Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Mecu » tis apr 18, 2017 22:21

Jo men den är inte fullt så praktisk på expeditioner då den kräver lite mer el till bränslepump, fläktar mm och är mer komplicerad att laga! ;) Varsågod!
Avgastempgivaren ska helst sitta i grenröret före turbon, på en diesel brukar det vara bra att hålla sig under 700 grader (en bensinare tål mer värme, runt 900 grader). För mycket diesel ger svartrök och högre avgastemp till ingen nytta, mer än möjligtvis att det kan öka laddtrycket från turbon.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Spikens garage

Inlägg av JZ » ons apr 19, 2017 14:35

Mecu skrev: Avgastempgivaren ska helst sitta i grenröret före turbon, på en diesel brukar det vara bra att hålla sig under 700 grader (en bensinare tål mer värme, runt 900 grader). För mycket diesel ger svartrök och högre avgastemp till ingen nytta, mer än möjligtvis att det kan öka laddtrycket från turbon.
x2 :tumbup:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön apr 23, 2017 21:26

Patrolen har tappat orken och blåryker.
Ska försöka hitta någon som kan titta på den.
Är i Radom, Polen.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Lone Wolf » sön apr 23, 2017 22:25

Har inte Robin (Recon) en kontakt i polen

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån apr 24, 2017 20:52

Nu så, nya bränsle filter gjorde susen.
Starkare än någonsin :D

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » mån apr 24, 2017 22:24

Gött att det löste sig! Jag har en kontakt men han bor nånstans mellan Lodz och Krakow. Om du ska vidare till Ryssland så har jag kontakter i Moskva och S:t Petersburg :tumbup: Fortsatt trevlig resa!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön maj 07, 2017 22:09

Precis kommit hem från senaste Rumänien resan.
Jag hade ju en förhoppning att det skulle bli lite mer off-road den här gången, det blev det.
Har laddat över bilder till datorn och gått igenom dom, känns lite overkligt nu när man är hemma igen.
Vet precis hur det kommer att låta på jobbet imorgon.

-Hur var det i Rumänien?
-Jo tack, bra.
-Fattigt och elände, vad har du där och göra?

Om jag säger att dom har en naturupplevelse som kan få en inbiten ateist religiös, eller vägar som kan få en adrenalinpundare att längta hem, så kommer dom ändå inte att fatta. Så jag kommer förmodligen säga;
-Jo tack, bra.

Men för er här på forumet tänkte jag plita ner några rader, plus en och en annan bild.
Ska komma lite mer i ordning här hemma först.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » mån maj 08, 2017 13:00

*öppnar popcornpåsen* [emoji106] [emoji41]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » mån maj 08, 2017 23:35

Ser fram emot trevlig och inspirerande läsning!! :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 09, 2017 0:03

22 April var det dags igen.
Jag och min arbetskompis "Dynamit Harry" hade planerat en resa till Rumänien. Tanken var att vi skulle hålla oss borta från stora vägar och städer. Jag tror vi har tagit med allt i utrustningsväg, och bilen är riktigt tung. Två veckor semester, blir bara en vecka i Rumänien, resten går bort i restid.

Färja från Karlskrona till Gdynia.
Vi kommer bara till Radom, Polen. Där tappar bilen orken och vi tar in på ett hotell. Dagen efter letar vi reda på en verkstad som byter våra bränslefilter. Filtren fick budas ner från Warszawa, så vi blev inte klara förens kl tre. Så det blev en natt till i Polen. Tappade en dag här, men vi har ju semester.

Bild
Ingen idé att hetsa upp sig för lite motgångar.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 09, 2017 0:46

Bild
Rast i Polen, vi tycker båda två om att vara där ingen annan är. Första gången som Dynamit Harry är på en sådan här resa.

Vi kommer ganska sent till Rumänien, streck kört hela dagen. Jag har ett ställe på gps;en som jag tänkt att vi ska hinna till. Hemma vid datorn såg det ut som ett bra ställe, en camping med grottor och forsar.

Bild
Vi skulle bara gena lite, genom en bokskog. Vi såg forsen på gps,en och försökte trassla oss fram mellan träden. Vi hittade forsen, 50 meter nedanför oss. Det fanns en liten antydan till väg nerför. Bilen fick precis plats och vi rullade på etta låg, grenar över framrutan hela tiden. Brant nerför på förarsidan och brant uppför på andra sidan. Skulle jag behöva gå ur så har jag inget att stå på, på andra sidan får man inte upp dörren. Att backa tillbaka ser jag inte som ett alternativ. Hittar en slänt som inte lutar allt för mycket uppför och vi försöker ändra riktning. Marken är dyngsur och det rinner vatten överallt. Boklöv och liljekonvaljer är verkligen skithalt. Det blir till och vinscha... 5-6 gånger.

Bild
Vi får svårt att orientera oss och hittar ingen farbar väg. Jobbar på att få bilen att stå plant så vi kan fälla upp taktältet och ta natt istället. Dynamitarden Dynamit Harry tycker att allt varit skitkul :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » tis maj 09, 2017 7:21

Kul genväg! [emoji3]
Ser fram emot ett utförligt grottreportage från campingen [emoji106]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 09, 2017 10:21

Bild
Forumbilder har krånglat lite för mej, blir olika storlekar osv... morr.

Nåväl, på morgonen såg vi bättre.
Gps,en visade var vi var, och vi visste åt vilket håll vi ville. Skulle bara hitta en möjlig väg där bilen får plats. Campingen struntar vi i, vi har ju redan sovit. (lugn Grottulf, det blir fler grottor) Vi går åt varsitt håll och rekar.

Bild
Hela förmiddagen gick vi och leta, här var det i alla fall plant och bra grepp för däcken.

Bild
VÄG!!! I utkanten av skogen hittar vi farbar väg och vi kan rulla på lite.

Bild
Äntligen ute ur bokskogen! Bokskogen är verkligen vacker men det känns lite instängt, det här är bättre. Jag går ur bilen och tar en kompasskurs mot Meziad.

Bild
Finns naturliga vatten källor överallt. Oftast ser dom ut så här, rännan är väl för djuren.

Bild
Fullservice på macken. Nu har vi extra diesel, matförrådet fyllt och alla vattendunkar är fulla. Dags att lämna civilisationen.

Bild

Bild
Lite i utkanten av Meziad finns den här grottan. Endast guidad tur och massor med turister. Vi åker vidare istället.

Bild
Här går det uppför, man ser vägen en bit ner. Ser inte så märkvärdigt ut på kort, men där var det en upplevelse.

Bild

Bild
Marken är mättad av vatten efter snösmältningen och rasrisken är ganska stor. Det var riktigt varmt för några veckor sedan och björnarna vaknade för att leta mat. Då blev det vinter igen och dom fick gå hungriga. Så nu när snön är borta så är dom igång igen... och lite sura. Det samma gäller alla vargar också. Allt enligt lokalborna. Vi lovar och vara försiktiga. Vägarna har också fått lite stryk av det senaste snö lasset. Den här vägen har klarat sig bra.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » tis maj 09, 2017 11:20

Mer mer mer! :beer:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 09, 2017 23:17

Lugn och fin nu Robe :lol:

Vi hitta en asfaltsväg, riktigt fin. Vi mötte en buss här så vi kallade den för Turistvägen.
Kör sällan fortare än 50-60km/t så vi nöjer oss med knappa 2 kilo i däcken.
Blir lite mindre stötigt då.

Bild

Bild

Bild
Pott hål.
I överkant på bilden är den gjutna stödmuren. Tittar ni noga i mitten av bilden så ser ni forsen.

Bild
Vi tar camp tidigt, kan vara kul att prova hur det är. Istället för mitt i natten, vilse i en bokskog.

Bild
En jeepdunk är perfekt som vindskydd till brasan, fyller man den med vatten så får man samtidigt varmvatten. Dunken rostade väldigt fort, trodde att det skulle gå lite längre. Men det var väldigt smidigt så länge det varade.

Bild
Fint vadställe, kunde inte hålla mig, var tvungen att prova.

Bild
Stöder den lokala handeln.
Vi är i någon vintersport by. Det var ingen kö i affären i alla fall.

Bild
Lagar mat, värmer mera vatten och tvättar kläder. Vi har ju faktiskt tvättmaskin med oss.

Bild
Våran tvättmaskin, står på takräcket, hink med lock.
I med kläder, varmvatten och tvättmedel.
Starta sedan tvättprogrammet (kör på dålig väg)
Vid nästa stopp slår man ur vattnet och fyller på med rent.
Starta sedan sköljprogrammet (kör mer på dålig väg)

Bild
Ni kan få gissa vad det här är till imorgon.

Skriv svar