Nytt suzukilik på gården (Rusty projektlogg)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

falcon
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör mar 04, 2006 9:44
Ort: Mala

Inlägg av falcon » sön mar 19, 2006 21:19

ville bara skänka lite beundran till att du står utomhus och skruvar och slipar och svetsar :) var det dessutom en pinnasvets jag såg i bakgrunden? imponerande att se sådan entusiasm!
Vem fan är Asfalt?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön mar 19, 2006 21:29

falcon skrev:ville bara skänka lite beundran till att du står utomhus och skruvar och slipar och svetsar :) var det dessutom en pinnasvets jag såg i bakgrunden? imponerande att se sådan entusiasm!
Såg ut som en mig tyckte jag (står MIG på den) :roll:
Funkar sådär utomhus,gasen blåser liksom bort
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön mar 19, 2006 21:47

Mathias T skrev:
falcon skrev:ville bara skänka lite beundran till att du står utomhus och skruvar och slipar och svetsar :) var det dessutom en pinnasvets jag såg i bakgrunden? imponerande att se sådan entusiasm!
Såg ut som en mig tyckte jag (står MIG på den) :roll:
Funkar sådär utomhus,gasen blåser liksom bort
Japp är en MIG och endast en 220v :( Kan säga att jag efter 8års mekande utomhus på garageuppfart börjar bli ganska bra på att skärma av så att gasen inte blåser bort :?
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön mar 19, 2006 21:49

MrHawk skrev:
Mathias T skrev:
falcon skrev:ville bara skänka lite beundran till att du står utomhus och skruvar och slipar och svetsar :) var det dessutom en pinnasvets jag såg i bakgrunden? imponerande att se sådan entusiasm!
Såg ut som en mig tyckte jag (står MIG på den) :roll:
Funkar sådär utomhus,gasen blåser liksom bort
Japp är en MIG och endast en 220v :( Kan säga att jag efter 8års mekande utomhus på garageuppfart börjar bli ganska bra på att skärma av så att gasen inte blåser bort :?
220 voltarna brukar vara helt värdelösa,men dom kanske har blivit bättre.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån mar 20, 2006 19:48

Mathias T skrev:
MrHawk skrev:
Mathias T skrev: Såg ut som en mig tyckte jag (står MIG på den) :roll:
Funkar sådär utomhus,gasen blåser liksom bort
Japp är en MIG och endast en 220v :( Kan säga att jag efter 8års mekande utomhus på garageuppfart börjar bli ganska bra på att skärma av så att gasen inte blåser bort :?
220 voltarna brukar vara helt värdelösa,men dom kanske har blivit bättre.
själv klart går utvecklingen framåt,

dom nya 220V svetsarna är helt okej en del, jag svetsade rost på min brors opel kadett C (förövrigt samma röda kadett som gick i Idol för ett tagsen) med en Fronius 220V pinnsvets och 2.0 elektroder då märker man skillnad på kvalitet och skit.
tror det största skillnaden mellan en billig och en dyr är att det sitter bättre/större kondensatorer och lite annat tjafs i dom så man får en bättre och jämnare strömstyrka som underlättar svetsandet avsevärt.

ni som provat att svetsa med pinne och ett halvkasst elverk som inte klarar lev den höga strömen som krävs vid tändning vet nog vad jag menar.

själv klart är det ju min uppfattning och någon professionell svetsare kan ju gärna rätta mig om ni vet bättre.


själv är jag frälst i pinnsvetsning men av lathet och smidighet så tar jag en TIG eller hemma en MAG svets som är den rätta benämningen om man svetsar svartplåt.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån mar 20, 2006 20:02

Mathias T skrev: 220 voltarna brukar vara helt värdelösa,men dom kanske har blivit bättre.
Tja, denna är la lite över 10år gammal och har fått slita rätt hårt, men tycker den funkar rätt hyffsat ändå, men är synd o säga att det är lättsvetsat med den...

Skulle gärna vilja ha nåt biffigare, men svetsar är ruskigt dyra ju :(
I aim to misbehave

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » mån mar 20, 2006 20:15

vicket jobb du lagt ner!!
Vad gäller svetsar så sålde Bombardier i Kalmar alla sina svetsar (och övriga verktyg också för den delen) på auktion.. Tyvärr missade jag den :(
Oerlikon svetsar med Mig, Mag och Tig aggregat gick under klubban för ett par tusenlappar styck... Nypris ca 80 000 kr tror jag :O

Jag hade faktiskt en gammal 410 förrut och när jag ser de objekt du gett dig på så tror jag att jag sålde min allt för billigt...

Bild
/Jocke "Moggman" Pettsson

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör apr 22, 2006 21:04

Sådär ja, då har man fått fart på renoveringen av Rusty igen :D Va änna skönt o komma ut o meka lite efter att ha legat till sängs i 2 veckor.

Fick änna tynga ner baken med lite däck för att balancera upp lite :D
Bild

Axeln redo för svetsen imorn, skulle kanske börjat lite tidigare så hade jag nog hunnit med det med idag :roll:
Bild

O dagen avslutades med en pizza som va god trots felstavningen :twisted:
Bild
I aim to misbehave

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » lör apr 22, 2006 21:13

Ehhhh???
Är jag jävligt trött eller var du jävligt trött??? Var är den rackarns felstvningen??? :shock:

För övrgt måste det varit en bra dag att skruva på om man jämför med kylan på dom andra bilderna!!!
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör apr 22, 2006 21:16

Okej då, är la inte riktigt felstavat, mer garamatiskt fel. Versal mitt i mening och saknas bindesträck mellan favorit o bagare.

Va kanongött i solen idag, sånt mekväder jag jag leva med hela våren :wink:
I aim to misbehave

Cri11e
Forumräv
Inlägg: 608
Blev medlem: mån feb 27, 2006 20:20
Ort: Tomellla

Inlägg av Cri11e » lör apr 22, 2006 22:58

Det är tur man har garage så man kan stänga porten på kvällen när man går in. Min sambo hade lätt misshandlat mig om infarten såg ut som den lokala bil demonteringen :D

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 23, 2006 19:23

Cri11e skrev:Det är tur man har garage så man kan stänga porten på kvällen när man går in. Min sambo hade lätt misshandlat mig om infarten såg ut som den lokala bil demonteringen :D
Ska kanske tillägga att det inte ens är min garageuppfart utan päronens... Tur att jag har kanonföräldrar :tumbup: , för hade inte gått lika bra att meka på parkeringen utanför lägenheten..

Nåja, nu till dagens "framgångar".

Iom att U-bultarna är olika stora höger o vänster fram så går det inte lika smidigt att bara byta sida som bak, så det e bara att kapa loss fästet och vända på det.
Bild

Titta va fin den blev :jump: Iaf på avstånd :roll:
Bild

Kleta på lite hammarlack på bakaxeln åsså medans framaxeln torkade, ser trevligare ut iaf, ska måla bromssköldarna åsså, men började regna :(
Bild

Fick roa mig att montera framaxeln i spöregn :aargh: så kunde inte greja styrstaget idag
Bild

Hoppas få lite hjälp nästa helg, ska skrota en halv vitara då och hoppas jag hinner slänga på karossen på Rusty.
I aim to misbehave

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » sön apr 23, 2006 19:35

Du glömde kapa bort dom gamla fjädersätena på framaxeln. :wink:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån apr 24, 2006 21:46

stolltorp skrev:Du glömde kapa bort dom gamla fjädersätena på framaxeln. :wink:
Nope :) Sparar dom med vilje så man kan gå tillbaka till orginal om man skulle vilja det, på högersidan fram fungerar den dessutom utmärkt som styrning av U-bultarna.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån apr 24, 2006 21:57

stolltorp skrev:Du glömde kapa bort dom gamla fjädersätena på framaxeln. :wink:
Det har jag aldrig kännt att man behöver heller!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar