Min första 4x4

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tor maj 21, 2009 1:08

henriklarsson1982 skrev:
JohnE skrev:Grymt snyggt! Det kanske står tidigare i tråden, men vad för gummi är det? 35x13,5?
Näe...det är 33x12,5".
Nu harb jag dessutom fått vinchfästet färdigt, bara att montera kvar :D
Det tar sig :hello:

Det tar sig definitivt! :D
Hur är däcken på väg på en Pajero? Vi har ju ungefär samma bil och mina 35'or är ganska slitna. Blir nog KL71'or för min del också om du tycker att de funkar bra på din. :tumbup:

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » lör maj 23, 2009 9:10

På väg fungerar dom överraskande bra...inte alls så mkt ljud som jag trodde det skulle bli!

Så blev det dax för lite vinchmontering igår då 8)
Här är den med boxen o alla kablar fastlagda:
[img][img]http://forumbilder.se/images/513200985553Adf60.jpg[/img][/img]
O vips så var den nerklämd i fronten, i ubalksfästet som visats tidigare. Tajt men det gick med lite töjning :P
[img][img]http://forumbilder.se/images/f83200985803A1c80.jpg[/img][/img]
[img][img]http://forumbilder.se/images/1e3200985923A189c.jpg[/img][/img]

Passade perfekt med hålen i frontplåten...kommer åt både reläboxen o frilopplingsspaken.
[img][img]http://forumbilder.se/images/db3200990348Ad961.jpg[/img][/img]

O så här ser det ut nu, bara inkopplingen av elen kvar o att plocka tillbaka lite plåtar o kofongare+bågen.
[img][img]http://forumbilder.se/images/133200990614A9870.jpg[/img][/img]

[img][img]http://forumbilder.se/images/2c3200990717A6653.jpg[/img][/img]

ska bli skoj att testa när det är färdigt :jump:

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » sön maj 24, 2009 17:00

Började fundera på en sak :?
Följde inte med nån säkring eller huvudbrytare till matningskabeln som ska på batteriet. Hur tryggt är det att vara utan o köra rätt på bara egentligen :shock: :?:
Vad har ni på era vinchar?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön maj 24, 2009 18:37

Ehh...

då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere

En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » sön maj 24, 2009 20:55

henriklarsson1982 skrev: [img][img]http://forumbilder.se/images/133200990614A9870.jpg[/img][/img]

ska bli skoj att testa när det är färdigt :jump:
du har glömt att dra ut linan och kroken :haha: snyggt blev det :)
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » sön maj 24, 2009 21:34

optodsl skrev:Ehh...

då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere

En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
Så det är rätt på då bara alltså som gäller :? ?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån maj 25, 2009 7:14

finns flera sätt som är bra :)

motorn på winchen är väl ca 2-3 ggr starkare än startmotorn och den är ju inte avsäkrad

Viktigt med kabelförläggning och kabelskydd, hur som helst

Jag har satt en huvudbrytare som klarar ca 500 ampere nära batteriet, som bryter all ström, jag kan bryta strömmen från förarplatsen mha en wire
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » mån maj 25, 2009 16:28

utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån maj 25, 2009 17:21

Ehhh.. nä jag har ingen säkring :evil: :evil: :shock: :shock: :D :D
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » mån maj 25, 2009 17:37

Nutti skrev:utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig :wink:

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » mån maj 25, 2009 19:10

henriklarsson1982 skrev:
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig :wink:
du verkar så osäker så jag tänkte jag tar en bild på hur jag har det :lol:

detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna. När jag drog dom där så tänkte jag att jag ska bryta in kanterna så det blir runda kanter, men som syns på bilden har jag tydligen inte prioriterat min tid till det ännu :lol:

Bild
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » mån maj 25, 2009 21:24

:mrgreen: Nu är vinchen inkopplad o lätt-testad (utan säkring eller huvudbrytare :wink: )
Nu ser man fram emot att få testa den "på riktigt" :beer:

Jag drog kablarna genom hål med rundade kanter för övrigt, så några skavsår lär det nog inte bli.
Blev en härlig dag det här 8)

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tis maj 26, 2009 0:10

Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet. :D
Nutti skrev: detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna.

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tis maj 26, 2009 10:57

JohnE skrev:Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet. :D
hehe, joo inga problem att få detdär fixat, men det är nåt som bara har lämnat...har så mycket annat att tänka på så jag har inte riktigt hunnit med :lol:
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » tis maj 26, 2009 22:20

tog en testtur med nya däcken o winchen idag :beer:
Är jättenöjd med däcken, har ju inte så mkt att jämföra med , men ändå!
Tur att man hade winchen o att den satt fast ordentligt....det gjorde bilen iaf :lol:

[img][img]http://forumbilder.se/images/b7620091013194875.jpg[/img][/img]


[img][img]http://forumbilder.se/images/8262009101533123e.jpg[/img][/img]

[img][img]http://forumbilder.se/images/f4620091017454710.jpg[/img][/img]

Härligt med lite tuffare offroad....snart är man nog ordentligt nere i träsket! Både bokstavligt o bildligt :P

Skriv svar