patrol.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DW
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 18, 2006 17:10
Ort: Finland

patrol.

Inlägg av DW » mån sep 18, 2006 17:20

hej.

jag har en nissan patrol 92a (kort) som jag tycker det är dåligt med vrid i. :(

så jag undrar om det är någon som har erfarenhet att lägga i en td 40 motor?

kan man använda nissans växellådor eller ska man anväda volvos låda och en fördelnings låda? :?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån sep 18, 2006 19:57

Frågan är framför allt om du får lov att byta motor på en sådan ny bil?? i sverige är det skitbesvärligt med komponeetkontroller/intyg och annat krafs.
Annars hade väl en turbo varit lättaste lösningen(om du inte redan har en sådan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » mån sep 18, 2006 22:05

Om du tycker att patrolens motor är slö så är de antagligen någon fel på den.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån sep 18, 2006 22:55

du får inte mkt mer vrid i en TD40.... och det är ett bojsänke i jämf.


har du en 3,3L sug 3,3TD eller 2,8TD?


oavsett så är ingen av dom speciellt slö igentligen skulle vara sugspisen isåfall men då har du ju turbo alternativen du borde ju ha 2,8TD motorn i din skulle jag tro med tanke på årsm.

går ju fiffla lite med pump och turbo på dom och få mer fart på skiten men om inte annat kan du ju växla ner lådorna lite till så får du mer "vrid" för effekten och vridet räcker gott och väl till i maskinen från början det kan jag lova.

och söker du en riktigt fart åk och dyngsprätt är det ju bara Cheva BB som gäller med minst 500hp :wink:

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » mån sep 18, 2006 23:17

Om du mailar mig på calle at mahindra.se

Så kan jag skicka bilder på mitt avgas system jag byggde så jag fick bättre vrid och ork i min 2.8td. Men i övrigt är motorn det samma bara att ljudämparna togs bort vilket friar upp väldigt mycke utan att den dricker mer eller sliter mer. vad har du för däck på?

Jag kör 35:or på min orginal allt på motorn och inget skruvat och orginal system och de går fin fint. Så din motor e nog lite sleten.

DW
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 18, 2006 17:10
Ort: Finland

hej

Inlägg av DW » tis sep 19, 2006 15:39

har du en 3,3L sug 3,3TD eller 2,8TD

jo jag har en 2,8 td.. nog går den bra då man varvar men det är ju inget vrid på låga varv, för det är ju en virvel kammar diesel..

har även en 81a med 3,3 sug men åtminståne tycker jag att den har mycket bättre vrid på låga varv.

nej jag tror inte heller att man får byta motor i finland,,för ni har mycket bätre lagar i sverige..


jag kör med 31x 10.5 nu men jag har beställt 33x12.5 15 med10" fälgar :D

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tis sep 19, 2006 16:36

Nja ag vet inte de tycker vridet är det inget fel på. Tycker den tuggar på rätt bra. Speciellt när man har 31:orna på då e den juh vrål stark.

Vet itne om det går på den annars finns det juh effekt boxar.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis sep 19, 2006 17:26

men du försök få tag på en 4,2L sug diesel dom är ruggiga på lågavarv :wink:


dom sitter i många finlands bilar, vet om en i sverige som bytt i från en 2,8td till en 4,2 sug och han tyckte dom var nästan jämlika men mycket mer vrid i botten på 4,2an.


fast orkar inte spisen med det verkar ju konstigt, du får väl växla ner lite då så du kan ligga på högra varv.

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tis sep 19, 2006 17:54

Du kan få köpa min 3.3TD och då ingår resten av bilen också :wink:
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tis sep 19, 2006 20:53

Devil skrev:Du kan få köpa min 3.3TD och då ingår resten av bilen också :wink:
Vad vill du ha för den?

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tis sep 19, 2006 23:27

Mahindra skrev:
Devil skrev:Du kan få köpa min 3.3TD och då ingår resten av bilen också :wink:
Vad vill du ha för den?
http://www.blocket.se/vi/9349597.htm?ca=15_s

Om några dagar kan 2 stolar från en Taro 91a följa med och priset kan självklart disskuteras.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons sep 20, 2006 16:11

http://www.blocket.se/vi/9436259.htm?ca=17_s

där har du en spis om inte annat.

DW
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 18, 2006 17:10
Ort: Finland

Inlägg av DW » tor sep 21, 2006 15:41

hej.

nej den är så gammal så det går inte med nån box. har redan skruvat upp den så den ryker lite..

nej.. i finland finns dom inte heller med 4,2. :cry:

har nån en effekt kurva till en volvo td 40 motor?

annars kan ni gå in på www.nettiauto.fi å titta hur dyra bilar vi har här i finland.. å mycket sämre med utrustning än i sverige :(

å då man importerar en personbil kommer det skatt på den cirka 20-25% av vad motsvarande kostar här i landet :evil:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor sep 21, 2006 17:44

DW skrev:hej.

nej den är så gammal så det går inte med nån box. har redan skruvat upp den så den ryker lite..

nej.. i finland finns dom inte heller med 4,2. :cry:

har nån en effekt kurva till en volvo td 40 motor?

annars kan ni gå in på www.nettiauto.fi å titta hur dyra bilar vi har här i finland.. å mycket sämre med utrustning än i sverige :(

å då man importerar en personbil kommer det skatt på den cirka 20-25% av vad motsvarande kostar här i landet :evil:
Har du ökat laddtrycket också?
TD 40:n är en tämligen stor trög klump och dessutom en förkammardiesel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

DW
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 18, 2006 17:10
Ort: Finland

Inlägg av DW » lör sep 23, 2006 10:10

nej jag har inte ökat ännu, har jyst köpt en mätare som inte har blivit monterat än..

tror fort farande hårt på volvo motorn efter att jag hörde vad det var för vrid i dom..(på svensk land rover klubb)

men den ryms väl inte..skulle i alla fall vara roligt att prov köra en bil som en sådan är i. kanske man änrar sej efter.. :? men då det inte fins någon sådan bil i finland :(

Skriv svar