Insug eller topp

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » mån apr 13, 2015 22:43

BroncoXLT skrev:
IH80 skrev:Nu fick jag nya funderingar igen, öppnade förpackningen med packningarna och hittar inte de packningar som går mellan cylinderblocken i både fram och bakkant eller är det tänkt att man ska använda tuben som följde med?

Det följde också med en liten o-ring men jag har inte lyckats lokalisera vart den ska vara?

Funderade också på om ni drog åt det med moment men det verkar som att ni valt att momentdra!

Tyvärr var min packning gjord i plast, finns det andra typer av packning i så fall är det kanske bättre att köpa en sån innan jag sätter ihop det?
jag köpte en packningssats som var i metal istället för plast.
till ändarna använder du tuben med kladd.
oringen är jag osäker på. min sats hade lite olika packningar ifall man lossar övre delen på insuget samt o-ringar till sopparören.

Nu trillade polletten ner, det måste ju vara o-ringar till bensinrören precis som du säger speciellt nu när jag hittade en till liten o-ring synd att jag inte hittar den till vattenanslutningen också!

Köper nog på mig en annan packningssats som enl. Hansen ska vara förbättrad vågar inte montera samma skitpackning igen!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » tis apr 14, 2015 12:44

BroncoXLT skrev:jag köpte en packningssats som var i metal istället för plast.

Var köpte du packningen?

Hansen hade någon "förbättrad" packning för 1500kr men det framgår inte på hemsidan hur den är förbättrad, är den fortfarande byggd på plastmaterial är jag inte intresserad men det kanske var den du har köpt för det är inte lätt att avgöra materialet m.h.a bilderna!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » tis apr 14, 2015 20:06

finns hos Hansen. den heter FELMS98000T

jag köpte min hos rockauto.com
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » mån maj 04, 2015 16:23

Nu har jag införskaffat packningar med aluminium kärna! Började med att jag tänkte byta ut snabbkopplingen till en vanlig anslutning med slangklämma medan insuget var loss. Behövde inte mer än nudda snabbkopplingen förrän den gick av mer eller mindre fnöske.

Detta gav en hel del extra arbete men jag får vara glad ändå för det hade inte dröjt länge förrän denna hade gett upp och vilket arbete det hade varit med insuget monterat!

Antar att detta är ytterligare en kvalitetsbrist som förmodligen förekommer på de flesta chevor med liknande anslutning.

Nu är det bara att vänta på bättre väder så jag kan montera ihop bilen igen.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » mån maj 04, 2015 21:16

den snabbkopplingen är skit.
min höll när jag tog isär den men började läcka direkt vid uppstart så jag trodde det var insugspackningen som läckte.
finns ny förbättrad att köpa. sån satte jag i. verkar vara ett vanligt problem har jag läst. går gärna av om man ska skruva loss den också.
den började läcka på min tahoe dan innan jag bytte bort den.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » ons maj 27, 2015 12:45

Ja nu verkar bilen fungera igen åtminstone på parkeringen, har dock inte kunnat testa i någon större utsträckning eftersom att bilen nu har gått över tid och fått körförbud!

Givetvis strulade jag till det avs. tändningen, var jättenoga och satte ned fördelaren enl. märkning men när jag sedan skulle starta misstände den bara och gick aldrig igång, gjorde då som någon annan och började vrida på fördelaren till ingen nytta och samtidigt förstörde den inställning som jag hade märkt upp i.o.m detta.

Kunde dagen efter konstatera att jag satt i tändkablarna fel i mörkret kvällen innan, tändspolens kabel hade hamnat helt fel och därmed resten av kablarna på den sidan, så det blev till att lossa på fördelarlock samt rotor och ställa vevaxeln i rätt position samt göra en grundinställning av fördelaren därefter startade den snällt upp.

Vill tacka alla som orkat svara på alla frågor, det har varit till bra hjälp!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar