Insug eller topp

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » tis apr 07, 2015 17:20

packningen läcker pga av orginal är i plast och den spricker sönder totalt.

vad är det för specialverktyg du ska ha? jag använde en 22:ans ringnyckel har jag för mig?
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » tis apr 07, 2015 17:37

BroncoXLT skrev:packningen läcker pga av orginal är i plast och den spricker sönder totalt.

vad är det för specialverktyg du ska ha? jag använde en 22:ans ringnyckel har jag för mig?

Jag vågar inte använda mig av ringnyckel eftersom att man måste använda sig av den öppna delen p.g.a röret och det brukar sluta med att jag gjort muttern rund i sådana lägen. Jag tänker införskaffa mig något som liknar det som brukar kallas "kråkfot" fast att denna går att "stänga" igen.

Förresten hur lyckades ni med konsstycket att dra fast den stora mutter på egr-röret, vilka verktyg blev ni tvugna att använda?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » ons apr 08, 2015 10:32

IH80 skrev: Förresten hur lyckades ni med konsstycket att dra fast den stora mutter på egr-röret, vilka verktyg blev ni tvugna att använda?
vilken stora mutter?
jag lossade bara röret i framkant på insuget och vek undan det lite. använde bara vanlig blocknyckel för det.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » ons apr 08, 2015 12:17

BroncoXLT skrev: vilken stora mutter?
jag lossade bara röret i framkant på insuget och vek undan det lite. använde bara vanlig blocknyckel för det.
Ja det var ju smartare, jag menar muttern i andra änden av egr-röret intill torpedväggen, trodde inte att det skulle kunna flexa såpass!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » ons apr 08, 2015 16:34

det var inga problem alls att vika undan det lite.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » lör apr 11, 2015 21:45

Nu börjar det närma sig men jag får inte loss insuget utan att ta loss ventilkåporna vad det verkar! Är detta verkligen nödvändigt?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » lör apr 11, 2015 22:11

Släppte bara på vänsta ventilkåpan så gick det
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » sön apr 12, 2015 1:02

precis, ena kåpan måste loss.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » sön apr 12, 2015 17:45

Jag monterade just tillbaka mitt insug och lyckades knäcka hörnet på det. Det var andra svängen i åtdragningen och skulle dra 20 ftlbs när det sprack. Det var bulten under EGR-ventilen som gjorde det och antagligen hände detta efter som jag förut värmde friskt med gasen när röret skulle släppas. Kanske var jag för aggressiv med värmen och skevade insuget.

Nu ligger det på bänken igen och väntar på en ersättare. Någon som har att sälja?

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » sön apr 12, 2015 19:37

BB Shellman skrev:Jag monterade just tillbaka mitt insug och lyckades knäcka hörnet på det. Det var andra svängen i åtdragningen och skulle dra 20 ftlbs när det sprack.
låter som du drar på tog för hårt.
http://paceperformance.com/p-3981-gm-en ... specs.html
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » mån apr 13, 2015 7:47

Hmm, skulle det dras bara 11ftlbs. Scrollar man ner i länken så står det Intake Manifold Bolts 35ftlbs. Har jag fattat så jävla galet, mitt mål var 30ftlbs efter den länken jag läst.

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » mån apr 13, 2015 9:19

ser det du ser nu.
men jag har läst 11ftlbs på flera sidor så det drog jag efter
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » mån apr 13, 2015 16:29

Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?

Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?

Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!

Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Insug eller topp

Inlägg av benssan » mån apr 13, 2015 16:46

IH80 skrev:Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?

Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?

Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!

Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
Tuben...!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » mån apr 13, 2015 17:11

IH80 skrev:Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?

Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?

Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!

Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
jag köpte en packningssats som var i metal istället för plast.
till ändarna använder du tuben med kladd.
oringen är jag osäker på. min sats hade lite olika packningar ifall man lossar övre delen på insuget samt o-ringar till sopparören.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

Skriv svar