Körområde!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons sep 06, 2006 11:11

Jag har lagt ner"mitt" körområde gillar inte pappersarbete

Kc2131
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:53
Ort: Åre - Björnänge
Kontakt:

Inlägg av Kc2131 » ons sep 06, 2006 11:58

yoggi skrev:Ja det var inte banan i sig som jag opponerade mot, det var bildtexten.
Tjena!

Ah.. Lite trött ibland..

Men kan nog tänka mig att har man aldrig åkt bil på något värre än en hyffsad grusväg så är det hisnande hinder..
Lada Niva 2131 -01 (For sale 35.000:- BVSA), Chevy Blazer -97, Golf I 1,6 -82 och snart en Land Cruiser 85..

Gugge
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 30, 2006 15:05
Ort: Hyllinge

Inlägg av Gugge » tis okt 17, 2006 15:32

Frontera skrev:Jag har lagt ner"mitt" körområde gillar inte pappersarbete
Stopp - lägg inte ner! Vi kan väl hjälpas åt? Jag hör av mig i nästa vecka till dig! :D

sungam
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör okt 21, 2006 20:06
Ort: Dalarna
Kontakt:

terrängkörningslagen

Inlägg av sungam » lör okt 21, 2006 21:35

Undrar om man åker på en gammal föredetta väg,som finns med på kartan,är det olagligt...????

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » lör okt 21, 2006 21:46

Det är lagligt att köra där det allmänt förekommer trafik med motorfordon, alltså på allmän väg, enskild väg, parkeringar, osv. Om det är så att ett vägavsnitt läggs ner förutsätter jag att den inte längre räknas som allmän. Ett exempel på väg som inte räknas som allmän väg är till exempel försvarets anlagda dåliga vägar här i Skillingaryd som jag har haft svårt att hålla mig från (men lyckats hittils).

Jag har även ägnat mig åt parkering i omedelbar anslutning till väg då terrängkörning är laglig. Vet dock ej om markägaren skall ge sitt tillstånd till detta. I så fall var jag kriminell när jag tog korten på Vikingen. Vet någon hur det är med denna punkt?
/Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

sungam
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör okt 21, 2006 20:06
Ort: Dalarna
Kontakt:

allmäntrafik

Inlägg av sungam » lör okt 21, 2006 23:33

knappast allmän trafik på denna väg jag menar,allmän för offroad bilar men den finns med på karta,den är väll ca 100 år gammal...

sungam
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör okt 21, 2006 20:06
Ort: Dalarna
Kontakt:

Desa Lagar

Inlägg av sungam » lör okt 21, 2006 23:42

Dryga terräng lagar blir man less på......men dessa skogs maskiner får köra i skogen..DÅ går det bra..hur ser det ut efter dom..blir aldrig mer skog när dom har herjat runt..näää det är bandvagn som gäller då får man åka på....
OM det är tillräklig med snö ...Åk med hjärnan inte med röven så funkar det.......

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » sön okt 22, 2006 0:02

Jag tycker nog att det är bra att lagstiftningen finns. Det skulle nog vara ganska tråkigt att vistas i naturen annars. Tycker det är störande nog med all snöskotertrafik på vintern.
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

Startgas
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör sep 30, 2006 10:17
Ort: Grycksbo (Falun)
Kontakt:

Inlägg av Startgas » sön okt 22, 2006 17:21

Jag tycker man ska åka där man känner för det....(typ snöskoteråkning) ska man åka runt och leta lagliga ställen att åka på så är halva tjusningen borta....lerträsk som lerträsk.....lagen må hända vara till för att följa MEN inte kan man fundera på d i skogen när man är på G....är man så orolig över att bryta en lag så finns det nog en massa lagar man bryter mot varje dag ändå....typ hastighets....men är man orolig kan man ju alltid stanna hemma och spela alfapet....tror "lera" ger 5poäng i det spelet....
nä åk med hjärnan och inte röven så går det bra i skogen...



Jag är fan som jag ska vara men inte som jag borde varit
Med Startgas fixar man allt....

Suzuki 413 B23 Aut 35"
Cheva 57a 383" 350Aut 4.11 Spole

Riktiga killar käkar sill.....Och allt går att fixa med startgas

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: allmäntrafik

Inlägg av Mathias T » sön okt 22, 2006 20:52

sungam skrev:knappast allmän trafik på denna väg jag menar,allmän för offroad bilar men den finns med på karta,den är väll ca 100 år gammal...
är det en allmän väg som är på karta är det helt ok,är den privat och ägaren inte satt upp skyltar om fordonstrafik förbjuden så är det också ok(fast ägaren har mycket möjligt en annan åsikt)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Re: allmäntrafik

Inlägg av Hasse » mån okt 23, 2006 19:31

sungam skrev:knappast allmän trafik på denna väg jag menar,allmän för offroad bilar men den finns med på karta,den är väll ca 100 år gammal...
Väg som ej räknas som allmän väg går under terrängkörningslagen, dvs om du har en skylt vid vägen som säger att "här upphör allmän väg" så begår du ett lagbrott om du fortsätter................

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: allmäntrafik

Inlägg av Marcus » mån okt 23, 2006 20:00

Hasse skrev:
sungam skrev:knappast allmän trafik på denna väg jag menar,allmän för offroad bilar men den finns med på karta,den är väll ca 100 år gammal...
Väg som ej räknas som allmän väg går under terrängkörningslagen, dvs om du har en skylt vid vägen som säger att "här upphör allmän väg" så begår du ett lagbrott om du fortsätter................
Precis... utgår det inte statsbidrag på vägen så har ingen annan än delägarna rätt att åka på vägen....! Oavsett skick.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: allmäntrafik

Inlägg av Mathias T » mån okt 23, 2006 20:39

Hasse skrev:
sungam skrev:knappast allmän trafik på denna väg jag menar,allmän för offroad bilar men den finns med på karta,den är väll ca 100 år gammal...
Väg som ej räknas som allmän väg går under terrängkörningslagen, dvs om du har en skylt vid vägen som säger att "här upphör allmän väg" så begår du ett lagbrott om du fortsätter................
Det är väl en en sådan där "fordonstrafik förbjuden" med tilläggsskylt "gäller ej fordon med tillstånd" som vanligen sitter där
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån okt 23, 2006 20:40

Har för mig att det står " här upphör allmän väg"

men det du skriver kan säkert gälla med

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån okt 23, 2006 21:02

Hasse skrev:Har för mig att det står " här upphör allmän väg"

men det du skriver kan säkert gälla med
Nä det är bara hemmagjorda skyltar och det innebär ju inte att man inte får köra där då det inte står något om krav på tillstånd(fast du bör nog räkna med att möta en föbannd markägare :? )
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar