Smurfens vedermödor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Arken » tis jul 17, 2012 12:52

gorQi skrev: Takräcket påmonterat idag, här ser man dualband antennen som hör till den lilla baofengradion. ett par ledlampor skall på rakt bakåt.
Bild
Ruskigt snyggt! Ser ut precis som något jag tänkt mig på min om jag lyckas fullfölja projektet. kanske snor din idé i framtiden :wink:
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 18, 2012 0:03

Arken skrev: Ruskigt snyggt! Ser ut precis som något jag tänkt mig på min om jag lyckas fullfölja projektet. kanske snor din idé i framtiden :wink:
Tack!

Idag har jag fixat stereon och en krånglande blinkers sedan bar det av och meka lite valp. Försökte riva isär dana 44 bakaxeln men axlarna satt ordentligt fast så det blir ett nytt försök någon annan dag.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 18, 2012 16:35

Tänkte testa en montering av mikrofonerna till radioapparaterna så jag köpte nyckelhållare och borrade hål.
Bild
Skruvade fast dem på backspegeln.
Bild
och vips så vart radiohanteringen enklare. Skulle dock valt en lite kraftigare modell för fjädern är lite för svag för att dra upp dem hela vägen. Har syns stereon monterad, ljudet vart bättre än jag väntat mig.
Bild

Sen kom ups med presenter! :D :beer:
Bild
Bild
Bild
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Danne » ons jul 18, 2012 17:10

Smart med michållarna, den ideen ska jag nog sno :mrgreen:

(Fallout 3 och Fallout NV är lätt de bästa spelen som gjorts)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 18, 2012 17:33

Danne skrev:Smart med michållarna, den ideen ska jag nog sno :mrgreen:

(Fallout 3 och Fallout NV är lätt de bästa spelen som gjorts)
Kan bara hålla med!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 18, 2012 21:09

Kunde inte hålla mig så det vart att riva ner bromstrummorna.
Bild
Dra ut drivaxlarna.
Bild
Skruva bort kardan och diffklumpen.
Bild
Längre än så här hann jag inte innan jag var tvungen att jobba.
Bild
Allt ser fint ut, alltid något att glädja sig åt. Får bli montering av spärr imorgon om jag hinner.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » tor jul 19, 2012 20:32

Fortsatte med bakaxeln idag, det gick ganska bra men tack vare att jag inte har ett tillräckligt stort skruvstycke så fick det bli ett specialverktyg för att få loss kronhjulet.
Bild
Det vart inga bilder medan jag pillade med spärren för jag var så koncentrerad. :rodnar:
Det enda problemet jag råkade ut för var pluttar på de korta pinnarna i diffen, troligen någon brist i tillverkningen. Dessa gjorde att kronhjulet inte gick att trä på så de fick en omgång med vinkelslipen sedan gick det galant.
Bild

När jag ändå hade dränerat axeln så passade jag på att flytta på ventilationen upp till motorrummet.
Biltema kit:
Bild
Resultat:
Bild

När jag ändå var riktigt skitig passade jag på att slita isär framaxeln för att byta packboxen, det var en tråkig sörja som bildats av fett och olja :/ Det gick åt några trasor innan det vart tillräckligt rent för att kunna fylla på med fett.
Bild

Jag råkade dra av ett bromsrör när jag skulle dra ut drivaxlarna bak så det får bli att inhandla ett nytt imorgon.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » fre jul 20, 2012 20:50

Fixade ventilation till framaxeln.
Bild
Slängde ihop en luftburk, mest för att kunna använda biltemas öppna filter och därmed handla alla grejer till servicen på samma ställe, men även för att koppla in slangarna till axlarna.
Bild
Bild
Monterade de sista lamporna och kopplade el till dem. Det ska bli intressant att se hur mycket de lyser upp i den mörka skogen.
Bild
Bild

Jag vet att jag har oanvända bränslefilter liggandes, men nu kunde jag inte hitta på dem. :x
De är inte dyra men nu blir jag tvungen att ta en till vända till biltema imorgon. Har varit en flitig kund de senaste veckorna.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Mathias T » fre jul 20, 2012 22:20

en enkel beskrivning på lockern är att när du svänger vänster och accar så driver vänsterhjulet och tvärt om så den strävar alltid att rikta bilen rakt fram,det är därför det kan bli lite svajigt.
Biltema filtret är inget jag skulle rekommendera om du kör grusväg då det mer är en grovsil än finfilter,provde det på en bil och insugsslangen blev brun av damm efter filtret
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » lör jul 21, 2012 10:16

Mathias T skrev: Biltema filtret är inget jag skulle rekommendera om du kör grusväg då det mer är en grovsil än finfilter,provde det på en bil och insugsslangen blev brun av damm efter filtret
Jag har använt deras öppna filter förut på ett par bilar och har haft olika resultat beroende på filtermodell.
Modellen med denna toppen:Bild
Fungerar bättre än denna:Bild
om jag skall gå efter utseendet på röret, vilket innebär att jag skall byta ut det som sitter på nu. Detta är inte ett vetenskapligt test och jag tror inte att filtret är lika bra som original, men jag tror att det duger för det mesta. Universalprylar är smidigt då det är lättare att ersätta.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön jul 22, 2012 11:59

Efter att ha åkt lite mer med bilen efter att ha monterat spärren så har jag märkt en ordentlig skillnad på beteende beroende på hur jag kör. När jag kör lite aggressivt så märks det tydligt att den sitter där, men tar jag det bara lite lugnare så beter den sig helt annorlunda. Man skulle kunna säga att den bidrar till en bränslesnål körning då den nästan inte märks om man kör med försiktig gasfot. Nu vill jag ut i terrängen för att se om jag kan märka någon skillnad i framkomlighet.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön jul 22, 2012 20:32

Idag vart det en tur i ett terrängparti som jag har kört förut och då speciellt ett hinder som jag inte klarade av förut.
Labbade lite med luften då jag nu har en kompressor. :)
Bild
Klarade med lätthet ett hinder som jag bara slirade på förut.
Bild
Bild
Bild

Kombinationen av service(=jämn och fin tomgång), lägre lufttryck i däcken och diffspärr gjorde att det vart en annan bil i terrängen. Jag hade ett brett leende på läpparna!

Jag har blivit sugen på att bygga beadlocks, inte för att jag har råkat ut för däckkrängning utan endast för att det är så snyggt. :rodnar:
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 25, 2012 11:49

Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av MrHawk » ons jul 25, 2012 12:18

gorQi skrev:Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Ja positionsljus skall sitta där.

Så länge däcken täcks av breddarna och inte tar i nånstanns när du svänger så ser jag inga problem.

Takräcket lär inte heller ställa till några problem.
I aim to misbehave

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » ons jul 25, 2012 12:38

MrHawk skrev:
gorQi skrev:Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Ja positionsljus skall sitta där.

Så länge däcken täcks av breddarna och inte tar i nånstanns när du svänger så ser jag inga problem.

Takräcket lär inte heller ställa till några problem.
Tack!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Skriv svar