Jeep TJ 1997 på 20.000 mil - något att ha?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Jeep TJ 1997 på 20.000 mil - något att ha?

Inlägg av Wältmeister » mån sep 15, 2008 20:44

En Jeep TJ 1997 på 20.000 mil - är det något att ha? :rodnar:
Tobbe, hjälp mig! Du som är Wranglergurun. 8)
Vad ska man se upp med? :?:
Bilen i fråga har 4.0-motor och 3-växlad automatlåda.
Jag vet att alla råder mig att köpa en TJ inte äldre än 2004.
Det här är en tidig bil som är uttagen redan 1996.
Den är "svensksåld", d v s inte importerad!!! :roll:
Den är något moddad genom bl a större däck.
Den är skattad men obesiktad. Måste besiktas senast 2008-09-30.
Enligt www.bilpriser.se är den värd:
Köppris hos bilhandlare: 24.700:-.
Köppris privat: 15.000:- - 21.000:
Säljaren begär 3 gånger så mycket.
Vad är rätt/rimligt pris?
Vad är bilens svaga punkter?
Vad hände från de tidigaste TJ:na tillverkade 1996 till 2003?
Svagheter och brister?
Exakt samma motor, växellåda, fördelningslåda och axlar?
Är utväxlingen i den 3-växlade automaten olämplig för offroad med 33":or jämfört med den 4-växlade automaten?
O store guru - hjälp mig! :lol:
Alla andra är välkomna med synpunkter på bilen i fråga.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån sep 15, 2008 21:01

Jag är mest nyfiken på varför en Wrangler äldre än 2004 inte skulle vara något att ha?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån sep 15, 2008 21:47

En äldre är det inget fel på, men under årens lopp så har den utvecklats mer, -01 försvinner den gamla hederliga fördelaren och -04 kommer den 4 petade automaten och -06 så sitter det Dana 44 i bak som lite jubileum på de svensk sålda TJ.

Får du ge 60 för en TJ så kan det nog anses som ett bra pris, de har ganska nyligen halkat ner till de nivåerna då bränslepriserna åkt upp.

I skogen ligger jag alltid på ettan, där har man ingen nytta av en 4 stegad låda, det är nog mer på landsväg man kommer märka lite mindre bränsleförbrukning, i övrigt så är det samma delar genom åren. Ska du köpa nåt till framaxeln så är det i stort sett samma art.nr från 87-06 :D
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » mån sep 15, 2008 22:11

pjocke! Det var inget negativt menat med frågan. När du ställer mig samma fråga till mig så förstår jag att min fråga kunde uppfattas fel.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » mån sep 15, 2008 22:33

Tobbe.
Ska jag tolka ditt svar som att det är ett helt nytt brytarlöst tändsystem efter -01?
Betyder det att tändsystemet t o m -00 är ett system med "gamla hederliga brytarkontakter"?
Men hur är det med den totala utväxlingen genom fördelningslådan i läge låg och på 1:ans växel till hjulen?
Skiljer i utväxling mellan de 3- och de 4-växlade lådorna?
Är det samma utväxlingar och rent av samma axlar och fördelningslådor i YJ och TJ?

Men du Tobbe - har Tj inga svagheter man ska se upp med?
Rost på något speciellt ställe t ex?

Kjelle - har du inga synpunkter?

Och alla ni andra TJ-åkare?

Jo det var så sant, nu drog jag mig till minnes att jag hört att den 4-växlade automaten inte orkar dra 33:or i motorvägsfart på 4:an men att den 3-växlade orkar dra 33:or på sin högsta växel. Skröna eller?

Mbomelin
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: mån maj 21, 2007 17:40
Kontakt:

Inlägg av Mbomelin » mån sep 15, 2008 22:57

Som ägare av just en 97a så kan jag iallafall säga några grejer som är typiskt för just det året. Någon jämförelse av utväxlingar på 3steg vs 4steg kan jag dock inte redogöra för.
Det första som hände mig på min 97:a var att jag körde soppatorsk trots att mätaren stod på halv tank. Det är en öppen recall på 97:ans soppagivare i tanken och åtgärdades gratis hos Chrysler.
Nästa grej var de trevliga små fjärrkontrollerna till startspärren som alla gick sönder och jag inte kunde starta bilen. Det höll på att bli dyrt men som tur var fick jag igång en av dom och kunde köra vidare. Nu har jag kopplat bort den helt och kör på larmets startspärr istället. Från och med 1997 måste alla bilar inom EU ha startspärr men wranglern kom inte med chip i nyckeln förrän 1998 så därför satte de dit en friliggande startspärr på 97orna. Eftersom biltillverkarna bara måste tillhandahålla reservdelar i tio år så finns nya fjärrar inte att få tag på.
En sak som diskuterats mycket i amerikanska forum men som inte många verkar drabbas av är att ventilfjädrarna i en motor kommer från olika batchar och alltså är olika styva och mattas av i olika takt.
Jag vet inte om det är typiskt för 97orna men det verkar vara ganska vanligt med läckage i styrservosnäckan, men efter ompackning av både ingående och utgående axel så är min tät igen. Kiten kostade några hundralappar.
På det stora hela så är jag grymt nöjd med min 97:a och har aldrig haft några större problem med den. I skogen tror jag inte man skulle märka nån skillnad på 3- resp 4-växlad tomat men det är bara min gissning. Min tar sig fram bra trots att jag "saknar" en fjärde växel.

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Inlägg av craze » mån sep 15, 2008 22:58

Som pris-referens kan jag nämna att en av mina vänner köpte en -06 TJ (4.0) (ja, 2006) som gått 1400 mil (ja, ettusenfyrahundra mil) och var i nyskick för 85.000:- hos en Jeep-återförsäljare här i Stockholm förra veckan.

Riktigt riktigt bra pris, men det finns många av dom, det är fel säsong och priserna har som sagt rasat. Vet man vad man vill betala och engagerar sig lite i att hitta en bra bil till ett pris man vill betala så kan det uppenbarligen löna sig :D

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån sep 15, 2008 23:06

Wrangler 03-06 och Liberty/Cherokee
42RLE
1st 2.84 2nd 1.57 3rd 1.00 4th 0.69 Rev 2.21

Wrangler 87-03
32RH/A999/TF6
1st 2.74 2nd 1.54 3rd 1.00 R 2.21

Utväxlingen i axeln kan vara 3,07 3,55 3,73 4,11

Fördelningslådan växlar ner 2.72 sen får du räkna själv.

Den nyare lådan växlar ner mer. Men är man ute efter det så ska man välja manuell med 2,5l motorn, då har ettan 3.83 och axlarna 4,11 där märks nog störst skillnad i skogen.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis sep 16, 2008 12:46

Tack Tobbe Wranglerguru! :lol:
Men så min den där sista frågan - är det en skröna att den 4-växlade automaten inte orkar dra på fyran i motorvägsfart med 33:or eller 32:or utan går på 3:an i stället? :roll:
Och att därför den 3-växlade ger bättre ekonomi när den går på sin högsta växel - som ju är växlad mellan 3:an och 4:an på automaten fr o m -04? :roll: :?:

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis sep 16, 2008 14:41

Det har jag ingen aning om, men gissa kan man ju göra :lol: Kan tänka mig att bilen kommer vara så slö på fyran att den inte orkar driva runt, därför måste man ju ändra utväxling om man kör med 33or så är ju allt som original igen.

Trean på de båda växellådorna är ju 1.00 så de borde rimligvis dra lika mycket :roll: men det kanske sitter 3.73 i utväxling på de nyare så då blir ju den totala bättre.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons sep 17, 2008 22:07

Tack Tobbe!
Fler som vet/har åsikter? :?: :lol:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor sep 18, 2008 19:18

Det blir nog inte den TJ:n jag funderade på. :rodnar:
Han blev förbannad när jag frågade om jag fick vara med vid besiktningen. :cry: :shock:
Ännu mer förbannad blev han när jag tipsade honom om att gå in på www.bilpriser.se och kolla vad hans TJ är värd. :(
Jag hade inte givit honom något konkret bud på bilen. Det tycker jag man ska vänta med tills man sett och provat bilen. Och då lämna budet öga mot öga.
Men livet är fullt av TJ:n - dock är inte alla gröna och Stureplanskörda. :lol:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor sep 18, 2008 21:41

bilpriser.se verkar stämma sådär ärligt talat, dom priserna du fick på wranglern där va löjligt låga, du kommer inte hitta nån bil för dom pengarna.
I aim to misbehave

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor sep 18, 2008 22:45

MrHawk. Jag förstår att du varit inne på www.bilpriser.se och kollat du med vad KVD värderar en TJ till. Men det är nog det enorma utbudet av TJ som sänker priserna. Jag hade aldrig trott att jag skulle få en TJ för under 20.000:-. Men vi hann aldrig börja ackordera innan han avslutade kommunikationen. :roll:
Men det är ju inte lättare att försöka sälja en Samurai. Enligt KVD är en Sammy av samma årsmodell värd ungefär dubbelt så mycket som en TJ.
Jag är bjuden ungefär hälften för Lille Skutt jämfört med KVD:s värdering - d v s 35.000:-. :cry:
Jag säger som Moses - hårda bud. :lol:

Skriv svar