Mazda 2600

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån sep 04, 2006 20:44

Mathias T skrev:
Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning :wink:
Har inte Grand Vitaran samma lösning (eller liknade?) Vi kör nästan jämt med 4WD i på vintern... nja inte på ren asfalt men ialla fall...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån sep 04, 2006 21:54

Gelis skrev:Jaha flera skolor i det här tydligen :lol: :lol:
Om vi säger så! man rasar inga grejor genom att köra med naven ständigt i,tex så finns det inga frihjulsnav på suzuki 410 i tyskland men i sverige var det standard.
På sin höjd sliter du lite mer på knutar och damasker,men det är väldigt marginellt.
och som sagt dom som har ADD i stället har ju drivaxlarna snurrande ändå och då håller det ju :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis sep 05, 2006 9:09

Mathias T skrev:
Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning :wink:
Detta gäller kanske toyota men INTE mazda :wink:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis sep 05, 2006 12:36

Hasse skrev:
Detta gäller kanske toyota men INTE mazda :wink:
Han syfta inte på typen av frånkoppling utan av att det snurrar med, köra med naven i utan 4wd kan aldrig skada bilen, sliter mer, javisst men ganska marginellt i sammanhanget.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis sep 05, 2006 16:39

Hasse skrev:
Mathias T skrev:
Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning :wink:
Detta gäller kanske toyota men INTE mazda :wink:
Toyotan var bara ett exempel :wink:
Många 4wd har ju inte ens någon form av frihjulsnav tex 99% av alla personbilar med 4wd och alla andra med permanent 4wd.
Det är inget som skiljer på framaxeln för det,mer än att man tagit bort/aldrig monterat naven.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » tis sep 05, 2006 17:46

Nu tänker jag naturligtvis inte köra med dom i året om, utan bara på vintern så man slipper o gå ur bilen om man behöver 4wd lite plötsligt.

Sedan nästa dumma fråga, går det att lägga i 4wd under färd framåt (naturligtvis med kopplingen i golvet) eller måste bilen stå still.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis sep 05, 2006 17:52

Gelis skrev: Sedan nästa dumma fråga, går det att lägga i 4wd under färd framåt (naturligtvis med kopplingen i golvet) eller måste bilen stå still.
4Hög brukar gå att lägga i på dom flesta bilar i fart.
I aim to misbehave

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av micke 4x4 » tis sep 05, 2006 17:54

om frihjulsnavet är låsta så kan man utan problem skifta mellan två och fyrhjuls drift under färd...'
står i handboken att växling mellan två och fyrhjuls drift kan ske utan att koppling trycks ner... men jag brukar alltid trampa ner den...
men ska man ner på lågväxel så ska bilen stå still.....
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis sep 05, 2006 21:09

MrHawk skrev:
Gelis skrev: Sedan nästa dumma fråga, går det att lägga i 4wd under färd framåt (naturligtvis med kopplingen i golvet) eller måste bilen stå still.
4Hög brukar gå att lägga i på dom flesta bilar i fart.
Inte helt lyckat på bilar med autonav eller ADD.
Naturligtvis går det men det låter utav bara f-n och är säkert inte hälsosamt för lådan.
Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » tis sep 05, 2006 22:02

Mathias T skrev:Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Jaha :? men då är ju redan 4wd i eller :?: :?:
Vad jag förstår med ovanstående resomang, så med autonav är det bara att stanna om man ska i med 4wd, dock så kan man lägga ur den och trycka i den igen under fart så länge man ej ändrar färdrikning, är det korrekt uppfattat :oops: :oops:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons sep 06, 2006 16:42

Gelis skrev:
Mathias T skrev:Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Jaha :? men då är ju redan 4wd i eller :?: :?:
Vad jag förstår med ovanstående resomang, så med autonav är det bara att stanna om man ska i med 4wd, dock så kan man lägga ur den och trycka i den igen under fart så länge man ej ändrar färdrikning, är det korrekt uppfattat :oops: :oops:
helt korrekt uppfattat :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » ons sep 06, 2006 19:18

Jag kom på ett knep med en Vitara.
Bromsa så du låser alla hjulen och kasta snabbt i 4wd å åk vidare. :wink:
(Bör vara slirigt väglag :lol: )

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons sep 06, 2006 20:18

Mathias T skrev: Inte helt lyckat på bilar med autonav eller ADD.
Naturligtvis går det men det låter utav bara f-n och är säkert inte hälsosamt för lådan.
Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Ännu en anledning till att inte köra automatistka nav.
stolltorp skrev:Jag kom på ett knep med en Vitara.
Bromsa så du låser alla hjulen och kasta snabbt i 4wd å åk vidare. :wink:
(Bör vara slirigt väglag :lol: )
Ha ha, låter som nåt jag skulle hittat på :lol:
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons sep 06, 2006 20:51

stolltorp skrev:Jag kom på ett knep med en Vitara.
Bromsa så du låser alla hjulen och kasta snabbt i 4wd å åk vidare. :wink:
(Bör vara slirigt väglag :lol: )
Jo det funkar! testade förra vintern och 4wd gick in tyst och fint,tyvärr så befann jag mig inte riktigt i samma färdriktning efteråt och inte heller på vägen :oops: :oops: :oops: .
Vad lärde man sig av det? jo en kort bil som är lätt i baken kan orsaka vissa markskador i dikena :lol: .
För övrigt var det ett jätteeffektivt sätt att totalförstöra dom uppruttna trösklarna :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » fre sep 08, 2006 14:28

Hur är det med flakkåpor passar dom pickuper emellan eller är dom märkes beroende? Tex kan jag ta min Izusu kåpa och montera på en Mazda?

Skriv svar