Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Kul bygge! kommer följas!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Hej och god jul på er! Sitter och funderar och läst lite om gm bak axlar, har en gm 12 bultad axel på min blazer som jag plockade från en blazer -77
Den axeln är orginal utrustad med lamell diff, vet inte om det finns flera olika utförande men den här
Är med en mycket liten axel med kuggar på samt slung koppling och om jag har fattat konstruktionen
Rätt så när ena sidan börjar snurra fortare än den andra så börjar slung kopplingen snurra och då
Läggs lamell kopplingen till och för över kraft till den sidan som står still!?
Detta fungerar varje fall på min axel alldeles utmärkt, men har då hört att dessa lätt havererar vid lite
Tuffare belastning, typ stora däck, mycke vrid osv! Och att detta medför inte bara att själva diff bromsen pajar utan att det även skadar övriga detaljer i diffen.
Detta är inget jag är sugen på eftersom axeln i sej är helt ny renoverad med nytt kronhjul och pinjong
Då till frågan går det att stoppa i en typ spartan locker eller något annat i denna axel utan att
Byta diff klump!? Blir inte klok på detta eller passar bara sådana diff broms lösningar i klumpar som från början inte haft någon diffbroms alls!?
Någon som har koll på detta och vad i så fall den bästa lösningen är, bilen är ju mest tänkt att köra på vägar med och något värre än den 12 bultade axeln känner jag inte att jag är i behov av heller åtminstone inte i nuläget.
Tacksam för råd i detta ämne.
Den axeln är orginal utrustad med lamell diff, vet inte om det finns flera olika utförande men den här
Är med en mycket liten axel med kuggar på samt slung koppling och om jag har fattat konstruktionen
Rätt så när ena sidan börjar snurra fortare än den andra så börjar slung kopplingen snurra och då
Läggs lamell kopplingen till och för över kraft till den sidan som står still!?
Detta fungerar varje fall på min axel alldeles utmärkt, men har då hört att dessa lätt havererar vid lite
Tuffare belastning, typ stora däck, mycke vrid osv! Och att detta medför inte bara att själva diff bromsen pajar utan att det även skadar övriga detaljer i diffen.
Detta är inget jag är sugen på eftersom axeln i sej är helt ny renoverad med nytt kronhjul och pinjong
Då till frågan går det att stoppa i en typ spartan locker eller något annat i denna axel utan att
Byta diff klump!? Blir inte klok på detta eller passar bara sådana diff broms lösningar i klumpar som från början inte haft någon diffbroms alls!?
Någon som har koll på detta och vad i så fall den bästa lösningen är, bilen är ju mest tänkt att köra på vägar med och något värre än den 12 bultade axeln känner jag inte att jag är i behov av heller åtminstone inte i nuläget.
Tacksam för råd i detta ämne.
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Du låter som att du har fått allt rätt om chevas gov-loc [emoji106]
Det stämmer ocskå att du behöver en öppen diff-carrier om du vill ha dit en "lunchbox locker".
Hur stora däck ska du ha förresten?
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Det stämmer ocskå att du behöver en öppen diff-carrier om du vill ha dit en "lunchbox locker".
Hur stora däck ska du ha förresten?
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Sitter 33/12.5-15 på den idag men funderar på 37:or hade tänkt att slippa höja den mer än den 4 tums fjäder höjningen som sitter på idag, utan bara kunna komplettera med 1 till 2 tums kaross höjning!
Då får jag alltså leta upp en öppen carrier om jag vill rätta till detta
Vad har ni då att rekommendera mej för någon diff broms lösning ska fungera bra på vägen
Men ändå hålla om man busar till det lite!?
Då får jag alltså leta upp en öppen carrier om jag vill rätta till detta
Vad har ni då att rekommendera mej för någon diff broms lösning ska fungera bra på vägen
Men ändå hålla om man busar till det lite!?
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Vill du kunna busa o burna utan att oroa dig för haveri, så är nog även axeln för klen, även med annan diffbroms.
Jag hade sålt axeln och letat efter en 14bults semi floater, från en -88 eller nyare pickup.
De har 6 - bultade hjul, men man behöver flytta fjäderplattorna mm.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Jag hade sålt axeln och letat efter en 14bults semi floater, från en -88 eller nyare pickup.
De har 6 - bultade hjul, men man behöver flytta fjäderplattorna mm.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
blazerk5larsson82 skrev:Sitter 33/12.5-15 på den idag men funderar på 37:or hade tänkt att slippa höja den mer än den 4 tums fjäder höjningen som sitter på idag, utan bara kunna komplettera med 1 till 2 tums kaross höjning!
Då får jag alltså leta upp en öppen carrier om jag vill rätta till detta
Vad har ni då att rekommendera mej för någon diff broms lösning ska fungera bra på vägen
Men ändå hålla om man busar till det lite!?
37or kör jag på min Blazer -77 med 4" Rough Country lift kit. Kapat lite i skärmarna samt masserat innerskärmen mot torpeden lite. Nu går det fritt!
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Forumräv
- Inlägg: 872
- Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
- Ort: norra skåne
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
coolt bygge.......
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Man tackar för all input får ta det lite lugnt då tills jag fått tag på och gjort iordning en 14 bultare!
Har ju inte tänkt denna som en riktig skogs bil men gillar att dimensionera i överkant
Har tänkt att karossen skall vara så orginal som möjligt inklusive skärmkanter,
Så jag kanske ska nöja mej med att uppgradera till 35 tums däck!? Blev så sugen bara när jag såg
Toyo 37-14.5 r15 däck på mickey Thompson fälgar. Tänkte 10 tum fram och 12 bak!
Dessutom sitter det 4.10 utväxling i de axlarna jag har på nu så lite större än 33:or skulle ju funka
Även ur den aspekten,
Får göra en noggrann mätning och kolla vad som går att få dit, någon som har erfarenhet från 1 tums kaross höjning!? Ställer det till mycket? Tänker närmast på kofångare,rattstång,växel länkage, osv
Har ju inte tänkt denna som en riktig skogs bil men gillar att dimensionera i överkant
Har tänkt att karossen skall vara så orginal som möjligt inklusive skärmkanter,
Så jag kanske ska nöja mej med att uppgradera till 35 tums däck!? Blev så sugen bara när jag såg
Toyo 37-14.5 r15 däck på mickey Thompson fälgar. Tänkte 10 tum fram och 12 bak!
Dessutom sitter det 4.10 utväxling i de axlarna jag har på nu så lite större än 33:or skulle ju funka
Även ur den aspekten,
Får göra en noggrann mätning och kolla vad som går att få dit, någon som har erfarenhet från 1 tums kaross höjning!? Ställer det till mycket? Tänker närmast på kofångare,rattstång,växel länkage, osv
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Då var vatten kylarna till intercoolerna inpassade i fronten och fästen
tillverkade, ställer samt hänger dem i gummi bussningar!
I morgon ska jag försöka hinna få iväg fronten på blästring.
tillverkade, ställer samt hänger dem i gummi bussningar!
I morgon ska jag försöka hinna få iväg fronten på blästring.
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Snyggt o prydligt,de små sakerna som gör de...blir mkt kul o se den färdig..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Hej,
När front och motor är urplockad så passade jag på att skruva ner krängnings hämmar
staget också, struntade i det när jag gick igenom fram axeln förra vintern pga
att jag missat att beställa bussningar till detta. dessa beställde jag dock
men råkade bli liggande på hyllan
men pga ens bokstavs kombination så kunde jag ju inte bara smälla i de
nya bussningarna och återmontera utan att först tvätta,slipa,måla
men, men, det är ju roligare att montera tillbaks grejer
som ser fräscha ut!
När front och motor är urplockad så passade jag på att skruva ner krängnings hämmar
staget också, struntade i det när jag gick igenom fram axeln förra vintern pga
att jag missat att beställa bussningar till detta. dessa beställde jag dock
men råkade bli liggande på hyllan
men pga ens bokstavs kombination så kunde jag ju inte bara smälla i de
nya bussningarna och återmontera utan att först tvätta,slipa,måla
men, men, det är ju roligare att montera tillbaks grejer
som ser fräscha ut!
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Snyggt å seriöst! Så ska det se ut , men tyvärr är man lite för lat å vill gena jämt
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Någon som har koll på om man kan lägga upp film klipp här på forumet
Och i så fall hur man gör!?
Gott nytt år på er alla.
Och i så fall hur man gör!?
Gott nytt år på er alla.
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Du får först ladda upp den till youtube, och sen klistra in länken mellan youtube-taggarna som kommer fram om du trycker på youtube-knappen när du skriver inlägg.blazerk5larsson82 skrev:Någon som har koll på om man kan lägga upp film klipp här på forumet
Och i så fall hur man gör!?
Gott nytt år på er alla.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Ok då ska jag testa om jag lyckas med det! Fick en liten kort film snutt på när jag prov
Startade nya motorn för nån vecka sen som jag tänke visa
Startade nya motorn för nån vecka sen som jag tänke visa