Karossbyte

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Karossbyte

Inlägg av Devil » mån aug 28, 2006 23:04

Jag har kort Patrol som har årgingen 1985 och då förstår alla att de bara är färgen som håller ihop plåten och motor osv är i förbra skick för att skrotas.

Jag vill byta karossen på den, jag gissar att jag gör de enklas för mig om jag hittar en pickuphytt från någon bil och bygger mig ett eget flak.
Vilka är de största problemen som jag kommer att få och vad är viktig att tänka på?
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 29, 2006 9:14

Chassiet ska vara näst intilll helt i orginalskick i allt (dom har släppt en aning på det nu men jag vet inte hur mycket).
Sedan krävs en SFRO besiktning och en vanlig regbesiktning till ombyggt fordon
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis aug 29, 2006 9:27

Detta borde jag ju kunna svara på då jag har en Terrano med King cab hytt på :D

Men "teknisk ansvarig" på SBP sa inget om SFRO bes utan att det bara är en regbes som gällde för min del.......samt en jäkla massa bjävs om lastförskjutningsskydd som ska klara 8 Gånger lastvikten :shock:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 29, 2006 9:34

Hasse skrev:Detta borde jag ju kunna svara på då jag har en Terrano med King cab hytt på :D

Men "teknisk ansvarig" på SBP sa inget om SFRO bes utan att det bara är en regbes som gällde för min del.......samt en jäkla massa bjävs om lastförskjutningsskydd som ska klara 8 Gånger lastvikten :shock:
Det bevisar mest hur bra koll dom har på SBP

Ganska 100% att det krävs sfro besiktning på karossbyte nu för tiden,det är trots allt så mycket man för göra innan det blir amatörbygge

Hittat på nätet

Hej

Vi tar väl samma sak här för tydlighetens skull:

Idag (igår) publicerade Vägverket de nya fordonsreglerna. Se http://www.vv.se/lagrum/lagrum_doku...eckning=2003:22 för hela lydelsen.

Som en kort sammanfattning kan man säga att;
* Ombyggda fordon skall besiktas av SFRO
* 15kW/100kg tjänstevikt gäller
* Ljudnivån höjs till 84dBA
* Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte
* Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande)

En viktig ändring är att det nu blir möjligt att ha mer effekt och vridmoment i ombyggda fordon är vad tillverkaren intygat, förutsatt att man håller sig inom 15kW/100kg tjänstevikt.

Detta gör det möjligt att regga byggen som Golf MkI med 16v-motor, till exempel (åtminstone som vi tolkar reglerna).

Det är synd att Vägverket inte tog till sig SFROs förslag om skärpning av krav på bromsar, och möjlighet till 4-punktsbälte i kombination med skyddsbur. Skall man se till det positiva så är det i alla fall totalt sett bra ändringar, ur mina ögon sett i alla fall.

Angående vilka ändringar som krävs för att man ska få regga som ombyggt fordon:
-------
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
-------

Nu har inte ASB kommit ut med sin tolkning men SFROs (min) tolkning är att ett exempel på när man hamnar i ombyggt fordon är:
- Byte av motor, växellåda och slutväxel SAMT hela bromssystemet
- Byte av motor, växellåda och slutväxel SAMT hela styrinrättningen
- Byte av axlar både fram och bak

Tolkningen av översta punkten 2 är inte helt klar.

/Gustaf Ulander, SFRO
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tis aug 29, 2006 9:53

Okej, jag trodde att de inte var lika tufft att få igenom en rambyggd bil.
Men om vi går över till själva byggandet, vad är de största svårigheterna där?
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis aug 29, 2006 12:04

Devil skrev:Okej, jag trodde att de inte var lika tufft att få igenom en rambyggd bil.
Men om vi går över till själva byggandet, vad är de största svårigheterna där?
Svårast är väl att välja en hytt eller liknande som passar och ser bra ut på bilmodellen :P

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tis aug 29, 2006 12:11

Hasse skrev:
Devil skrev:Okej, jag trodde att de inte var lika tufft att få igenom en rambyggd bil.
Men om vi går över till själva byggandet, vad är de största svårigheterna där?
Svårast är väl att välja en hytt eller liknande som passar och ser bra ut på bilmodellen :P
Passar gör bara en annan kaross från en kort Patrol 160 och de växer inte på träd.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 29, 2006 12:38

Det brukar bli lite besvär med att få motorplacering,växelspakar osv att hamna där det ska,det blir alltid lättare när man tar kaross från en bil med liknande uppbyggnad och inte som jag gjort och använt personbilskarosser
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tis aug 29, 2006 12:51

Mathias T skrev:Det brukar bli lite besvär med att få motorplacering,växelspakar osv att hamna där det ska,det blir alltid lättare när man tar kaross från en bil med liknande uppbyggnad och inte som jag gjort och använt personbilskarosser
Jag hadde tänkt att försöka hitta en hytt från en pickup t ex kingcab, Hilux eller Mazda.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Skriv svar