Har inte Grand Vitaran samma lösning (eller liknade?) Vi kör nästan jämt med 4WD i på vintern... nja inte på ren asfalt men ialla fall...Mathias T skrev:Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning
Mazda 2600
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Om vi säger så! man rasar inga grejor genom att köra med naven ständigt i,tex så finns det inga frihjulsnav på suzuki 410 i tyskland men i sverige var det standard.Gelis skrev:Jaha flera skolor i det här tydligen
På sin höjd sliter du lite mer på knutar och damasker,men det är väldigt marginellt.
och som sagt dom som har ADD i stället har ju drivaxlarna snurrande ändå och då håller det ju
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Detta gäller kanske toyota men INTE mazdaMathias T skrev:Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning
Toyotan var bara ett exempelHasse skrev:Detta gäller kanske toyota men INTE mazdaMathias T skrev:Det går hur bra som helst att köra med naven ständigt ikopplade,tex så har toyotas 4runner 91 något som kallas för ADD dvs dom kopplar isär den långa axeln i diffhuset.det enda som inte snurrar längre då är kronhjul/pinjong och kardanaxeln.Gelis skrev:Den bilen jag ev ska titta på har manuella nav vilket kanske är bra. Men är van med auto nav på Isuzun vilket har funkat bra till det jag anv den till.
Då till frågan funkar det att ha dom spärrade när man kör med 2wd utan att sabba nått, tänker på vintern då man plötsligt behöver 4wd.
Likaså tvärtom 4wd och ha dom frikopplade kan ju vara bra med lågväxel då endast bakaxeln driver trots 4wd ikopplad.
Drivaxlarna med skyddsdamasker snurrar fortfarande med och det är dom som är slitagekänsligast.
Det är igentligen mest en fråga om bränsleförbrukning
Många 4wd har ju inte ens någon form av frihjulsnav tex 99% av alla personbilar med 4wd och alla andra med permanent 4wd.
Det är inget som skiljer på framaxeln för det,mer än att man tagit bort/aldrig monterat naven.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
om frihjulsnavet är låsta så kan man utan problem skifta mellan två och fyrhjuls drift under färd...'
står i handboken att växling mellan två och fyrhjuls drift kan ske utan att koppling trycks ner... men jag brukar alltid trampa ner den...
men ska man ner på lågväxel så ska bilen stå still.....
står i handboken att växling mellan två och fyrhjuls drift kan ske utan att koppling trycks ner... men jag brukar alltid trampa ner den...
men ska man ner på lågväxel så ska bilen stå still.....
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch
Inte helt lyckat på bilar med autonav eller ADD.MrHawk skrev:4Hög brukar gå att lägga i på dom flesta bilar i fart.Gelis skrev: Sedan nästa dumma fråga, går det att lägga i 4wd under färd framåt (naturligtvis med kopplingen i golvet) eller måste bilen stå still.
Naturligtvis går det men det låter utav bara f-n och är säkert inte hälsosamt för lådan.
Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jaha men då är ju redan 4wd i ellerMathias T skrev:Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Vad jag förstår med ovanstående resomang, så med autonav är det bara att stanna om man ska i med 4wd, dock så kan man lägga ur den och trycka i den igen under fart så länge man ej ändrar färdrikning, är det korrekt uppfattat
helt korrekt uppfattatGelis skrev:Jaha men då är ju redan 4wd i ellerMathias T skrev:Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Vad jag förstår med ovanstående resomang, så med autonav är det bara att stanna om man ska i med 4wd, dock så kan man lägga ur den och trycka i den igen under fart så länge man ej ändrar färdrikning, är det korrekt uppfattat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Ännu en anledning till att inte köra automatistka nav.Mathias T skrev: Inte helt lyckat på bilar med autonav eller ADD.
Naturligtvis går det men det låter utav bara f-n och är säkert inte hälsosamt för lådan.
Autonav kan man lura genom att köra en kort bit med 4wd,sedan är dom låsta tills du ändrar färdriktning och då går det fint och ljudlöst att lägga i 4wd i fart
Ha ha, låter som nåt jag skulle hittat påstolltorp skrev:Jag kom på ett knep med en Vitara.
Bromsa så du låser alla hjulen och kasta snabbt i 4wd å åk vidare.
(Bör vara slirigt väglag )
I aim to misbehave
Jo det funkar! testade förra vintern och 4wd gick in tyst och fint,tyvärr så befann jag mig inte riktigt i samma färdriktning efteråt och inte heller på vägen .stolltorp skrev:Jag kom på ett knep med en Vitara.
Bromsa så du låser alla hjulen och kasta snabbt i 4wd å åk vidare.
(Bör vara slirigt väglag )
Vad lärde man sig av det? jo en kort bil som är lätt i baken kan orsaka vissa markskador i dikena .
För övrigt var det ett jätteeffektivt sätt att totalförstöra dom uppruttna trösklarna
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"