Kopplingsbyte Pajero V6 ?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Kopplingsbyte Pajero V6 ?

Inlägg av Golle » tor sep 14, 2006 22:19

Ja som ni förstår på rubriken är det dax för den första reperationen :D
någon som vet hur svårt det är på en skala 1-10??
Trodde delarna var tok dyra till den här bilen men det vart ju inte farligt alls..
i Övrigt så är jag nöjd med bilen har inte stött på några större problem ännu mer än detta då... men dom kommer väl..

lunden
Hemmastadd
Inlägg: 177
Blev medlem: sön feb 12, 2006 23:12
Ort: Haninge Stockholm

Inlägg av lunden » tor sep 14, 2006 22:26

Vad är det för bil??

Lasse

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Inlägg av Golle » tor sep 14, 2006 22:31

wopss glömde ju det ja...
en pajero _90 v6 korta modellen!!

kanske lättare o svara nu :roll:

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Inlägg av Golle » tor sep 14, 2006 22:43

jo jag kom just på det att det är ju faktiskt så att det slirar mer när bilen är kall. Någon som kan begripa sig på det??

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre sep 15, 2006 9:07

Golle skrev:jo jag kom just på det att det är ju faktiskt så att det slirar mer när bilen är kall. Någon som kan begripa sig på det??
det har nog att göra med att materialet förändrar sig med temperaturförändringar.
På vissa bilar så tar kopplingasarmen i kåpan när lamellen är tillräckligt sliten och ändrar den formen med någon tiondel pga temperaturen så får du naturligvis lite bättre grepp.
Ett annat vanligt misstag är att man inte justerar kopplingwiren då den faktiskt blir mer spänd vartefter kopplingen slits,klassikt sätt att slira sönder kopplingar på tex volvo 240(fast det är säkert hydralisk koppling på din)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Inlägg av Golle » fre sep 15, 2006 22:21

ja så vitt jag vet ska det vara hydralisk!! Fick även höra det av observer som jag köpte den av...
O idag fick jag just lite till o göra då avgas systemet sa upp sig i en av de främre flänsarna men det visste jag skulle komma!! så det var bara till o åka upp till autoexperten o in handla nytt o i morgon blir det byte..

O det var lite OT!

Det är alltså ingen som bytt koppling på en pajero v6a här eller??

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » lör sep 16, 2006 7:54

Ändra rubriken lite (Pajero, kopplingsbyte) så att Pajero-gurusarna RoHe eller Pajero får syn på tråden när de loggar på - det de inte kan om Pajero är inte värt att veta...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön sep 17, 2006 16:56

Golle skrev:Det är alltså ingen som bytt koppling på en pajero v6a här eller??
Jodå! Massor av gånger på både långa o korta :wink:
Det är inte så svårt om man har lyft och en stark polare..........vxl-låda och fördlådan väger satans så många kilon. Vxl låds lyft är för mesar och är bökiga att ha till en sådan låda........

Annars kan du ta förd lådan först och vxl lådan sen, nackdelen är att det rinner massa oljor överallt ÄVEN om du tömt ut det innan.

Har många års erfarenhet av dom

Mvh Hasse

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Inlägg av Golle » tis sep 19, 2006 13:35

alltså jag fattar ingenting just nu..
kopplingen fungrerade fin fint härom dagen direkt från kallstart. sen dagen efter så slirade den från kallstart, men sen när den blir lite varm så slirar den ingenting!

Någon som har en aning?? Känns ju som om det vore något man kanske behöver justera om det finns möljigtheter till det. Eller så är det kanske så den beter sig när den är dålig..

Där har ni nåot o fundera över...

Mvh Joel

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tis sep 19, 2006 16:55

Hasse skrev:
Golle skrev:Det är alltså ingen som bytt koppling på en pajero v6a här eller??
Jodå! Massor av gånger på både långa o korta :wink:
Det är inte så svårt om man har lyft och en stark polare..........vxl-låda och fördlådan väger satans så många kilon. Vxl låds lyft är för mesar och är bökiga att ha till en sådan låda........

Annars kan du ta förd lådan först och vxl lådan sen, nackdelen är att det rinner massa oljor överallt ÄVEN om du tömt ut det innan.

Har många års erfarenhet av dom

Mvh Hasse
Sorry... :oops: nästa gång det efterlyses Pajerokunskap skall jag inte glömma bort dig Hasse. Tyckte bara detta inlägget blev hängande i luften utan svar ett tag... och grep efter halmstrån :vetej: ...alltså inte så att RoHe och Pajero är halmstrån.. Äh, ni fattar! :roll: :) Kör på nu så skall jag vara tyst och hålla mig till det jag begriper...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis sep 19, 2006 17:52

Golle skrev:alltså jag fattar ingenting just nu..
kopplingen fungrerade fin fint härom dagen direkt från kallstart. sen dagen efter så slirade den från kallstart, men sen när den blir lite varm så slirar den ingenting!

Någon som har en aning?? Känns ju som om det vore något man kanske behöver justera om det finns möljigtheter till det. Eller så är det kanske så den beter sig när den är dålig..

Där har ni nåot o fundera över...

Mvh Joel
Du har inte sölat i lera?? ibland kommer det lera i tryckplattan som gör att den inte kan röra sig som den ska.
Lyckats med det på några suzis och det brukar bli demontering och rengöring efter det :evil:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Golle
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 10:22
Ort: VXO

Inlägg av Golle » tis sep 19, 2006 21:14

ja jag har det inte men jag vet ju dock itne vad föregående ägare hittat på!!
Men han sitter kanske o läser detta o kan svara på det påståendet....
men det skulle jag kunna tänka mig att det kan vara i så fall!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis sep 19, 2006 21:21

Kolla om du kan se hur armen från slavcylindern rör sig och om den tar i kåpan?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » ons sep 20, 2006 11:54

Tjena!

Det är inte så att det läcker lite olja ut på lamellen? Hade de problemet på en niva jag hade för nårra år sedan.

Fick tipset att göra en rivstart på 4:an så att jag rengjorde lamellen ordentligt sen funkade det. Hade exakt samma problem som dig att de funkade ibland men ibland bara slira de.

//Calle

RoHe
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: sön feb 12, 2006 18:11
Ort: Bjärnum

Inlägg av RoHe » ons sep 20, 2006 19:15

Mathias T skrev:Kolla om du kan se hur armen från slavcylindern rör sig och om den tar i kåpan?
Japp gör det.
Kolla även slavcylindern invändigt rostar ibland går då trögt :cry:
Annars riv ned växellådan och kolla delarna mög m.m.
Det är en bagis att ta ner lådan komplett.
har gort det många gånger :woot:
Lera är kul :rock:
Lycka till med pärlan :)

Skriv svar