Problem Vitara!

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Problem Vitara!

Inlägg av Mahindra » tis sep 12, 2006 10:18

Har 2 vitaror. En 88 och det enda som felar den nu. Är ett fel som alla säkert tycker e jätte löjligt men jag får inte rätt på de. Den gnäller som satan från höger torkare fast man håller upp bladet från rutan. Så det är något i själva fastsättningen till armen eller länkarna under. Någon som upplevt nått liknande?

Calle

Sen var köper man billigast ekonomiplåt till vitarorna?

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tis sep 12, 2006 10:20

Dränk den i 5-56 :wink:

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » tis sep 12, 2006 12:27

Dränk den i 5-56
Det brukar funka :wink: . Har inte haft de problemet på nån vitara (eftersom jag aldrig haft nån...), men rent generellt brukar det funka med smörja.
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis sep 12, 2006 13:45

Har ingen vitara, men är väldigt vanligt problem på 413 att axeln som går igenom plåten ärgar sönder/ihop innuti.

5-56 kan hjälpa till att lea upp, men ska det funka nån längre tid så är det demontering, rengörning och infettning som gäller.
I aim to misbehave

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tis sep 12, 2006 19:19

Får väl skruva sönder. För har mer än dränkt de i olja av alla olika slag. wd40 5-56 försvarets cancer olja m.m

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör okt 07, 2006 15:39

Nu börjar det bli akut igen! Nu ville inte vitaran åter igen. Man får pumpa gasen för att få upp varvet. Det är precis som den stryper sig om man bara ger gas. Någon som har en aning?

Calle

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » lör okt 07, 2006 15:52

Det låter liknande som symptomen på min! Hittade felet efter mycket om o men!
viewtopic.php?t=1025
Thomas i Värsta

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör okt 07, 2006 17:53

Ska kolla de som står där. Vet inte om det har med detta felet att göra. Men innan när bilen var helt ok att köra med. Låg tomgången väldigt väldigt lågt. Man kunde inte höra att bilen var igång plus att varvräknaren låg i botten. Hur justeras tomgången på dessa vitarorna?

Calle

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör okt 07, 2006 20:41

Kommer faktiskt inte ihåg hur det ser ut,finns det ingen justerskruv till gasspjället?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör okt 07, 2006 22:04

Finns det någon luft mängds mätare på vitara 88?
För det var efter att jag körde sport filter istället för burken som tomgången försvann.. När jag sedan bytade tillbaka var en fortfarande borta. Hade av stiften nu idag de såg brända ut. Och det luktar bränt när man får igång och lyckas varva upp.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör okt 07, 2006 22:18

Mahindra skrev:Finns det någon luft mängds mätare på vitara 88?
För det var efter att jag körde sport filter istället för burken som tomgången försvann.. När jag sedan bytade tillbaka var en fortfarande borta. Hade av stiften nu idag de såg brända ut. Och det luktar bränt när man får igång och lyckas varva upp.
Det du har på en 88- vitara är följande

MAP sensor
Lambda sond
Kylvattentempgivare
Throttellägesgivare
Sedan finns det en ventil som höjer tomgången när man belastar stryservot(låter som ett svagt lucklande ljus i insuget).
Det är inte så att du har en tät kat???
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör okt 07, 2006 22:21

MAP givaren sitter på torpedväggen brevid batteriet,kolla så att inte slangen hoppat av.
Man kan även kolla justeringen och funktionen av throttellägesgivaren och så att inte tändläget ändrat sig(typ hoppad kamrem eller så)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar