Eurotrial 2010 13-15/8

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » ons okt 22, 2008 9:19

Åsa-Nisse skrev:En fråga där angående Eurotrial.

Hur funkar det för dom utländska förarna som kommer hit och kör och inte har burar som är godkända i Sverige?

Burreglementet är ju mer eller mindre det enda som är gemensamt i hela FIA - betyder det att dom flesta Europeer inte är med i ngt bilsportförbund i och med att deras burar verkar vara godkända hos dom men inte enligt FIA?
jag har för mig att man kör efter de landdets regler man kommer ifrån. ja du skulle sett vilka burar man såg på eurotrailen i norge

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons okt 22, 2008 9:41

jimmyskrot skrev:
Åsa-Nisse skrev:En fråga där angående Eurotrial.

Hur funkar det för dom utländska förarna som kommer hit och kör och inte har burar som är godkända i Sverige?

Burreglementet är ju mer eller mindre det enda som är gemensamt i hela FIA - betyder det att dom flesta Europeer inte är med i ngt bilsportförbund i och med att deras burar verkar vara godkända hos dom men inte enligt FIA?
jag har för mig att man kör efter de landdets regler man kommer ifrån. ja du skulle sett vilka burar man såg på eurotrailen i norge
Jo det vet jag att man gör men i och med att det är ett FIA-Reglemente som är "grundkraven" som vi har gjort vissa tillägg på så borde ju deras grundbur varit snarlik våra om dom nu är med i ett bilsportförbund i deras land.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 22, 2008 10:19

Ähum!

BildSåhär är det...
En del länder som deltar i Eurotrial har inte nationella förbund såsom SBF, AOK eller NBF. En del länder har inte heller dom säkerhetskrav som finns inom FIA, utan dom kör efter helt egna regler i sitt hemland. Dock så finns det vissa minimikrav avseende säkerhet o miljö i Eurotrialreglementet som ska uppfyllas.
Alltså gäller det egna landets säkerhetskrav om dessa är högre än Eurotrialen.
Är det egna landets krav lägre, gäller Eurotrialreglementet.

Ahh!
Tänker vän av ordning... Bara att säga till dom att höja kraven i ET då...
Men så enkelt är det inte. Många länder utanför Norden förstår inte oss och våra säkerhetskrav, då det finns dom som tävlat i trial i 10-15 år och aldrig ens lagt bilen på sidan, och knappt sett någon annan göra det heller...

Dock så var senaste ET-mötet väldigt trevligt då en del länder började att hålla med om att det kanske är dags att höja kraven lite (förmodligen för att få mig att sluta tjata :lol: ) på just burarna...
En liten skärpning på burarna gjordes faktiskt i år. Dock fick jag med Jürgen lite i resonemanget om att bl.a huvudbågen ska bestå av ett rör, samt innehålla minst sidosträva och bakåtsträvor för att ge någon form av skydd... I Februari fortsätter kampen...


Vi ska ju ha klart för oss att Sverige, Norge och Finland har dom grymmaste och tuffaste sektionerna i hela Europa, och samtidigt dom absolut säkraste bilarna... Och även dom tekniskt mest avancerade...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » lör jan 24, 2009 12:51

käns som man vill ha lite uppdaterning nu ??

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » lör jan 24, 2009 13:12

EuroTrialmötet som äger rum idag, har deltagare från Sverige, Roger Karlsson Borås Jeepklubb samt Lasse Larsson Teamleader för svenska deltagarna. Lasse jobbar för att övriga länder ska närma sig Sveriges säkerhetstänkande, så efter helgen när grabbarna kommer hem från Tyskland får vi se vad detta har givit.
MVH Arne

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » lör jan 24, 2009 13:18

Kommer snart att öppnas en hemsida för våran tävling i Augusti 2010, där kommer all info o diskussioner gällande tävlingen att visas, samt sponsorer o länkar till dessa. Adressen kommer att vara Eurotrial.se.
Vi skriver när sidan är i bruk, så håll utkik här på 4x4sweden.se
MVH Arne

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » lör jan 24, 2009 13:22

Lasse Suzicán skrev:Ähum!

BildSåhär är det...
En del länder som deltar i Eurotrial har inte nationella förbund såsom SBF, AOK eller NBF. En del länder har inte heller dom säkerhetskrav som finns inom FIA, utan dom kör efter helt egna regler i sitt hemland. Dock så finns det vissa minimikrav avseende säkerhet o miljö i Eurotrialreglementet som ska uppfyllas.
Alltså gäller det egna landets säkerhetskrav om dessa är högre än Eurotrialen.
Är det egna landets krav lägre, gäller Eurotrialreglementet.
Vad innebär det för Eurotrial 2010?
Skall alla köra efter svenska kraven 2010?

Eller kan endel utländska fordon kan köra cabat och fixa sektionerna medan spindlarna rullar runt med sina tunga burar, förlåt kunde inte låta bli att försöka vara lite rolig :D
Jag bara undrar, alla måste väl köra efter samma regler på en och samma tävling?
SJ413-86

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör jan 24, 2009 13:27

silvergray skrev:
Lasse Suzicán skrev:Är det egna landets krav lägre, gäller Eurotrialreglementet.
Vad innebär det för Eurotrial 2010?
Skall alla köra efter svenska kraven 2010?

Eller kan endel utländska fordon kan köra cabat och fixa sektionerna medan spindlarna rullar runt med sina tunga burar, förlåt kunde inte låta bli att försöka vara lite rolig :D
Jag bara undrar, alla måste väl köra efter samma regler på en och samma tävling?
Som Lasse skriver det så är kraven det egna landets krav om det är strängare och är det egna landets krav mildare så gäller reglemetet för Eurotial...

Det kan i värsta fall innebära att spindelen rullar för att den kanske är topptung...
Dock så ska vi vara medvetna om att de icke nordiska förarna inte har sett den typen av terräng som vi har här...
Och hur vi bygger våra banor..
Då har vi en fördel på det viset...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » lör jan 24, 2009 13:29

Nej, man kör efter sitt lands säkerhetsregler, har man inga kör man efter Eurotrialreglementet, men bara lugn, Lasse berättar säkert vad som framkommit på mötet när han kommer hem.
MVH Arne

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » lör jan 24, 2009 13:38

niva_mats skrev:
silvergray skrev:
Lasse Suzicán skrev:Är det egna landets krav lägre, gäller Eurotrialreglementet.
Vad innebär det för Eurotrial 2010?
Skall alla köra efter svenska kraven 2010?

Eller kan endel utländska fordon kan köra cabat och fixa sektionerna medan spindlarna rullar runt med sina tunga burar, förlåt kunde inte låta bli att försöka vara lite rolig :D
Jag bara undrar, alla måste väl köra efter samma regler på en och samma tävling?
Som Lasse skriver det så är kraven det egna landets krav om det är strängare och är det egna landets krav mildare så gäller reglemetet för Eurotial...

Det kan i värsta fall innebära att spindelen rullar för att den kanske är topptung...
Dock så ska vi vara medvetna om att de icke nordiska förarna inte har sett den typen av terräng som vi har här...
Och hur vi bygger våra banor..
Då har vi en fördel på det viset...
Detta måste hemma trial-sporten, det kan inte vara kul att tävla på olika villkor.
Är det bara jag som blir irriterad på sådant här trams.
SJ413-86

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » lör jan 24, 2009 13:42

nee det spelar lite så stor roll faktist . bilarna i norden är bland dom bästa. vi kör ju på samma regler det är bara säkerheten de är skillnad på

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » lör jan 24, 2009 13:45

Håller med dej, man tycker att vi ska ha ett reglemente över hela Eu, men att vi har större säkerhetstänkande hämmar inte våra bilar, man får bara hoppas att alla tar våra regler till sig, men som i all annan motorsport tar det lite tid.
MVH Arne

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » lör jan 24, 2009 13:51

Kan man sammanfatta och säga att Eurotrial är en ganska ung sport som växer?
SJ413-86

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » lör jan 24, 2009 13:54

Silvergray, nu slog du huvudet på spiken. En mkt bra sammanfattning tycker jag.
mvh Arne

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 13:53

silvergray skrev:Vad innebär det för Eurotrial 2010?
I dagsläget, ingenting...
Slutliga reglerna för 2010 är inte spikade än...
Jag la dock fram förslaget att vi ska flytta ET-mötena till hösten istället, så förhoppningsvis får vi chansen att snygga till detta till hösten...
silvergray skrev:Skall alla köra efter svenska kraven 2010?
Kan vi inte kräva...
Det vi jobbar för är att höja kraven i ET-reglementet...
silvergray skrev: Eller kan en del utländska fordon kan köra cabat och fixa sektionerna medan spindlarna rullar runt med sina tunga burar,
Krav på minst "hockeymål" finns redan i öppna bilar, men spec. på burarna är för låg, samt inget krav på 6punkts bur som i Sverige i standard...
silvergray skrev:Jag bara undrar, alla måste väl köra efter samma regler på en och samma tävling?
Nu finns det lite olika regelgrupper, så....
Alla kör efter samma regler avseende prickbelastning, hur tävlingen går till och liknande. Det som det finns skillnader i är säkerhets-tänket...
I respektive hemland gäller det egna landets säkerhet. I ET gäller ET:s regelverk, såvida hemlandets regelverk inte har högre krav...
ET:s säkerhetsregler är alltså typ minimikrav för att delta i Eurotrial...

Har dock aldrig sett att dom höga krav vi har i Norden har varit till hinder i en tävling...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar