det blir nog bra det där...ska bli kul o se va det blir tillslutJag tror inte det blir så farligt tungt, tycker nog att det är bättre med rejäla grejer i stommen. Till "karossen" kommer jag nog att använda aluminium.
Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
http://www.ibexvehicles.com/hittade en kollega till dig,men han bygger på landrover junk.
Idag blev det ett litet ryck efter jobbet. Höger golvsektion svetsades.
Svetsarna slipades lite för att senare spacklas.
Gjorde ett försök att bocka plåt i en press, blev inte så bra. Delade växellådstunnelbitarna på tre istället. Framkanten på tunneln bör var ca 40 mm bredare än bakänden.
Det var vad jag hann med på en timme, det kanske blir mer tid imorgon.
Sam
Svetsarna slipades lite för att senare spacklas.
Gjorde ett försök att bocka plåt i en press, blev inte så bra. Delade växellådstunnelbitarna på tre istället. Framkanten på tunneln bör var ca 40 mm bredare än bakänden.
Det var vad jag hann med på en timme, det kanske blir mer tid imorgon.
Sam
ÄNTLIGEN EN INSPIRATIONSKÄLLA.
Nästan exakt så här hade jag tänkt mig, förutom att jag vill ha: 2 sitsig, inte så hög som denna, inte så mycket glas, inga stora ytterbackspeglar, inte likadan Bullbar, bredare däck och fälgar, inte samma färg, kanske lite rundare former, men i övrigt är det som jag vill ha det nämligen 4x4.
Undrar om byggaren jobbar på designavdelningen på en kartongfabrik.
Lite blev det gjort idag, hål för växelspak, tunneln sattes dit lite provisoriskt för att kola om det blev bra.
Ser ut att passa rätt hyfsat.
Nästa steg blir golvet i fram. Får se när det blir tid till det.
Skall på Domarkurs för Folkrace på lördag, och tapetsera på söndag.
Sam
Nästan exakt så här hade jag tänkt mig, förutom att jag vill ha: 2 sitsig, inte så hög som denna, inte så mycket glas, inga stora ytterbackspeglar, inte likadan Bullbar, bredare däck och fälgar, inte samma färg, kanske lite rundare former, men i övrigt är det som jag vill ha det nämligen 4x4.
Undrar om byggaren jobbar på designavdelningen på en kartongfabrik.
Lite blev det gjort idag, hål för växelspak, tunneln sattes dit lite provisoriskt för att kola om det blev bra.
Ser ut att passa rätt hyfsat.
Nästa steg blir golvet i fram. Får se när det blir tid till det.
Skall på Domarkurs för Folkrace på lördag, och tapetsera på söndag.
Sam
Dagens jobb.
Börjat på torpedväggen, gör denna i 2 mm plåt. Mycket mätande och tänkande innan svetsning.
Väggen fästs i befintliga hål.
Förstärks med en 4 mm plåtremsa.
Dom nedre plåtarna svetsades dit.
Koll om tunneln passar, naturligt vis, slår på ca 0,3 mm
Slutligen lite mallar på plåtar.
Allt för idag.
Sam
Börjat på torpedväggen, gör denna i 2 mm plåt. Mycket mätande och tänkande innan svetsning.
Väggen fästs i befintliga hål.
Förstärks med en 4 mm plåtremsa.
Dom nedre plåtarna svetsades dit.
Koll om tunneln passar, naturligt vis, slår på ca 0,3 mm
Slutligen lite mallar på plåtar.
Allt för idag.
Sam
Dagens jobb bestog av, demontering från ramen. Framplockning av svetsbord och fastsättning och inprovning av delarna.
"Svetsbordet" hittades på skrotgården. Mycket stabil. Är det nån som behöver finns det flera hundra liknande på jobbet.
Mycket mätande och jobb med vattenpasset blev det.
Några bilder på blivande burinfästning.
Imorgon blir det svetsning för hela pengen.
Sam
"Svetsbordet" hittades på skrotgården. Mycket stabil. Är det nån som behöver finns det flera hundra liknande på jobbet.
Mycket mätande och jobb med vattenpasset blev det.
Några bilder på blivande burinfästning.
Imorgon blir det svetsning för hela pengen.
Sam
Idag blev det en heldag i verkstaden 8.00-15.00. Svetsning och slipning hela dan. Inte så himla roligt, men det måste ju göras.
Först punkta ihop delarna.
Klippte till några förstärkningsplåtar och svetsa fast.
Tänk vad mycket lättare om man kunnat bocka till plåtarna istället för att klippa och svetsa ihop.
Det mesta helsvetsat, tyvärr slog golvplåtarna sig när jag svetsa skarven. Det syns nog inte när stolarna kommer på plats.
Även växlellådstunneln helsvetsades.
Börjar se rätt rätt bra ut.
Så var det bara att koppla ett omvänt livtag och flytta över hela härligheten till ramen igen.
Ett par plåtar klipptes till för att fästa växellådstunneln vid torpedväggen.
Då blev det inte mer idag, fattas några plåtar, får väl fixa det imorgon.
Det var allt för idag.
Sam
Först punkta ihop delarna.
Klippte till några förstärkningsplåtar och svetsa fast.
Tänk vad mycket lättare om man kunnat bocka till plåtarna istället för att klippa och svetsa ihop.
Det mesta helsvetsat, tyvärr slog golvplåtarna sig när jag svetsa skarven. Det syns nog inte när stolarna kommer på plats.
Även växlellådstunneln helsvetsades.
Börjar se rätt rätt bra ut.
Så var det bara att koppla ett omvänt livtag och flytta över hela härligheten till ramen igen.
Ett par plåtar klipptes till för att fästa växellådstunneln vid torpedväggen.
Då blev det inte mer idag, fattas några plåtar, får väl fixa det imorgon.
Det var allt för idag.
Sam