Sida 2 av 3

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: tor nov 21, 2013 16:33
av Thelemorf
kanon :woot:

Jag tror min är ca 90cm på bakskärmkanten, den stod dock inte helt plant när jag måttade.
Så då är det troligt att den är höjd ca 3"

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: lör mar 29, 2014 9:02
av Joel_Vbg
Detta är en bra informationstråd! :tumbup:

Nu har jag gjort en budgethöjning med 3" klossar fram och monterat ZJ V8 framfjädrar bak och kan dela med mig av före/efter bilder då det ofta saknas när man pratar höjningar.
På före bilden är bilen helt original med 225/70-R15 däck.
På efter bilden har bilen fått 31" MT däck monterade samt att främre kofångaren demonterats, utöver det är den bara 3" höjningen.

Bild
Bild

Enda invändningar jag har är att dämparna bör bytas för att få bättre utfjädring och dis-connects till krängningshämmarna är att rekommendera, bilen är ingen trevlig upplevelse på väg utan krängningshämmare men mycket roligare i skogen.
Skall man som jag, montera större däck på originalfälgarna, så är spacers välbehövligt! 31x10.5 tar i innerskärmar vid fullt rattutslag på plan mark.
Denna höjningen kostade mig ca 1000kr och tog ungefär tre timmar att genomföra, utöver vanliga verktyg så är fjäderspännare att rekommendera.

Mvh Joel

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: lör mar 29, 2014 9:23
av Thelemorf
Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: lör mar 29, 2014 9:49
av Joel_Vbg
Thelemorf skrev:Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.
Lustigt för mina tar i bakom stötdämparna...
Då jag kapade av mina krängningshämmare vid infästningarna i ramen så vet jag inte om dom skulle tagit i där men troligen om dina gör det.

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån jun 30, 2014 18:46
av Honkajjaja
Har en liten fråga.. om man höjer med detta kit, kan man höja med "puckar" också sedan eller är det med i kitet? Tänkte om man ville ha 33" däck på så rekomenderades 4"-6" + karossmassering för det kändes som ett billigt kit och om man stoppar puckar på också så blir det inte så stor kostnad.

Här är kitet jag pratar om : http://dalhems.com/sv/p/f5f54ddd97df4a1 ... ed-dampare" onclick="window.open(this.href);return false;

P.s Jag är HELT ny på detta :) D.s

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån jun 30, 2014 19:39
av peterand
Honkajjaja skrev:Har en liten fråga.. om man höjer med detta kit, kan man höja med "puckar" också sedan eller är det med i kitet? Tänkte om man ville ha 33" däck på så rekomenderades 4"-6" + karossmassering för det kändes som ett billigt kit och om man stoppar puckar på också så blir det inte så stor kostnad.

Här är kitet jag pratar om : http://dalhems.com/sv/p/f5f54ddd97df4a1 ... ed-dampare" onclick="window.open(this.href);return false;

P.s Jag är HELT ny på detta :) D.s
Man kan kombinera detta kitet med puckar men då får man mindre bra vinklar på bärarmarna. Kitet bör funka med 33or och lite massage

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån jun 30, 2014 19:53
av farcry
:tumbup:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån jun 30, 2014 20:13
av peterand
generellt vill man ha så lite höjning som möjligt men ändå få plats med däcken som ska vara så stora som möjligt. Hög bil är vinglig och välter lättare.

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: tor jul 10, 2014 10:18
av mhemming4x4
Angående rak 6an. -93 till -95 är det 190 hk. -96 till -98 176 hk. Varför är det sån skillnad på samma bil?

Martin

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: tor jul 10, 2014 12:12
av peterand
mhemming4x4 skrev:Angående rak 6an. -93 till -95 är det 190 hk. -96 till -98 176 hk. Varför är det sån skillnad på samma bil?

Martin
avgasrening och olika mätmetoder skulle jag gissa på. Dåvarande vägverket har heller aldrig varit bra på att få USabilar "rätt", speciellt inte vid direktimport

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: lör jul 12, 2014 7:56
av Thelemorf
Thelemorf skrev:Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.
Edit på detta!

Mina 31" tog inte alls i krängningshämmaren som jag trodde utan i länkarmen. Tog loss styrstoppen och la en bricka bakom och skruvade tillbaka den så nu går det fritt.
Skulle vilja ha 33" men tvivlar på att det går så jättebra med min 3" höjning.

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån okt 27, 2014 3:17
av Huggormen
Eftersom det går att renovera vanliga automatlådeturbiner så borde det gå att renovera viskoskopplingen?
Är det någon som öppnat en viskoskoppling?

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: lör jul 11, 2015 14:17
av Skrotiz
Sent svar men här kommer det iaf.

Har trasig visko på min och ska byta den såfort jag får hem min nya.
Tycker mig ha läst om renoverade visko kopplingar till salu men flera som avrått från dessa.
När jag bytt på min kommer jag givetvis plocka isär den gamla för att titta hur där der ut :-)
Kanske går den att laga/renovera men gäller ju att man får tag i rätt olja/vätska till den.
Återkommer med bilder när jag plockat isär min.

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: mån nov 02, 2015 20:44
av Thelemorf
Hur illa skulle det vara att köra med 35" med 3-3.5" höjning? Tar det i överallt och går inte att styra eller? :)

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Postat: tis aug 16, 2016 7:13
av H.Hansen
Hej blev ju med jeep igen.
En ZJ 96 denna gång. med I 6an
Blir lite förvirrad när jag läser tråden,
Den jag kör nu har redan 31/10,5 -15 tums däck och är ej höjd.
Skulle ju bara ha den som pendlar bil :wink:

Men så ja det ena ledde till det andra som vanligt.
så en 3 tums höjnings sats inhandlades. och lite frågor ställdes på FB
Har inte laddat upp bilderna på någon plats jag kan länka till så detta får duga

OBS PÅ FOTOT ÄT DET ENBART TILL ENA SIDAN SOM ÄR FOTAT.
har ju naturligtvis exakt det samma till andra sidan

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 362&type=3

Vad de små i hop pressade rör bitarna med ur skurna skåror är till har jag fått minst 3 olika svar på

Till detta har jag nu skaffat 16 tums fälgar och 33 tums däck till dessa fälgar

Enligt en del så skall det gå jätte bra, visst massera lite plåt är jag villig att göra.
När jag läser här så nä då går det inte. måste köpa ställningsbara armar bland annat.

Bilen skall gå 80 % på vanlig väg och grusvägar och de sista 80% lättare offroad typ Ovelanding
Tuff offroad har jag andra bilar till.

Nåja till ämnet igen, i dag skall bilen upp, jag beräknar att det skall ta 4-5 timmar, dock med 31 orna på än så länge då 33orna ligger en bit bort.

Men menar ni att det inte kommer gå att köra bilen och hämta dottern från dagis ens om jag gör det med enbart den satsen med puckar och dämpare samt andra småsaker som jag inte är 100 på vart de skall sitta än.
Ja om jag inte byter till Ställbara bärarmar direkt då jag höjer med 3 tum ?


Så skrev ni om fördelningslådan
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Viskokopplingen har begränsad livslängd (20-25'mil) och visar sig genom att bilen tuggar vid kraftiga svängar. Det går dock att köra med "defekt" visko på bekostnad av bristfällig 4WD. Viskoenheten (som kostar ca 8' på Hansen) är helt sluten så oljebyte i fördelningslådan förbättrar inte viskon, ej heller kan man utläsa dess skick genom att kolla på oljan.

Jag har bekymret med att lågen vill hoppa ur. är lådan skrot då eller går det mekaniska att justera eller bytas ?
Vid backning hänger den kvar så länge jag ger gas och har drag på bilen, framåt så rappar den över och ur direkt så vida jag inte håller benhårt i spaken.
Detta uppstog efter jag fick en sten någonstans på skyddet under fördelningslådan.

Provade att söka lite men det var ett tag sedan jag skrev här så mina försök gav inga resultat.

Har haft ett litet uppehåll i både bilskruvande och körning, av olika orsaker, men är nu på G igen.
!3 bilen besiktigad och körbar så några Landrovers att pillla på när jeepen är höjd och klar

MVH H.Hansen