Cherokee ZJ -97 & Patrol Y61 -99

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » mån aug 11, 2014 18:28

PFalk skrev:Det är bara att laga och bygga vidare. Jag krökte ju parallellstaget (igen.. men det var säkert rakt och fint i iaf 2 dagar) när jag skulle dra ut dig så nu är det dags att bygga om lite
Hehe kanske dags för en förstärkning av staget? Jag får väl ta på mig skulden, men då fick du ju något att göra. Din bil verkar ju gå obehindrat över det mesta annars.. 8)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » mån aug 11, 2014 18:30

Sdkfz251 skrev:Folk som stött på mig, eller läst mina posts här på forumet vet att jag är en diktator när det gäller det estetiska, dvs "hur-fan-ser-din-bil-ut-egentligen?". Jag kan bara säga (utan att lägga någon vikt på skruv och mutter)... Din bil ser UNDERBART rätt ut, rätt... fan grabben allt är helt rätt!!!! Din Frontera ger "Ha-begär" utan dess like (gick faktiskt ut på Blocket för att kolla priser på Frontera, för jag blev smittad och det är ett gott betyg, lita på mig...)

Ta inte bort stuket, keep it Army... :tumbup:

En stram honnör medans militärmusiken spelar fanfar!!!! :D
"....-Skyyyldraaaa geväääääär!!!!!"

Kul att höra! Klart du ska ha en Frontera Sport! :beer: Du hittar ett bra utgångsobjekt omkring 10tkr, sen är det hjul winch och en höjning så kommer du långt, om du inte har turen att hitta en bil som redan har lite "godis" monterat :roll:

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » mån aug 11, 2014 18:31

Baua skrev:Ja tappa inte sugen nu.
Tycker själv att den är hur ball som helst.
Skulle vilja göra min XJ lite military också.

Hils
Magnus

Kul att det gillas :) Man kanske skulle köra vidare på militärtemat..kamo-lack, gröna jeep-dunkar på taket osv.. :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » tis aug 12, 2014 19:46

Tog mig i kragen och bytte bladfjäderpaketet som gick av sist, så nu rullar bilen igen :) Bild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » fre sep 12, 2014 22:06

Försäljningsdax pga nytt projekt :) http://www.blocket.se/sodermanland/Opel ... 6.htm?sa=1" onclick="window.open(this.href);return false;
BildBildBild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » sön sep 14, 2014 19:04

Fronteran såld, gick snabbt! Var väl lika bra det för annars hade man nog hunnit ångra sig tidigare :(
Nu söker jag vidare mot ny bil, om någon har en Cherokee till salu så är jag intresserad, fortsätter då i den här tråden med nya bilen :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee Limited 4,0 -97

Inlägg av hinowa » ons okt 01, 2014 21:06

Ny bil införskaffad! Gamla tråden får ligga kvar men jag uppdaterar med nya bilen istället :)
Bilen i fråga är en svensksåld Jeep Grand Cherokee Limited 4,0 -97 med få ägare bakom sig. Nästan synd om bilen som ska byggas om och köras med i skogen :shock: ..menmen man är väl försiktig första veckan sen släpper spärrarna :lol:

Planen för bilen är;
Höjningssats 4,5" från Rough Country
33x12,5x15" Hankook Dynapro MS
Blackspoke 8x15"
Winchkofångare
Winch 5900kg
Led-ramp på taket 300w
Led-arbetsbelysning på taket runt om bilen 10x27w
Förstärkta trösklar
Led-pljus
Led-nrplåtbelysning
Plocka bort dimljus
Tonade rutor
Huvudenhet med aux
Liten baslåda med en 12"
Slutsteg
Bagagekorg med verktyg
Skärmbreddare
MM kommer nog på saker vartefter.

Tips och trix mottages gärna, och har någon delar till salu så hojta till :)

BildBildBildBildBildBild
Och ja, medans man väntar på delar och funderar över vad man ska köpa så måste man ju testa original, kom längre än vad jag trodde :woot:
Senast redigerad av hinowa den sön nov 09, 2014 20:29, redigerad totalt 3 gång.

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av mrgonggong » lör okt 04, 2014 20:57

shit, va snygg den blev med lera :) håller med om att den nästan är för fin för skogen... men det kan man ju ändra på :9
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Opel Frontera Sport 4x4 nybörjarprojekt

Inlägg av hinowa » sön okt 05, 2014 20:56

mrgonggong skrev:shit, va snygg den blev med lera :) håller med om att den nästan är för fin för skogen... men det kan man ju ändra på :9
En liten lerinpackning har väl ingen dött av :mrgreen:

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön okt 05, 2014 21:01

Nu har jag beställt däck, det blev 33x12,5x15 :)Bild

Har även fått hem bushwacker skärmbreddare :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön nov 09, 2014 20:27

Var ett tag sen sist, men det börjar närma sig! Jag har fått hem däcken, fälgarna, höjningssatsen, skärmbreddarna, ledbar, led-arbetsbelysning samt precis flyttat in i ett helt nybyggt garage så man har någonstans att skruva :)
Höjningen kommer påbörjas imorgon måndag, sen kommer resten löpande :) BildBild
Har även hunnit ha sönder ett baklyse, en backspegel samt knölat till bakskärmen + kofångaren :/BildBild
Skaffade mig även en Blazer för att inte hinna köra slut på jeepen helt innan ombyggnad :lol: Bild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön nov 16, 2014 19:43

Jahapp nu har det hänt lite, höjningen är nästan klar. Det som stoppade mig var två ruttna genomslagsgummin fram samt krängningshämmarstagen bak som gick sönder vid demontering. Nya delar är beställda men det skulle ta tills nu på måndag/tisdag innan det kommer :aaah:
Här kommer bilder.
Test av framhjul innan höjning
BildBildBild
Kan hända att resten kommer i lite oordning..
BildBildBildBildBildBildBild
Äntligen nere på hjulen i bak :woot:
Bild
Fått dit 6st 27w ledbelysning runt om. Min ledbar som skulle sitta framåt hade jag mätt galet på så den fick hamna på jobbarbussen istället.
Bild
Två st bigie som ska sitta i fronten, inte för lysets skull utan för att jag tycker dom är tuffa.
Bild
Om delarna kommer i morgon så hoppas jag på att få ner den på hjulen även i fram imorgon kväll. Siktar på en första testkörning på tisdag kväll :tumbup:

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön nov 23, 2014 11:44

Genomslagsgummin kostade 615kr/st hos jeep och det betalar jag inte!.. Någon som vet var man kan köpa genomslagsgummin fram till min gc zj för ett bättre pris? :?

Så testkörningen blir framskjuten, har kopplat och dragit lite el så länge. BildBildBildBildBildBildBildBild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » mån nov 24, 2014 17:32

I fredags när jag skulle kapa sista regeln (är snickare) så slant jag med handen och skickade in pekfingret i klingan. Så toppen och nageln blev bara mos. Läkaren säger att fingret kommer bli återställt och stora delar av nageln. Så nu blir det inget meka på ett tag :cry:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av Joel_Vbg » mån nov 24, 2014 18:40

hinowa skrev:I fredags när jag skulle kapa sista regeln (är snickare) så slant jag med handen och skickade in pekfingret i klingan. Så toppen och nageln blev bara mos. Läkaren säger att fingret kommer bli återställt och stora delar av nageln. Så nu blir det inget meka på ett tag :cry:
Fy fan.... Kan säg att jag typ vet hur de känns just nu, klämde mitt långfinger idag mellan kranen och flaket på lastbilen! Toppen på fingret är helt mos.... :aargh: :aargh: :aargh:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar