Ruskigt snyggt! Ser ut precis som något jag tänkt mig på min om jag lyckas fullfölja projektet. kanske snor din idé i framtidengorQi skrev: Takräcket påmonterat idag, här ser man dualband antennen som hör till den lilla baofengradion. ett par ledlampor skall på rakt bakåt.
Smurfens vedermödor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Smurfens vedermödor
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt
Re: Smurfens vedermödor
Tack!Arken skrev: Ruskigt snyggt! Ser ut precis som något jag tänkt mig på min om jag lyckas fullfölja projektet. kanske snor din idé i framtiden
Idag har jag fixat stereon och en krånglande blinkers sedan bar det av och meka lite valp. Försökte riva isär dana 44 bakaxeln men axlarna satt ordentligt fast så det blir ett nytt försök någon annan dag.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Tänkte testa en montering av mikrofonerna till radioapparaterna så jag köpte nyckelhållare och borrade hål.
Skruvade fast dem på backspegeln.
och vips så vart radiohanteringen enklare. Skulle dock valt en lite kraftigare modell för fjädern är lite för svag för att dra upp dem hela vägen. Har syns stereon monterad, ljudet vart bättre än jag väntat mig.
Sen kom ups med presenter!
Skruvade fast dem på backspegeln.
och vips så vart radiohanteringen enklare. Skulle dock valt en lite kraftigare modell för fjädern är lite för svag för att dra upp dem hela vägen. Har syns stereon monterad, ljudet vart bättre än jag väntat mig.
Sen kom ups med presenter!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Smart med michållarna, den ideen ska jag nog sno
(Fallout 3 och Fallout NV är lätt de bästa spelen som gjorts)
(Fallout 3 och Fallout NV är lätt de bästa spelen som gjorts)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Smurfens vedermödor
Kan bara hålla med!Danne skrev:Smart med michållarna, den ideen ska jag nog sno
(Fallout 3 och Fallout NV är lätt de bästa spelen som gjorts)
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Kunde inte hålla mig så det vart att riva ner bromstrummorna.
Dra ut drivaxlarna.
Skruva bort kardan och diffklumpen.
Längre än så här hann jag inte innan jag var tvungen att jobba.
Allt ser fint ut, alltid något att glädja sig åt. Får bli montering av spärr imorgon om jag hinner.
Dra ut drivaxlarna.
Skruva bort kardan och diffklumpen.
Längre än så här hann jag inte innan jag var tvungen att jobba.
Allt ser fint ut, alltid något att glädja sig åt. Får bli montering av spärr imorgon om jag hinner.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Fortsatte med bakaxeln idag, det gick ganska bra men tack vare att jag inte har ett tillräckligt stort skruvstycke så fick det bli ett specialverktyg för att få loss kronhjulet.
Det vart inga bilder medan jag pillade med spärren för jag var så koncentrerad.
Det enda problemet jag råkade ut för var pluttar på de korta pinnarna i diffen, troligen någon brist i tillverkningen. Dessa gjorde att kronhjulet inte gick att trä på så de fick en omgång med vinkelslipen sedan gick det galant.
När jag ändå hade dränerat axeln så passade jag på att flytta på ventilationen upp till motorrummet.
Biltema kit:
Resultat:
När jag ändå var riktigt skitig passade jag på att slita isär framaxeln för att byta packboxen, det var en tråkig sörja som bildats av fett och olja :/ Det gick åt några trasor innan det vart tillräckligt rent för att kunna fylla på med fett.
Jag råkade dra av ett bromsrör när jag skulle dra ut drivaxlarna bak så det får bli att inhandla ett nytt imorgon.
Det vart inga bilder medan jag pillade med spärren för jag var så koncentrerad.
Det enda problemet jag råkade ut för var pluttar på de korta pinnarna i diffen, troligen någon brist i tillverkningen. Dessa gjorde att kronhjulet inte gick att trä på så de fick en omgång med vinkelslipen sedan gick det galant.
När jag ändå hade dränerat axeln så passade jag på att flytta på ventilationen upp till motorrummet.
Biltema kit:
Resultat:
När jag ändå var riktigt skitig passade jag på att slita isär framaxeln för att byta packboxen, det var en tråkig sörja som bildats av fett och olja :/ Det gick åt några trasor innan det vart tillräckligt rent för att kunna fylla på med fett.
Jag råkade dra av ett bromsrör när jag skulle dra ut drivaxlarna bak så det får bli att inhandla ett nytt imorgon.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Fixade ventilation till framaxeln.
Slängde ihop en luftburk, mest för att kunna använda biltemas öppna filter och därmed handla alla grejer till servicen på samma ställe, men även för att koppla in slangarna till axlarna.
Monterade de sista lamporna och kopplade el till dem. Det ska bli intressant att se hur mycket de lyser upp i den mörka skogen.
Jag vet att jag har oanvända bränslefilter liggandes, men nu kunde jag inte hitta på dem.
De är inte dyra men nu blir jag tvungen att ta en till vända till biltema imorgon. Har varit en flitig kund de senaste veckorna.
Slängde ihop en luftburk, mest för att kunna använda biltemas öppna filter och därmed handla alla grejer till servicen på samma ställe, men även för att koppla in slangarna till axlarna.
Monterade de sista lamporna och kopplade el till dem. Det ska bli intressant att se hur mycket de lyser upp i den mörka skogen.
Jag vet att jag har oanvända bränslefilter liggandes, men nu kunde jag inte hitta på dem.
De är inte dyra men nu blir jag tvungen att ta en till vända till biltema imorgon. Har varit en flitig kund de senaste veckorna.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
en enkel beskrivning på lockern är att när du svänger vänster och accar så driver vänsterhjulet och tvärt om så den strävar alltid att rikta bilen rakt fram,det är därför det kan bli lite svajigt.
Biltema filtret är inget jag skulle rekommendera om du kör grusväg då det mer är en grovsil än finfilter,provde det på en bil och insugsslangen blev brun av damm efter filtret
Biltema filtret är inget jag skulle rekommendera om du kör grusväg då det mer är en grovsil än finfilter,provde det på en bil och insugsslangen blev brun av damm efter filtret
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Smurfens vedermödor
Jag har använt deras öppna filter förut på ett par bilar och har haft olika resultat beroende på filtermodell.Mathias T skrev: Biltema filtret är inget jag skulle rekommendera om du kör grusväg då det mer är en grovsil än finfilter,provde det på en bil och insugsslangen blev brun av damm efter filtret
Modellen med denna toppen:
Fungerar bättre än denna:
om jag skall gå efter utseendet på röret, vilket innebär att jag skall byta ut det som sitter på nu. Detta är inte ett vetenskapligt test och jag tror inte att filtret är lika bra som original, men jag tror att det duger för det mesta. Universalprylar är smidigt då det är lättare att ersätta.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Efter att ha åkt lite mer med bilen efter att ha monterat spärren så har jag märkt en ordentlig skillnad på beteende beroende på hur jag kör. När jag kör lite aggressivt så märks det tydligt att den sitter där, men tar jag det bara lite lugnare så beter den sig helt annorlunda. Man skulle kunna säga att den bidrar till en bränslesnål körning då den nästan inte märks om man kör med försiktig gasfot. Nu vill jag ut i terrängen för att se om jag kan märka någon skillnad i framkomlighet.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Idag vart det en tur i ett terrängparti som jag har kört förut och då speciellt ett hinder som jag inte klarade av förut.
Labbade lite med luften då jag nu har en kompressor.
Klarade med lätthet ett hinder som jag bara slirade på förut.
Kombinationen av service(=jämn och fin tomgång), lägre lufttryck i däcken och diffspärr gjorde att det vart en annan bil i terrängen. Jag hade ett brett leende på läpparna!
Jag har blivit sugen på att bygga beadlocks, inte för att jag har råkat ut för däckkrängning utan endast för att det är så snyggt.
Labbade lite med luften då jag nu har en kompressor.
Klarade med lätthet ett hinder som jag bara slirade på förut.
Kombinationen av service(=jämn och fin tomgång), lägre lufttryck i däcken och diffspärr gjorde att det vart en annan bil i terrängen. Jag hade ett brett leende på läpparna!
Jag har blivit sugen på att bygga beadlocks, inte för att jag har råkat ut för däckkrängning utan endast för att det är så snyggt.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Smurfens vedermödor
Ja positionsljus skall sitta där.gorQi skrev:Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Så länge däcken täcks av breddarna och inte tar i nånstanns när du svänger så ser jag inga problem.
Takräcket lär inte heller ställa till några problem.
I aim to misbehave
Re: Smurfens vedermödor
Tack!MrHawk skrev:Ja positionsljus skall sitta där.gorQi skrev:Nu har jag bokat besiktningstid, vad tror ni om möjligheten att få igenom den i nuvarande utförande? Måste jag slänga på andra däck? Jag har ju inte gjort någon speciell höjning mer än extrablad och jag har skärmkanter som täcker slitbana.
Måste jag ta av takräcke?
Måste man ha positionsljus fram eller räcker det med blinkers och hel/halvljus?
Så länge däcken täcks av breddarna och inte tar i nånstanns när du svänger så ser jag inga problem.
Takräcket lär inte heller ställa till några problem.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85