Mazda 2600

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Mazda 2600

Inlägg av Gelis » sön sep 03, 2006 12:55

Hej alla Är ny här

Står i bgrepp att byta ut min Isuzu pickis 4x4 -90 pga att rötan håller på att förtära den. Då jag anv den att dra ganska tunga prylar, så vill man ju inta att bilen ska dela sig pga av dålig ram.

Har tittat på en Mazda B2600 -97 men man ser väldigt lite info om denna vagn i 4wd kretsar. Hur är den, svagheter styrkor, någon som vet???

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » sön sep 03, 2006 14:15

Hasse vet allt om finlandsbåten, hör med honom :)

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av micke 4x4 » sön sep 03, 2006 14:19

Den jag har är jag nöjd med.. dock är det en 88á..
Men den tar sig fram på dom flesta ställen..
har bara kört fast när jag provat att doppa hela bilen men då får man skylla sig själv :lol: :lol:
annars måste jag säga att det är en bra och potent bil att köra offroad med
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av micke 4x4 » sön sep 03, 2006 14:24

det ända jag saknar på en mazda är riktig framvagn.. typ stel som på suzuki mm...
man får lite bättre flex då
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » sön sep 03, 2006 14:31

Skulle jag köpa en pickis så skulle jag nog köpt en Toyota .

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » sön sep 03, 2006 14:36

Ok kan kanske vara något att satsa på.
Men hur är det med delar typ frihjulsnav, hittar till andra märken men inte till Mazdan. Eller är det original som gäller :(

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » sön sep 03, 2006 14:47

Kolla med www.offroad.nu

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av micke 4x4 » sön sep 03, 2006 14:49

har inte haft några problem med mina frihjulsnav...
och då kör jag ju ändå med 35:er och är inte specielt snäll i min körning
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön sep 03, 2006 16:00

När det gäller eftermarknadstillbehör så är det toyota som leder av japanpickisarna, men har aldrig hört nåt illa om mazdan som arbetsfordon.
I aim to misbehave

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av micke 4x4 » sön sep 03, 2006 17:46

min mazda har gått som offroad i ca 4 år nu så den har vart med om lite men den fixar terrängen fint ändå..
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » sön sep 03, 2006 21:03

Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån sep 04, 2006 9:28

Mazda B2600 -97 är året då dom fick den nya fronten som även passar på våra äldre bilar :D

annars har dom starkare lådor o axel innehåll än vad dom äldre har, samt inspritning alt diesel vilket även det är första året.

Det är en underskattat bil i terrängen kan jag allt säga :wink:

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån sep 04, 2006 9:31

Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Naven ska du bara ha kopplade när du kör på 4H / 4L inte annars.......dyrt att rasa diverse saker i drivlinan :?

Manuella är klart bättre än autonaven även om man får hoppa ut o in för att koppla in dom

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån sep 04, 2006 17:02

Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » mån sep 04, 2006 20:17

Jaha flera skolor i det här tydligen :lol: :lol:

Skriv svar