Valp/Willys MB
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Valp/Willys CJ3a
Det är värre än så Vattnet RINNER inte in i axlar och FD-låda. Det sugs in av undertrycket som blir när varma transmissionsgrejer kyls av vattnet utanför. Så en slang eller liknade som luftar högre upp är absolut en bra grej.
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in. Samtidigt som jag startar den så klipper den strömmen till elfläkten bakom kylaren. Detta för att inte piska omkring lervatten i hela motorrummet. När jag sen kommit upp på torra land så ändrar jag tillbaka till "normalläget"
SKREV OBELIX
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in. Samtidigt som jag startar den så klipper den strömmen till elfläkten bakom kylaren. Detta för att inte piska omkring lervatten i hela motorrummet. När jag sen kommit upp på torra land så ändrar jag tillbaka till "normalläget"
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Valp/Willys CJ3a
Det där har jag funderat på också.OBELIX skrev: Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.
SKREV OBELIX
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?
/Johnny
Re: Valp/Willys CJ3a
De här är absolut intrerssant Ska bli kul å se hur du löser de om de finns masa bra ideer att sno lr om man knåpar ihop nått själv Men som sagt skulle va kul o veta vilket tryck som är lämpligtJZ skrev:Det där har jag funderat på också.OBELIX skrev: Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.
SKREV OBELIX
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?
/Johnny
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.
Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.
SKREV OBELIX
Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Valp/Willys CJ3a
OBELIX skrev:Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.
Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.
SKREV OBELIX
Okej, ja ska bli intressant å se hur du gör hehe Ja din tråd är ja in å snokar i varje gång den uppdateras
Appropå de du sa tidigare om att du ska välja bort fläken vid ler/vatten körning. Är de nån speciell elfläkt man ska använda sej av, som tål att bli dränkt?
Idag har ja städat klart garaget så de har inte hänt så mycket. Skruvat ihop andra sidan av f-lådan
[/url]
Hitta en lämplig nippel till avluftningen iaf
[/url]
Nu börjar de bli rent i garaget iaf så nu vill ja få in framaxeln
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Sitter ju och funderar på hur jag ska lösa problemet med kraftig brytvinkel på bakre kardan om jag flyttar bak f-lådan. Så såg jag i Grottulfs byggtråd att K30 hade en dubbel led på kardan. kan man knåpa ihop ett eget kardan med en sådan typ av led? Hur är hållbarheten på dom? Finns det några fler modeller av bilar som har denna lösning jag tycker man borde få en skonsammare brytning på kardan med denna lösninge? :)Sitter som sagt o spånar på olika lösningar. Så kom gärna med förslag
/Marcus
/Marcus
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Garaget färdigstädat, Så nu har växellådan kommit in
[/url]
Även framaxeln har hittat in i värmen
[/url]
Demontering och rengöring påbörjad
[/url]
Lär skaffa en riktid hylsa till hjullager muttrarna, De va snygga märken i dom sen tidigare ägare tagit bort dom med huggmejsel :O
[/url]
[/url]
Sen är jag fortfarande sugen på att få nå tips om kardan knuten i mitt förra inlägg om någon vet nått om den, hållbarhet osv.
/Marcus
[/url]
Även framaxeln har hittat in i värmen
[/url]
Demontering och rengöring påbörjad
[/url]
Lär skaffa en riktid hylsa till hjullager muttrarna, De va snygga märken i dom sen tidigare ägare tagit bort dom med huggmejsel :O
[/url]
[/url]
Sen är jag fortfarande sugen på att få nå tips om kardan knuten i mitt förra inlägg om någon vet nått om den, hållbarhet osv.
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Det ser bra ut
Tyvärr kan jag inget om såna knutar....
SKREV OBELIX
Tyvärr kan jag inget om såna knutar....
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Valp/Willys CJ3a
jeep Cherokee har liknande knut på framkardan, den kan användas som bak-kardan när man bygger bort slip-yoke, verkar hålla rätt bra, några personliga erfarenheter har jag inte mer än att dom kan gå sönder och det finns renoveringssatser som inte är kompletta
Cherokee XJ 2.5TD
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP
Re: Valp/Willys CJ3a
tja dessa knutar brukar hålla om de e friska från början o speciellt om du bara ska köra med en halv motor men har du gått om plats så kan du sätta ett vanligt kors o direkt in i ett stödlager i en lämplig vinkel o sedan ett kors till för att få en vettig vinkel i korsen......
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Valp/Willys CJ3a
Tack för inputen Ska fundera vidare, funderar om ja ska sätta kylaren på flaket för att slippa flytta bak f-lådan Blir de nå problem med orginal vatten pumpen eller orkar den med bra?
Demonteringen av framaxeln forstätter
Ska blästras och lackas om i svart. Sitter navet och bromstrumman ihop??
[/url]
[/url]
[/url]
Ser fräsht ut
[/url]
Har även försökt känna igenom om de va nå lager glapp nu när fettet är borta men lagrena känns riktigt tajta och fina
[/url]
Ska försöka få tag på nya muttrar och byta låsprickan och packboxen.
Såhär långt har jag kommit idag iaf
[/url]
/Marcus
Demonteringen av framaxeln forstätter
Ska blästras och lackas om i svart. Sitter navet och bromstrumman ihop??
[/url]
[/url]
[/url]
Ser fräsht ut
[/url]
Har även försökt känna igenom om de va nå lager glapp nu när fettet är borta men lagrena känns riktigt tajta och fina
[/url]
Ska försöka få tag på nya muttrar och byta låsprickan och packboxen.
Obelix har du nå bilder på din lösning med avgasupphängning och en stor "bricka" för att förhindra att få in allt för mycket skit i lagrenOBELIX skrev:
Såhär långt har jag kommit idag iaf
[/url]
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.
Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman
SKREV OBELIX
Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Valp/Willys CJ3a
OBELIX skrev:Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.
Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman
SKREV OBELIX
Aha tack för tipset
Dagens verk Torkat fett till förbannelse
[/url]
[/url]
Hållt på och provat lagerglapp och kikat igenom allt nu när allt fett är borta
[/url]
[/url]
Så ska de beställas nya gummiringar och filtpackning till lederna
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:57, redigerad totalt 2 gång.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.
Re: Valp/Willys CJ3a
Nu har jag sett att de funkarkenneth.s skrev:på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.
Varit ute och åkt lite med grabbarna i Gästrike Offroad så nu har man fått insperation och fått mer sug efter att bygga
[/url]
[/url]
[/url]
[/url]
[/url]
Va längesen de hände nått här men de blir ju tyvärr så när man inte har plats att skruva med allt i garaget :O
Men lite har jag fått gjort iaf
Andra sidan av framaxel är isärplockad
[/url]
Mer grejer som ska rengöras
[/url]
Kikar igenom lite, tycker de skulle passa bättre med en lamelldiff där så får se vad som händer
[/url]
Massa delar som ska rengöras och/eller blästras
[/url]
Diffkåpan i fram ska förstärkas
[/url]
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)