Nuttis turbo k5

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons apr 01, 2009 11:02

Jag hittade just denna projekt-tråd.
Förbannat kul läsning, keep up the good work! :tumbup:

Kontrollerade du förresten axial-spelet på veven när du bytte lager.
Jag håller på och renoverar en 454:a, och den gick knappt runt efter att jag monterat det bakersta lagret.
Så jag fick slipa lagersidorna mot en smärgelduk, tills toleranserna blev rätt.

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » ons apr 01, 2009 13:56

hittade m5 bultar vid jobbet så jag lägger genomgångsbultar på 2 hål och så ska jag fundera lite på vad jag gör åt det 3:e...

Jag mätte inte upp nåt utan monterade och efter varje lager som jag monterade och drog till moment snurrade jag lite på motorn för att känna så dom inte tog fast. Så det borde vara ok.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » mån jun 08, 2009 22:24

Här kommer äntligen en update!

Kom på idén att måla hela underredet med hammarlack så gott det gick på samma gång som drivlinan var borta. Det blev kanske inte världens finaste resultat, men i brist på annat att göra så var det ju kul att ha nån sysselsättning.

Bild
Bild

Undertiden som jag målade kom en polare och hälsade på, så då kom motivationen igång med att ta lös oljetråget och försöka lösa bulthistorien. Vi tog lös tråget och kom fram till att det går bra att få en bult in från övre sidan av motorn bakom harmoniska balansern. Så efter en rengöring av tråget samt en massa packningslim senare så satt det på plats! Nu ska jag låta det torka ordentligt i några dagar och i nästa vecka nån gång lovade min polare att komma och hjälpa mig med att sätta dit drivlinan :D

här är en bild efter att allt var klart, i detta skede kan man väl med gott samvete säga att man har sjuka polare! :lol::lol::lol:

Bild
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån jun 08, 2009 22:45

:lol2: Snygg spricka!!! :lol:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » ons jun 10, 2009 21:28

här händer det grejjer! har suttit ute i "garaget" i 7,5h idag, och det var inte så bra väder där kom ner regn och skit...men ibland kan man vara lite hardcore om man sätter sig in på något. Såhär är planen: fixa igång bilen till lördag för att åka på ett american car meeting som ordnas här. Detta är 4:e året jag försöker få min bil dit :P I förra året var jag bara 5dagar för sen och nu ser det ut som om det kanske skulle kunna slarva och gå att få ihop allt på återstående 2 dagar :lol:

först började jag med lite ihopmontering av alla delar

Bild
Bild

efter det så bultade jag fast svänghjulet och konstaterade att jag hade glömt att köpa centrumlagret till vevaxeln :x då blev det att åka till jobbet och söka efter ett lager, naturligtvis fanns inte det rätta så det blev till att ta ett mindre lager och svarva till en distanshylsa som passades in mellan vevaxeln och lagret. Efter x antal timmar kom jag såpass långt att jag har nu dragit till lådan mot motorn i moment

Bild

måste säga att nerverna nästan sprack innan jag hade lådan på plats. 80kg är inte riktigt så lätt att försöka rikta rakt in där den skulle sitta, men till sist lyckades det. Imorgon blir det att sätta fast delningslådan och bakre mellanaxel så är allt på utsidan av bilen sågott som klart. Så då blir det att försöka slita bort automat pedalstället och bulta fast "nya kopplingsstället och fixa fast hydrauliken.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Inlägg: 174
Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » tor jun 11, 2009 14:52

det blir ju riktigt bra :roll:
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor jun 11, 2009 21:56

detta tog mig nästan 4h att åstadkomma, jag skulle ha tagit bort hela rattstången, men konstaterade att jag måste montera istär den för att få bort automatskiten som är i nedre delen på den...som det är nu så gick det inte att få ut den helt, allt skulle säkert gått tusen gånger snabbare dock om jag skulle ha gjort det men...

Bild

gamla pedalen

Bild

nya pedalerna och kopplingen

Bild
Bild

dit ska skiten in och göras hål för kopplingen, kan nämnas att det är trångt!

Bild

vet inte riktigt hur jag ska få ihop allt igen men...kanske det löser sig :lol:

Bild

tadaa...efter totalt 7h idag så är pedalerna fastbultade med 6/8 bultar, nästan all el är kopplad också så det är bara rattstången kvar här inne imorgon plus att fixa hål till kopplingen och fästa dom 2 sista bultarna

Bild

här är jag lite orolig, för det ser ut som om det ena staget kommer äckligt nära säkringsdosan...nästan så jag tror att den kommer bakom den, och då kanske det blir problem ifall jag måste börja flytta på den

Bild

Imorgon kl. 20.00 börjar cruisingen vid american car meeting här i närheten, jag jobbar till kl. 14.00. Så jag hinner knappast färdig tills det....måste åka och hämta ett set med 42" däck som blir 60km med bil+demonteringstid då dom sitter under en annan bil.

Så finns ju en del saker som ska göras:
-fixa hål för koppling och fästa den
-skruva fast allt i cupén
-fyll motorn med ny olja och byt filter
-byta olja i växellådan
-bulta fast fördelningslådan
-bulta fast mellanaxeln bak (fäster fram mellanaxeln nån annan gång)
-fyll fördelningslådan med ny olja
-fyll kopplingen med vätska och lufta den
-bulta fast hjulen
-svetsa fast växelspaken

Allt detta måste jag göra imorgon, och alla polare är på festival denna helg, så jag får fixa på ensam :( hoppeligen klarar jag det
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » tor jun 11, 2009 22:12

Hoppas du klarar det!
Kanske du kan vara med i burnout-tävlingen...skulle säkert vara uppskattat :lol:

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor jun 11, 2009 22:54

ska försöka hinna tills lörda, kommer nog att gå lååååångt in på fredagsnatten innan den blir klar men det får ta så länge det tar...! Imorgon åker jag och sätter på försäkringarna igen och på samma gång ska jag hämta ett set med 42" däck som jag ska låna så det kommer att ta länge :(
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor jun 11, 2009 22:59

Jag håller tummarna!

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » fre jun 12, 2009 20:24

:D kämpa kämpa nutti kämpa påååååå!! vi tror på dej ... :) :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör jun 13, 2009 0:43

jag hann inte få den färdig idag :( 15h i streck men det slutade med en för kort kopplingsrör mellan hydraulkolvarna, hade ju karosshöjt så därför sket det sig...fick dock mycket annat gjort

här är däcken som jag hämtade, till vänster 42x15 till höger 44x18,5 bredden var rätt så stor skillnad på dem :)

Bild

monterade däcken direkt för att få bekvämare arbetsställning för montering av fördelningslåda, nu kan man sitta rak i ryggen och inte behöva vara orolig för att huvudet ska ta i :lol:

Bild

hela drivlinan färdig monterad och ny olja i allt

Bild

där kom hålet för hydraulkolven, blev rätt så tajt

Bild

vilken tur att man har en polare som jobbar på en hydraulfirma, då kan man få delar vilken tid på dygnet som helst 8) ringde åt honom kl. 10 ikväll och åkte dit, tog oss 2timmar att få ihop passat rätt delar och pressat.

Bild

imorgon ska jag stiga upp kl. 9 och börja på igen...då blir det att skruva fast kopplingsröret och lufta kopplingen, montera rattstången, bulta fast mellanaxeln i bakaxeln och svetsa ihop växelspaken så blir det provkörning!
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör jun 13, 2009 0:47

Va? Läggdags redan?! :shock:
Natten är ännu ung, på med pannlampan bara... :wink:

Blir kanon!
Däcken var inte nådiga!

Kan vi hoppas på en filmsnutt imorgon då med lite turbo vissel? :D

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör jun 13, 2009 8:22

jo, jag hade ju stigit upp klockan 5 igår så jobbade jag 4h och skruvade sen 15h i streck så kanske det räcker för en dag plus att jag fick inte tag på killen som skulle lufta kopplingen med mig...nu har jag hunnit sova 6h och är igång igen, sista rycket då...en filmsnutt ska väl gå att få fixad bara jag kommer ihåg :lol:
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » lör jun 13, 2009 16:45

:) du är ju för jävlig hur orkar du nutti?? man bör ju sova lite med

men det ser ju bra ut med ditt bygge mkt skoj kämpa på nu och ha lite ork kvar

ska bli skoj att ev höra morret från bilen sen......lycka till.... :) :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Skriv svar