Sida 3 av 4

Postat: ons feb 09, 2011 21:14
av sj410
calle-fas skrev:
sj410 skrev:Kan man bara dyka upp och tävla på lördagen :? ?
Bättre lite än inget!
Har aldrig tävlat utanför klubben så jag tänkte mjukstarta lite lätt. skall bara fixa licens och vagnsbok först. så jag kommer iallafall på lördagen.

regler

Postat: lör feb 19, 2011 21:44
av sulan
Har aldrig kört challange innan men det hade varit riktigt roligt att prova. Vad är det för regler som gäller. Bes? Bur? osv

Postat: sön feb 20, 2011 0:44
av calle-fas
Tävlingarna kommer köras enligt SBFs ORE-reglemente.

De olika reglementena kan du läsa här.

Vad som gäller specifikt för ORE hittar du här:

Regelbok Enkel Tävling (ORE) 2010

Enkel Tävling (ORE) Tävlingsregler

Enkel Tävling (ORE) Tekniska regler


Lite grovt kan man säga att du behöver en bil som är besiktigad hos Svensk Bilprovning, polskydd på alla batteripoler (även minus), bra bärgningspunkter både fram och bak. Om bilen inte har heltäckande plåtkaross behöver du en bur.

Det brukar inte vara några konstigheter och frågor besvaras bäst av de som är kunniga här. Inte av mig mao. :D

Postat: fre feb 25, 2011 21:27
av calle-fas
Studs!
Ni är väl riktigt taggade nu gott folk?

Postat: fre feb 25, 2011 21:54
av carfrigge
calle-fas skrev:Studs!
Ni är väl riktigt taggade nu gott folk?


Yepp!

Postat: lör feb 26, 2011 9:46
av AndersW
calle-fas skrev:Studs!
Ni är väl riktigt taggade nu gott folk?
Visst är vi det, bilen ska bara byggas klar men hur svårt kan det vara :)

Postat: lör feb 26, 2011 9:54
av sj410
calle-fas skrev:Studs!
Ni är väl riktigt taggade nu gott folk?
Självklart! Väntar bara på att bilsportsförbundet skall få ordning på hemsidan så man kan fixa licencen.det skall bli kul att prova något nytt.

Postat: lör feb 26, 2011 10:59
av calle-fas
AndersW skrev:
calle-fas skrev:Studs!
Ni är väl riktigt taggade nu gott folk?
Visst är vi det, bilen ska bara byggas klar men hur svårt kan det vara :)
Ja du har ju dessutom en alldeles ypperlig guide att gå efter. :D

Postat: lör feb 26, 2011 19:20
av målarn
Nu har man bytt bil mitt uppe i allt :?
Så nu måste jag ta tag i den, å det är ju lite att göra!!
Blev en patrol kr160

Postat: lör feb 26, 2011 19:43
av Spjutet
målarn skrev:Nu har man bytt bil mitt uppe i allt :?
Så nu måste jag ta tag i den, å det är ju lite att göra!!
Blev en patrol kr160
:no pics:

Postat: ons mar 09, 2011 23:07
av calle-fas
Vid den här tiden om en månad bör årets första challengetävling ha dragit igång. Tjoho vad kul ni ska ha!

Postat: tor mar 10, 2011 11:04
av målarn
Är min bil godkänd med det plåttaket jag har, tänkte eftersom jag har hardtopp bakom förarhytten?
Bild

Postat: tor mar 10, 2011 11:48
av fr006
målarn skrev:Är min bil godkänd med det plåttaket jag har, tänkte eftersom jag har hardtopp bakom förarhytten?
Bild
ORE-T 6.5 Skyddsbur
Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål. Rekommenderat är att buren består av samtliga detaljer enligt ORE-T 6.5.1, kompletterat med förstärkningplatta på samtliga infästningspunkter i chassiet/karossen.
Ett fritt utrymme ska finnas mellan förare/co-pilots hjälm och skyddsbur/tak, på minst 10 cm.
De delar av en skyddsbur som kan komma i kontakt med en tävlandes huvud måste kläs in med skydds-stoppning. Yttre skyddsburar är tillåtna.

Sam

Postat: tor mar 10, 2011 15:41
av målarn
Så man måste ha bur alltså?
Så detta är inte samma upplägg som trophyn som gick i borås, då var det massa bilar utan bur!

.

Postat: tor mar 10, 2011 15:48
av dansken
målarn skrev:Så man måste ha bur alltså?
Så detta är inte samma upplägg som trophyn som gick i borås, då var det massa bilar utan bur!
Jo, det precis samma regler... Du får bocka till ett hockeymål så är det inga problem. Ganska säker på att Jonas inte tummat på den reglen...