Nuttis turbo k5
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jag hittade just denna projekt-tråd.
Förbannat kul läsning, keep up the good work!
Kontrollerade du förresten axial-spelet på veven när du bytte lager.
Jag håller på och renoverar en 454:a, och den gick knappt runt efter att jag monterat det bakersta lagret.
Så jag fick slipa lagersidorna mot en smärgelduk, tills toleranserna blev rätt.
Förbannat kul läsning, keep up the good work!
Kontrollerade du förresten axial-spelet på veven när du bytte lager.
Jag håller på och renoverar en 454:a, och den gick knappt runt efter att jag monterat det bakersta lagret.
Så jag fick slipa lagersidorna mot en smärgelduk, tills toleranserna blev rätt.
hittade m5 bultar vid jobbet så jag lägger genomgångsbultar på 2 hål och så ska jag fundera lite på vad jag gör åt det 3:e...
Jag mätte inte upp nåt utan monterade och efter varje lager som jag monterade och drog till moment snurrade jag lite på motorn för att känna så dom inte tog fast. Så det borde vara ok.
Jag mätte inte upp nåt utan monterade och efter varje lager som jag monterade och drog till moment snurrade jag lite på motorn för att känna så dom inte tog fast. Så det borde vara ok.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
Här kommer äntligen en update!
Kom på idén att måla hela underredet med hammarlack så gott det gick på samma gång som drivlinan var borta. Det blev kanske inte världens finaste resultat, men i brist på annat att göra så var det ju kul att ha nån sysselsättning.
Undertiden som jag målade kom en polare och hälsade på, så då kom motivationen igång med att ta lös oljetråget och försöka lösa bulthistorien. Vi tog lös tråget och kom fram till att det går bra att få en bult in från övre sidan av motorn bakom harmoniska balansern. Så efter en rengöring av tråget samt en massa packningslim senare så satt det på plats! Nu ska jag låta det torka ordentligt i några dagar och i nästa vecka nån gång lovade min polare att komma och hjälpa mig med att sätta dit drivlinan
här är en bild efter att allt var klart, i detta skede kan man väl med gott samvete säga att man har sjuka polare! :lol::lol:
Kom på idén att måla hela underredet med hammarlack så gott det gick på samma gång som drivlinan var borta. Det blev kanske inte världens finaste resultat, men i brist på annat att göra så var det ju kul att ha nån sysselsättning.
Undertiden som jag målade kom en polare och hälsade på, så då kom motivationen igång med att ta lös oljetråget och försöka lösa bulthistorien. Vi tog lös tråget och kom fram till att det går bra att få en bult in från övre sidan av motorn bakom harmoniska balansern. Så efter en rengöring av tråget samt en massa packningslim senare så satt det på plats! Nu ska jag låta det torka ordentligt i några dagar och i nästa vecka nån gång lovade min polare att komma och hjälpa mig med att sätta dit drivlinan
här är en bild efter att allt var klart, i detta skede kan man väl med gott samvete säga att man har sjuka polare! :lol::lol:
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
här händer det grejjer! har suttit ute i "garaget" i 7,5h idag, och det var inte så bra väder där kom ner regn och skit...men ibland kan man vara lite hardcore om man sätter sig in på något. Såhär är planen: fixa igång bilen till lördag för att åka på ett american car meeting som ordnas här. Detta är 4:e året jag försöker få min bil dit I förra året var jag bara 5dagar för sen och nu ser det ut som om det kanske skulle kunna slarva och gå att få ihop allt på återstående 2 dagar
först började jag med lite ihopmontering av alla delar
efter det så bultade jag fast svänghjulet och konstaterade att jag hade glömt att köpa centrumlagret till vevaxeln då blev det att åka till jobbet och söka efter ett lager, naturligtvis fanns inte det rätta så det blev till att ta ett mindre lager och svarva till en distanshylsa som passades in mellan vevaxeln och lagret. Efter x antal timmar kom jag såpass långt att jag har nu dragit till lådan mot motorn i moment
måste säga att nerverna nästan sprack innan jag hade lådan på plats. 80kg är inte riktigt så lätt att försöka rikta rakt in där den skulle sitta, men till sist lyckades det. Imorgon blir det att sätta fast delningslådan och bakre mellanaxel så är allt på utsidan av bilen sågott som klart. Så då blir det att försöka slita bort automat pedalstället och bulta fast "nya kopplingsstället och fixa fast hydrauliken.
först började jag med lite ihopmontering av alla delar
efter det så bultade jag fast svänghjulet och konstaterade att jag hade glömt att köpa centrumlagret till vevaxeln då blev det att åka till jobbet och söka efter ett lager, naturligtvis fanns inte det rätta så det blev till att ta ett mindre lager och svarva till en distanshylsa som passades in mellan vevaxeln och lagret. Efter x antal timmar kom jag såpass långt att jag har nu dragit till lådan mot motorn i moment
måste säga att nerverna nästan sprack innan jag hade lådan på plats. 80kg är inte riktigt så lätt att försöka rikta rakt in där den skulle sitta, men till sist lyckades det. Imorgon blir det att sätta fast delningslådan och bakre mellanaxel så är allt på utsidan av bilen sågott som klart. Så då blir det att försöka slita bort automat pedalstället och bulta fast "nya kopplingsstället och fixa fast hydrauliken.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
detta tog mig nästan 4h att åstadkomma, jag skulle ha tagit bort hela rattstången, men konstaterade att jag måste montera istär den för att få bort automatskiten som är i nedre delen på den...som det är nu så gick det inte att få ut den helt, allt skulle säkert gått tusen gånger snabbare dock om jag skulle ha gjort det men...
gamla pedalen
nya pedalerna och kopplingen
dit ska skiten in och göras hål för kopplingen, kan nämnas att det är trångt!
vet inte riktigt hur jag ska få ihop allt igen men...kanske det löser sig
tadaa...efter totalt 7h idag så är pedalerna fastbultade med 6/8 bultar, nästan all el är kopplad också så det är bara rattstången kvar här inne imorgon plus att fixa hål till kopplingen och fästa dom 2 sista bultarna
här är jag lite orolig, för det ser ut som om det ena staget kommer äckligt nära säkringsdosan...nästan så jag tror att den kommer bakom den, och då kanske det blir problem ifall jag måste börja flytta på den
Imorgon kl. 20.00 börjar cruisingen vid american car meeting här i närheten, jag jobbar till kl. 14.00. Så jag hinner knappast färdig tills det....måste åka och hämta ett set med 42" däck som blir 60km med bil+demonteringstid då dom sitter under en annan bil.
Så finns ju en del saker som ska göras:
-fixa hål för koppling och fästa den
-skruva fast allt i cupén
-fyll motorn med ny olja och byt filter
-byta olja i växellådan
-bulta fast fördelningslådan
-bulta fast mellanaxeln bak (fäster fram mellanaxeln nån annan gång)
-fyll fördelningslådan med ny olja
-fyll kopplingen med vätska och lufta den
-bulta fast hjulen
-svetsa fast växelspaken
Allt detta måste jag göra imorgon, och alla polare är på festival denna helg, så jag får fixa på ensam hoppeligen klarar jag det
gamla pedalen
nya pedalerna och kopplingen
dit ska skiten in och göras hål för kopplingen, kan nämnas att det är trångt!
vet inte riktigt hur jag ska få ihop allt igen men...kanske det löser sig
tadaa...efter totalt 7h idag så är pedalerna fastbultade med 6/8 bultar, nästan all el är kopplad också så det är bara rattstången kvar här inne imorgon plus att fixa hål till kopplingen och fästa dom 2 sista bultarna
här är jag lite orolig, för det ser ut som om det ena staget kommer äckligt nära säkringsdosan...nästan så jag tror att den kommer bakom den, och då kanske det blir problem ifall jag måste börja flytta på den
Imorgon kl. 20.00 börjar cruisingen vid american car meeting här i närheten, jag jobbar till kl. 14.00. Så jag hinner knappast färdig tills det....måste åka och hämta ett set med 42" däck som blir 60km med bil+demonteringstid då dom sitter under en annan bil.
Så finns ju en del saker som ska göras:
-fixa hål för koppling och fästa den
-skruva fast allt i cupén
-fyll motorn med ny olja och byt filter
-byta olja i växellådan
-bulta fast fördelningslådan
-bulta fast mellanaxeln bak (fäster fram mellanaxeln nån annan gång)
-fyll fördelningslådan med ny olja
-fyll kopplingen med vätska och lufta den
-bulta fast hjulen
-svetsa fast växelspaken
Allt detta måste jag göra imorgon, och alla polare är på festival denna helg, så jag får fixa på ensam hoppeligen klarar jag det
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
ska försöka hinna tills lörda, kommer nog att gå lååååångt in på fredagsnatten innan den blir klar men det får ta så länge det tar...! Imorgon åker jag och sätter på försäkringarna igen och på samma gång ska jag hämta ett set med 42" däck som jag ska låna så det kommer att ta länge
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
jag hann inte få den färdig idag 15h i streck men det slutade med en för kort kopplingsrör mellan hydraulkolvarna, hade ju karosshöjt så därför sket det sig...fick dock mycket annat gjort
här är däcken som jag hämtade, till vänster 42x15 till höger 44x18,5 bredden var rätt så stor skillnad på dem
monterade däcken direkt för att få bekvämare arbetsställning för montering av fördelningslåda, nu kan man sitta rak i ryggen och inte behöva vara orolig för att huvudet ska ta i
hela drivlinan färdig monterad och ny olja i allt
där kom hålet för hydraulkolven, blev rätt så tajt
vilken tur att man har en polare som jobbar på en hydraulfirma, då kan man få delar vilken tid på dygnet som helst ringde åt honom kl. 10 ikväll och åkte dit, tog oss 2timmar att få ihop passat rätt delar och pressat.
imorgon ska jag stiga upp kl. 9 och börja på igen...då blir det att skruva fast kopplingsröret och lufta kopplingen, montera rattstången, bulta fast mellanaxeln i bakaxeln och svetsa ihop växelspaken så blir det provkörning!
här är däcken som jag hämtade, till vänster 42x15 till höger 44x18,5 bredden var rätt så stor skillnad på dem
monterade däcken direkt för att få bekvämare arbetsställning för montering av fördelningslåda, nu kan man sitta rak i ryggen och inte behöva vara orolig för att huvudet ska ta i
hela drivlinan färdig monterad och ny olja i allt
där kom hålet för hydraulkolven, blev rätt så tajt
vilken tur att man har en polare som jobbar på en hydraulfirma, då kan man få delar vilken tid på dygnet som helst ringde åt honom kl. 10 ikväll och åkte dit, tog oss 2timmar att få ihop passat rätt delar och pressat.
imorgon ska jag stiga upp kl. 9 och börja på igen...då blir det att skruva fast kopplingsröret och lufta kopplingen, montera rattstången, bulta fast mellanaxeln i bakaxeln och svetsa ihop växelspaken så blir det provkörning!
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
jo, jag hade ju stigit upp klockan 5 igår så jobbade jag 4h och skruvade sen 15h i streck så kanske det räcker för en dag plus att jag fick inte tag på killen som skulle lufta kopplingen med mig...nu har jag hunnit sova 6h och är igång igen, sista rycket då...en filmsnutt ska väl gå att få fixad bara jag kommer ihåg
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark