Insug eller topp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Insug eller topp
packningen läcker pga av orginal är i plast och den spricker sönder totalt.
vad är det för specialverktyg du ska ha? jag använde en 22:ans ringnyckel har jag för mig?
vad är det för specialverktyg du ska ha? jag använde en 22:ans ringnyckel har jag för mig?
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Re: Insug eller topp
BroncoXLT skrev:packningen läcker pga av orginal är i plast och den spricker sönder totalt.
vad är det för specialverktyg du ska ha? jag använde en 22:ans ringnyckel har jag för mig?
Jag vågar inte använda mig av ringnyckel eftersom att man måste använda sig av den öppna delen p.g.a röret och det brukar sluta med att jag gjort muttern rund i sådana lägen. Jag tänker införskaffa mig något som liknar det som brukar kallas "kråkfot" fast att denna går att "stänga" igen.
Förresten hur lyckades ni med konsstycket att dra fast den stora mutter på egr-röret, vilka verktyg blev ni tvugna att använda?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: Insug eller topp
vilken stora mutter?IH80 skrev: Förresten hur lyckades ni med konsstycket att dra fast den stora mutter på egr-röret, vilka verktyg blev ni tvugna att använda?
jag lossade bara röret i framkant på insuget och vek undan det lite. använde bara vanlig blocknyckel för det.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Re: Insug eller topp
Ja det var ju smartare, jag menar muttern i andra änden av egr-röret intill torpedväggen, trodde inte att det skulle kunna flexa såpass!BroncoXLT skrev: vilken stora mutter?
jag lossade bara röret i framkant på insuget och vek undan det lite. använde bara vanlig blocknyckel för det.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: Insug eller topp
det var inga problem alls att vika undan det lite.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Re: Insug eller topp
Nu börjar det närma sig men jag får inte loss insuget utan att ta loss ventilkåporna vad det verkar! Är detta verkligen nödvändigt?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Insug eller topp
Släppte bara på vänsta ventilkåpan så gick det
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Insug eller topp
precis, ena kåpan måste loss.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
-
- Användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
- Ort: Ulricehamn
Re: Insug eller topp
Jag monterade just tillbaka mitt insug och lyckades knäcka hörnet på det. Det var andra svängen i åtdragningen och skulle dra 20 ftlbs när det sprack. Det var bulten under EGR-ventilen som gjorde det och antagligen hände detta efter som jag förut värmde friskt med gasen när röret skulle släppas. Kanske var jag för aggressiv med värmen och skevade insuget.
Nu ligger det på bänken igen och väntar på en ersättare. Någon som har att sälja?
Nu ligger det på bänken igen och väntar på en ersättare. Någon som har att sälja?
Re: Insug eller topp
låter som du drar på tog för hårt.BB Shellman skrev:Jag monterade just tillbaka mitt insug och lyckades knäcka hörnet på det. Det var andra svängen i åtdragningen och skulle dra 20 ftlbs när det sprack.
http://paceperformance.com/p-3981-gm-en ... specs.html
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
-
- Användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
- Ort: Ulricehamn
Re: Insug eller topp
Hmm, skulle det dras bara 11ftlbs. Scrollar man ner i länken så står det Intake Manifold Bolts 35ftlbs. Har jag fattat så jävla galet, mitt mål var 30ftlbs efter den länken jag läst.
Re: Insug eller topp
ser det du ser nu.
men jag har läst 11ftlbs på flera sidor så det drog jag efter
men jag har läst 11ftlbs på flera sidor så det drog jag efter
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Re: Insug eller topp
Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?
Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?
Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!
Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?
Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!
Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: Insug eller topp
Tuben...!IH80 skrev:Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?
Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?
Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!
Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Insug eller topp
jag köpte en packningssats som var i metal istället för plast.IH80 skrev:Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?
Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?
Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!
Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
till ändarna använder du tuben med kladd.
oringen är jag osäker på. min sats hade lite olika packningar ifall man lossar övre delen på insuget samt o-ringar till sopparören.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)