Cherokee ZJ -97 & Patrol Y61 -99

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av Lars 9k » tor feb 25, 2016 22:24

Jag ser inte i din profil var du håller till.
Om du hittar ngt vettigt angående "over knuckle steering" får du gärna dela med dig!
Jag skulle helt klart vara intreserad om det vore aktuellt att ta hem en sats för någorlunda vettiga pengar.

/Lars C
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » fre feb 26, 2016 22:56

Lars 9k skrev:Jag ser inte i din profil var du håller till.
Om du hittar ngt vettigt angående "over knuckle steering" får du gärna dela med dig!
Jag skulle helt klart vara intreserad om det vore aktuellt att ta hem en sats för någorlunda vettiga pengar.

/Lars C

Jag håller till i Eskilstuna. Har än så länge hittat "over knuckle steering" för ca 5200kr, tycker fortfarande det borde gå att hitta billigare. Det är ju inte mycket för pengarna om man säger så :?

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » fre feb 26, 2016 23:03

Någon som kan tipsa om en bra bilduppladdning när man sitter via iphone? :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » mån feb 29, 2016 21:03

Det som har hänt hittils är att jag har fått nya batteriet på plats, håller på att snygga till kabeldragningen med säkringar, polskor osv. Har köpt en minikompressor på biltema ( :roll: ) som är inkopplad i bagaget, har inte pumpat något däck än utan bara testat den i luften. Återstår att se!
Har även fått i ett lastgaller, något man har saknat länge :)

BildBildBild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön mar 13, 2016 16:56

BildBild

Har roat mig ett par dagar med banddrivet i lössnön, menmen har hänt lite på Jeep fronten också.

BildBildBildBildBildBildBildBild

Och äntligen hämtat biltransportkärran! :D
Både min dragbil och Jeepen var skitiga så jag drog in i gör det själv hallen på okq8 :)

Bild
BildBild

Nästa helg åker jag förmodligen upp med bilen till Offroad Worx så dom får sätta igång med trösklar, rocksliders mm. Ska prata med Gunnar i början av veckan :)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av Lars 9k » sön mar 13, 2016 17:23

Kul när det rullar på, det banddrivna såg riktigt skoj ut också!! :tumbup:
Du eller din vinschslav kommer definitivt att uppskatta snöret, betydligt trevligare att hantera än vajer!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön mar 13, 2016 17:38

Lars 9k skrev:Kul när det rullar på, det banddrivna såg riktigt skoj ut också!! :tumbup:
Du eller din vinschslav kommer definitivt att uppskatta snöret, betydligt trevligare att hantera än vajer!
Ja är det något som är roligare än offroad så är det skoterkörning, men jag bor i fel del av landet så det blir bara vid ett par tillfällen per säsong tyärr :roll:
Ska bli intressant att resta snöret, men först ska plattan där linstyraren sitter rätas upp och förstärkas så det håller :)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av Lars 9k » sön mar 13, 2016 17:59

Det kan bli stor belastning där!
På min kofångare är där 4+6mmm domex stål vid infästningen för styraren.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » mån mar 14, 2016 21:24

Lars 9k skrev:Det kan bli stor belastning där!
På min kofångare är där 4+6mmm domex stål vid infästningen för styraren.
Yes I know..därför är "plattan" bakom linstyraren skev nu, men det ska göras om och göras rätt :)

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » lör mar 19, 2016 19:08

Nu är Jeep'en uppkörd till offroad worx för behandling. Det har kommit hem lite delar som snart är en komplett stationär comradio till bilen samt hållare för den. Har även fått hem backkamera som ska monteras. Så ja, nu är det upp till offroad worx när jag får skruva igen :wink:

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » tor aug 11, 2016 22:45

Sjukt dålig på att uppdatera här :roll: Det är roligare att läsa andras trådar eller vara ute i skogen och Jeep:a.

Sista uppdaten var när Jeep'en lämnades in hos Offroad Worx för div jobb. Efter det har jag fixat vidare själv, bessat den, kört studenter, varit på Jeep semester i Sälen, kört SOT:en osv osv :)

Det som gjorts som jag kommer på just nu är;
- Rocksliders, packningar fram/bakaxel/fördlåda, ändrat winchfronten mm hos offroad worx
- Lackat rocksliders + hela underredet, hjulhus osv med rostskyddsmassa/boddy
- Målat upp bromsar runt om samt dämpare, bärarmar, hasplåtar, dragkroksbalk osv
- Monterat nylonlina och ny linstyrare
- Monterat hihglift på takkorgen
- Comradio, 12v kompressor, nya dubbla AGM batterier, ny ledramp spot framåt
- Nya hjulbultar, ny stereo med blåtand, oljeservice

Sist av allt så köpte jag en Cherokee XJ i veckan som jag tänkt ha som dragbil åt biltransportkärran med ZJ på. Får se vad som händer med den :wink:

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild
BildBild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av Lars 9k » fre aug 12, 2016 9:07

Ser trevligt ut, dina trösklar och avbärar-rör ser ju kanon ut! :tumbup:

Håll nu XJ till att vara dragbil, spårar ju lätt ur annars och två bilar ........ :wink:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » tis aug 16, 2016 23:52

Lars 9k skrev:Ser trevligt ut, dina trösklar och avbärar-rör ser ju kanon ut! :tumbup:

Håll nu XJ till att vara dragbil, spårar ju lätt ur annars och två bilar ........ :wink:

Tackar :wink: Ja det blir lätt så. Har faktiskt köpt 31" till den och en liten frontbåge. Ska inte ha winch osv :roll:

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » mån aug 22, 2016 21:57

Har inte hänt så jättemycket, mycket jobb att ta igen nu efter semestern :roll:
Har iallafall tvättat av XJ:n grundligt, gjorde sen en snabbkik av den och gick igenom dom mest uppenbara ev kommande bes-tvåorna som den hade. Bla varningstriangel, lampor, smorde upp draget, bytte en blinkers och reflex fram, bytte bälten bak, motionerade handbromsen mm. Drog iväg och skulle bessa den, slutade med körförbud på plats! :lol: Det var en bromsslang som gick läck vid bromstestet. Så det tillsammans med några rost-tvåor blev dommen. Inte så farligt ändå tycker jag.
Som tröst köpte jag begagnade(men oanvända) 31" på nylackade fälgar till den, lagom storlek för en bil som inte ska byggas om :roll:
Edit... kom hem och sprang över en annons med bladfjäderpaket som höjer 3". Köpte dom såklart, ska bara ha något i motsvarande höjd fram nu :lol:
Nåja, bilder..
BildBildBildBildBildBildBildBildBild

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Jeep Grand Cherokee -97

Inlägg av hinowa » sön aug 28, 2016 20:40

I lördags höll jag på några timmar med mina bushwacker kopior. Öjöj vilket skit att montera, passformen var katastrof. Hade väl inte förväntat mig perfekt passform men något bättre hade man väl hoppats på :shock:
Slängde även på 31orna på XJ'n och tog en sväng i skogen med ZJ'n, det var dock innan jag började med breddarna.
BildBildBildBildBildBildBildBild

Mitt i allt mekande blev det paus och lägenhetsvisning, både jag och sambon gillade den och la ett snabbt bud. Säljaren accepterade budet och nu har jag helt plötsligt något mer att lägga pengarna på :o :) Bild

Skriv svar