Nuttis turbo k5

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor mar 05, 2009 22:11

Nutti skrev:men var finner jag vad den ska ha för toleranser då?
DET var en bra fråga (som jag inte kan svara på) Men om du hittar nån motorrenoverare i närheten kan ju han få fram som uppgifterna. Såvida ingen annan här inne har koll...

Och förresten, vevaxeln är smått tung... (fast det kanske du visste :wink: )

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » fre mar 06, 2009 4:46

måste kolla in autozone, där har dom alla moment osv. kanske finns där...

jo, jag har redan antagit att vevaxeln väger kalas mycket eftersom allt verkar väga onormalt mycket på dessa bilar :lol:

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » lör mar 07, 2009 16:31

har du kollat motordata som ger dej all info om storlekar dimentioner mm

annars kan du ju ringa till american racing och fråga säg vilken typ av motor och årsmodell så letar dom upp diverse toleranser för dej

sen så ett litet tips när du sätter i nya ram lager borra upp olje kanalerna lite typ 1mm större samt ta sen ett exvis 10mm borr fasa ur det borrade så oljan kan komma in mellan lättare det gör bla att du får en ngt starkare film yta på lagrena kolla upp din dimention på olje kanalen i lagret innan du borrar bara
då kan du köra på fetare olja som håller bättre ytstyrka på filmen runt lagret

så gjorde jag och det blev viss skillnad på slitaget ochså till det bättre..
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor mar 12, 2009 13:21

fick nya lagren idag från rockauto.com...så det tog endast en vecka att få delarna, det tyckte jag var snabbt 8)

Bild

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör mar 14, 2009 19:42

Tog 9 dagar att få mitt från summit racing...

Sket du i att mäta upp vevaxeln?

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör mar 14, 2009 21:23

har inte gjort nåt ännu, men jo, jag skiter nog i att mäta vevaxeln. En polare som har en motorrenoveringsfirma kom dit och kollade när jag hade upp det och sa att det är inget fel på vevaxeln. På lagret som var slut och hade revor i sig så kännde han och tittade på vevaxeln och sa att det skulle finnas spår på vevaxeln ifall den skulle ha tagit stryk. På samma gång sa han att eftersom jag inte använder bilen så mycket så är det nu just det samma. Han sa även åt mig att egentligen borde man ta ut hela motorn för att göra en ordentlig renovering, men eftersom han vet hur min ekonomi ligger till så tyckte han att jag skulle se vad nya lager kostar, och om dom inte är dyra så byter jag dem på plats. Annars sa han att han har sett mycket värre som har hållit länge efter upptäckt, så ifall lagren skulle blivit dyra så tyckte han att jag skulle bara skruva ihop och köra så länge det håller eftersom det var bara lagret längs bak som hade tagit skada...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör mar 14, 2009 22:01

Aha... Ja eftersom du redan fått lager är det ju ingen större idé att mäta den, skulle den då behöva slipas måste du ju beställa andra lager...

Tycker det låter som en bra lösning, stoppa i o gasa tills det rasar :wink: Hoppas du får bilen på hjulen snart igen...

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » sön mar 15, 2009 18:22

jooo, hoppas jag också...men jag ser inte så vidare positivt på läger just nu...har så mycket som ska bytas innan jag är på hjul med den igen så usch :? så har jag blivit biten av harleyfästingen nu också...så får se vad allt ska bli till :lol: ska fixa motorn i nästa helg bara jag hinner, så blir det att vänt på svänghjul innan jag kan montera lådorna på plats. Efter det blir det nog en besiktning misstänker jag, bäst att göra det nu sålänge allt är i sin ordning 8)

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » mån mar 16, 2009 22:20

jo ang lager fr rock auto hur låg priset till där på dessa lagerna du köpte

kan ju va bra att veta om det e billigare eller så..
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » ons mar 18, 2009 20:36

alla ramlager+stakarnas lager blev 88$ inklusive frakt till finland, så för mig var det ingenting mot priserna här hemma...

Imorgon går skiten ner! Fick telefonsamtal från en lokalfirma som meddelade att dom har ett svänghjul som väntar på mig 8) så jag ska börja med att hämta det och vevaxelpackboxen så blir det att börja byta lager sen. Får se hur långt jag hinner imorgon då, med min nuvarande iver så kanske man hinner få dit lådan också 8)

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor mar 19, 2009 10:48

oujee, jag fick sista svänghjulet som fanns att få tag på 8) fick inget från usa, dom har gått ut från deras sortiment där men jag fick ett GM orginal från hansenracing, och det var sista i deras sortiment :lol:

350€ betalade jag för svänghjul, olja, oljefilter, spridarpluggar och vevaxelpackbox :wink:

Bild
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor mar 19, 2009 20:18

Sedär ja, dyrt var det ju inte direkt...

O en sak till, Har man bara lite tur så behöver man inte så mkt vett :wink:

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor mar 19, 2009 21:53

det blev rätt så billigt jo :)

idag fick jag mycket gjort i "garaget" började med att ta bort all kylning till växellådan...undrar vad som ryms bra där nu? kanske en feet intercooler?:lol:

Bild
Bild

här är en bild på "garaget" då :lol:

Bild

så bärjade jag på då...lossade på alla överfall ca.5mm så jag fick ner vevaxeln lite så var det bara att börja pilla ut gamla lager och pilla in nya. Här är ett på plats (syns förstås inte att det är nytt men)

Bild
Bild

nya fina lager i överfallen

Bild
Bild


koaxiallagret var lite knepigare att byta, det satt rätt så hårt pga. oljefilmen
Bild


men på tal om tur så var mina vevstakelager inte så bra som jag fick...7/16 gick att använda, resten var det grader och revor i :x

Bild
Bild
Bild
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Nitrooxide
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön feb 08, 2009 12:55

Inlägg av Nitrooxide » fre mar 20, 2009 21:21

hm om jag ens hade 10% av dina mek kunskaper skulle jag vara mer än nöjd.

Suck inte ens garage har man för tillfället, kåken sög i sig alla pengar när jag byggde den.

Men jäklar vilken kärra du kommer ha snart.
väntar ivrigt på färdigställning av ditt monster.
Där skulle inte jag ha kört!

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön mar 22, 2009 13:08

Nitrooxide skrev:hm om jag ens hade 10% av dina mek kunskaper skulle jag vara mer än nöjd.
Säger det samma...

Bra jobbat som vanligt Nutti!

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar