,, kan det bli för mycket vacum om dom har någon strypning som du saknar.
Vild gissning!!

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » mån mar 02, 2015 16:32

Kör på Biltemas Syntet 5-40, samma som till dom andra bilarna.
Letar efter sprut eller Weber 32/36 för nya kammen verkar inte lira mot Starletförknasarn, har inget vrid under 2500 varv.
Funderar nästan om man ska ta ur motorn och börja om från början igen :|
Tacksam för alla råd :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Strömmen » mån mar 02, 2015 17:33

Jag skulle nog prova med en halvsyntet 10/30 först.
Läste någonstans att man inte skulle köra in med syntet.

Mvh a
Senast redigerad av Strömmen den mån mar 02, 2015 21:36, redigerad totalt 1 gånger.

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av skogis » mån mar 02, 2015 21:22

oljemagasinet.se

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Wältmeister » tis mar 03, 2015 8:58

Vad du än gör så snabba på så du är klar till tjugoåttonde mars. :mrgreen:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » tor mar 19, 2015 20:59

Har nu kört cirka 50 mil med mineralolja och den har dragit cirka 1 liter olja :(
Vevhusventilationen går ner i en flaska så inget skit kommer in i motorn och stiften är fullkleggade med bränd olja.
Förslag om mer vad jag kan testa för att få den att sluta dra olja
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Mpower520 » tor mar 19, 2015 22:04

1 liter per 50 mil :shock: har du provat komp efter renoveringen? Låter ju som de går rätt igenom,
Å inge olja i flaskan från vevhusventilationen?

Motorer kan ju ta olja om de inte får rätt mängd syre, men inte för allt i världen litern/50mil (never say never :poke:)

Ska bli intressant när vi får reda på VAD som orsakat detta iaf
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » tor mar 19, 2015 22:50

Mpower520 skrev:1 liter per 50 mil :shock: har du provat komp efter renoveringen? Låter ju som de går rätt igenom,
Å inge olja i flaskan från vevhusventilationen?

Motorer kan ju ta olja om de inte får rätt mängd syre, men inte för allt i världen litern/50mil (never say never :poke:)

Ska bli intressant när vi får reda på VAD som orsakat detta iaf
Komp 8 på 2 och 9 på 2 = Normalt

Bara kondensvatten i flaskan från vevhusventilationen.

Fick tips om att det gick att bestycka om Starletförgasare med Weber 36/36 munstycken ska testa det så fort som det finns tid.

Sitter som en fågelholk när man försöker hitta felet så jag är åxå rätt intresserad av vad felet kan vara
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av skogis » fre mar 20, 2015 6:38

finns ju ett verktyg som man kan mäta genomsläpp med tryckluft.
jag svetsade om ett tändstift med tryckluftskoppling på för att kunna byta ventilfjäder utan riva toppen.
då ser du om det läcker via kolvarna eller ventilerna.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Strömmen » fre mar 20, 2015 20:00

Leak down test tror jag det heter.
Mvh anders

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » lör mar 28, 2015 23:30

Jaha, då var man på gång igen, "jakten på oljeförbrukningen". Har tröttnat på att motorn drar cirka litern på 40/50 mil

Bild

Toppen lyft, packningen helt ok inga tecken på att det har läckt mellan cylindrarna. Men det märks att den har förbrunnit mycket olja, kolvtopparna och förbränningsrummen i toppen fulla med kocks.

Bild

Stoppade ner händerna i "tvätthinken" för sanering innan mat, kände något mjukt, aha jag har en tvättsvamp i hinken :D Nä, det var det inte :puke:

Bild

Bara blocket kvar i bilen, cylindrarna uppmätta med hålmicrometer, skillnader på 5 hundradelar, decket plant, inga kanaler igensatta så jag tror inte felet sitter där.

Bild

Tittade noggrant på kolvringarna och hittade 4 st ringar med en bokstav "N" på och 4 st utan någon markering. Enl. "handboken" så ska märkningen vara "R" och "T" men det kanske bara gäller originalringar. Iallafall så satt 2 st som var märkta med N:et ner och med 2 st med N:et upp. Men alla cylindrarna såg lika djävliga ut så jag tror inte det har så stor betydelse. Ska gå igenom topp och insug med lupp för att ev. hitta något konstigt.
Kom gärna med teorier om vad den höga oljekonsumtionen kan bero på för just nu är jag och trevar helt i blindo på vad det kan vara
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Fisketorp » sön mar 29, 2015 7:37

Inte något vajs med ventilstyrningarna då?
Kanske redan nämnts, orka inte läsa mer bakåt :)

Tror jag kan ha en weber 32/36 liggande om det är av intresse så PM :)

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » sön mar 29, 2015 11:14

Fisketorp skrev:Inte något vajs med ventilstyrningarna då?
Kanske redan nämnts, orka inte läsa mer bakåt :)

Tror jag kan ha en weber 32/36 liggande om det är av intresse så PM :)
Har kollat styrningarna och dom är ok, men tack iallafall.
Som sagt alla förslag emottages tacksamt
Du har PM :poke:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Wältmeister » sön mar 29, 2015 11:52

Vet inte om det tillför något, men är du absolut säker på att du vänt kolvringarna rätt?
Ev kan du slå en signal till specialisten på kolvringar, Pelgeanders i Örebro, och fråga eller köpa nya kolvringar.
Jag har kontaktat dom själv, men det är länge sedan.
Följer tråden och saknade dig i går.
Men jag "fick en jip" även i går. :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Samurai Highroof -88

Inlägg av Bullen » sön mar 29, 2015 13:27

Wältmeister skrev:Vet inte om det tillför något, men är du absolut säker på att du vänt kolvringarna rätt?
Ev kan du slå en signal till specialisten på kolvringar, Pelgeanders i Örebro, och fråga eller köpa nya kolvringar.
Jag har kontaktat dom själv, men det är länge sedan.
Följer tråden och saknade dig i går.
Men jag "fick en jip" även i går. :lol:

:tumbup:
Jorå, vi är inne på kolvringarna åxå men som sagt, den började dra olja innan renoveringen.
Såg på Jonas bilder att du/ni hade kul, drar i offroadtarmen något otroligt därför beslutet att riva motorn nu för att kunna köra när det blir varmt och fint.
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar