Hej blev ju med jeep igen.
En ZJ 96 denna gång. med I 6an
Blir lite förvirrad när jag läser tråden,
Den jag kör nu har redan 31/10,5 -15 tums däck och är ej höjd.
Skulle ju bara ha den som pendlar bil
Men så ja det ena ledde till det andra som vanligt.
så en 3 tums höjnings sats inhandlades. och lite frågor ställdes på FB
Har inte laddat upp bilderna på någon plats jag kan länka till så detta får duga
OBS PÅ FOTOT ÄT DET ENBART TILL ENA SIDAN SOM ÄR FOTAT.
har ju naturligtvis exakt det samma till andra sidan
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 362&type=3
Vad de små i hop pressade rör bitarna med ur skurna skåror är till har jag fått minst 3 olika svar på
Till detta har jag nu skaffat 16 tums fälgar och 33 tums däck till dessa fälgar
Enligt en del så skall det gå jätte bra, visst massera lite plåt är jag villig att göra.
När jag läser här så nä då går det inte. måste köpa ställningsbara armar bland annat.
Bilen skall gå 80 % på vanlig väg och grusvägar och de sista 80% lättare offroad typ Ovelanding
Tuff offroad har jag andra bilar till.
Nåja till ämnet igen, i dag skall bilen upp, jag beräknar att det skall ta 4-5 timmar, dock med 31 orna på än så länge då 33orna ligger en bit bort.
Men menar ni att det inte kommer gå att köra bilen och hämta dottern från dagis ens om jag gör det med enbart den satsen med puckar och dämpare samt andra småsaker som jag inte är 100 på vart de skall sitta än.
Ja om jag inte byter till Ställbara bärarmar direkt då jag höjer med 3 tum ?
Så skrev ni om fördelningslådan
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Viskokopplingen har begränsad livslängd (20-25'mil) och visar sig genom att bilen tuggar vid kraftiga svängar. Det går dock att köra med "defekt" visko på bekostnad av bristfällig 4WD. Viskoenheten (som kostar ca 8' på Hansen) är helt sluten så oljebyte i fördelningslådan förbättrar inte viskon, ej heller kan man utläsa dess skick genom att kolla på oljan.
Jag har bekymret med att lågen vill hoppa ur. är lådan skrot då eller går det mekaniska att justera eller bytas ?
Vid backning hänger den kvar så länge jag ger gas och har drag på bilen, framåt så rappar den över och ur direkt så vida jag inte håller benhårt i spaken.
Detta uppstog efter jag fick en sten någonstans på skyddet under fördelningslådan.
Provade att söka lite men det var ett tag sedan jag skrev här så mina försök gav inga resultat.
Har haft ett litet uppehåll i både bilskruvande och körning, av olika orsaker, men är nu på G igen.
!3 bilen besiktigad och körbar så några Landrovers att pillla på när jeepen är höjd och klar
MVH H.Hansen