ET-kommitemötet den 24 januari....

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » mån jan 26, 2009 21:07

Är detta spikat med handbroms eller kan vi påverka att detta stryks i Promod o prototyp? Annars är det väl bra att man håller efter brister o använder reglementet, men detta känns ju verkligen som överkurs.
MVH Arne

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån jan 26, 2009 21:20

Både buren och parkeringbromsen är säkerhetsdetaljer.

Buren för att besättningen inte skall skada sig och Nöd/parkeringbromsen för att få fordonet att stanna/stå still..
Det har ju hänt att bilar som parkerats har kommit i rullning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » mån jan 26, 2009 21:30

niva_mats skrev:Både buren och parkeringbromsen är säkerhetsdetaljer.

Buren för att besättningen inte skall skada sig och Nöd/parkeringbromsen för att få fordonet att stanna/stå still..
Det har ju hänt att bilar som parkerats har kommit i rullning.
å en bil med aut då ????.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 21:43

Arne Karlsson skrev:Är detta spikat med handbroms eller kan vi påverka att detta stryks i Promod o prototyp?
Krav på handbroms har alltid funnits, men det har inte kontrollerats på besiktningen i samband med tävlingen. Och eftersom det klagats på att besiktningen varit slarvig och för dålig, kommer bilarna att besiktigas hårdare.
Det har inte specifikt diskuterats att bilarna ska ha p-broms (eller rättare sagt NÖDBROMS) eftersom regeln redan finns, men nämndes som exempel på saker som inte kollats tidigare, men ska kollas nu...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 21:46

jimmyskrot skrev:
niva_mats skrev:... och Nöd/parkeringbromsen för att få fordonet att stanna/stå still..
å en bil med aut då ????.
Nu har vi redan diskuterat detta på telefon, men vi kan ta det en gång till...
Hur stannar du din bil utan att trampa på bromsen. Det är även en nödbroms...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » mån jan 26, 2009 21:48

Hur många får delta i varje klass från Sverige?
Senast redigerad av Arne Karlsson den mån jan 26, 2009 21:52, redigerad totalt 1 gånger.

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » mån jan 26, 2009 21:55

niva_mats skrev:
jimmyskrot skrev:
niva_mats skrev:Både buren och parkeringbromsen är säkerhetsdetaljer.

Buren för att besättningen inte skall skada sig och Nöd/parkeringbromsen för att få fordonet att stanna/stå still..
Det har ju hänt att bilar som parkerats har kommit i rullning.
å en bil med aut då ????.
Jag har då inte kört någon automatare som man kunnat använda P-läget som nödbroms...
men fattar inte varför vi ska ha det, tycker allt vi ska ta bort den reglen.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 22:41

Arne Karlsson skrev:Hur många får delta i varje klass från Sverige?
Fyra i varje klass, dvs 20 st + ett "wildcard" + Lars Dahl o Micke Atos (båda har fribiljett som regerande Europamästare) vilket ger totalt 23 startande...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 22:47

jimmyskrot skrev: men fattar inte varför vi ska ha det,
För att det står så i reglementet, och har alltid gjort det...
jimmyskrot skrev: tycker allt vi ska ta bort den reglen.
Och hur skulle vi göra det???

Inte för att låta självgod, men minns någon vad jag sa på mötet i Borås i September????

Och minns ni vad ni alla sa själva???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån jan 26, 2009 23:00

Så här står det i reglerna för proto;

3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present. The
braking force distribution must be equal for hand and/or parking brake and normal brake.
Additional single wheel brakes are permitted.




3.8.8 Bromsar
Bromsar är fri vilja. !!! Ett funktionellt broms och en parkeringsbroms skall vara närvarande.
Bromskraft distribution måste vara lika för hand och / eller parkeringsbroms och normal broms.


-dvs den måste ta på alla 4 hjulen

Ytterligare enkel hjuls bromsar är tillåtna.

-Står inget om nödbroms, endast P-broms, som verkar när bilen står i P-läge= still

-Står inte att Bromsen skall vara av bromsbelägg och skiva/trumma

-Med andra ord kan bromsen sitta i automaten och vara av smatter typ
endel lär tycka att det är en spärr, men en spärr bromsar inte ner farten, om man slänger i P-läget i fart så ser man..har hänt någon gång.. :D

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 23:37

mats skrev:Så här står det i reglerna för proto;

3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present. The
braking force distribution must be equal for hand and/or parking brake and normal brake.
Additional single wheel brakes are permitted.
Korrigering...
Det stod så i texten.
Är numera ändrat till:
Should be well functioning, steering brakes are allowed. Brake hoses and pipes should be well protected

Parking brakes
A well functioning parking brake should be present
mats skrev: -Står inget om nödbroms, endast P-broms, som verkar när bilen står i P-läge= still
Parkeringsbroms används ofta också som nödbroms. Och alla fordon SKA ha nödbroms. Detta är en av dom få regler som gäller över hela jordklotet, precis som att bälten ALLTID ska fästas med 7/16 UNF...
mats skrev:-Med andra ord kan bromsen sitta i automaten och vara av smatter typ
endel lär tycka att det är en spärr, men en spärr bromsar inte ner farten, om man slänger i P-läget i fart så ser man..har hänt någon gång.. :D
Du får gärna prova. Det är inte min automat som havererar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis jan 27, 2009 0:06

För prototyp bilar som använder volvo portaler är det väl bara att köpa en hydraulisk handbromscylinder koppla den till två av de fyra hjulbromscylindrar som finns på bakaxeln. Det borde ju räcka med ett bromsband per sida på bakaxeln och full broms på framaxeln för att få stopp på en prototyp bil.

De som åker promod med portaler kan väl bygga om till framaxeln bromssytem och använda samma lösning som ovan.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » tis jan 27, 2009 5:39

Lasse Suzicán skrev:Och hur skulle vi göra det???
Men lägga till regler o ändra är hur enkelt som helst!
:wink:
Proud member of Team buntband

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jan 27, 2009 7:31

Lasse Suzicán skrev: Inte för att låta självgod, men minns någon vad jag sa på mötet i Borås i September????

Och minns ni vad ni alla sa själva???
Det som sas på mötet i höstas var att trialförarföreningen så snabbt som möjligt skulle ordna ett möte så att vi skulle diskutera igenom reglerna och om vi ville införa reglementet. Huvuddelen på mötet ville inföa ET-reglementet men det behövdes ett särskilt möte för att införa dessa. I höstas fanns ej heller regeln att man var tvungen att ha en särskild p-broms.
ET-regler skrev:"3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present. The
braking force distribution must be equal for hand and/or parking brake and normal brake. "
Var det enda som fanns då, och att tolka det på något annat sätt än att det är ok med spärren i automaten ser jag inte hur man kan göra. Med andra ord så är det tillåtet med spärren i automaten, om nu inte reglerna helt plötsligt ändras.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis jan 27, 2009 8:57

Är det inte knäppt att använda ordet "should" om något som är tvunget? "Should" betyder mer borde/bör än ska, och det är väl inte så att man bör ha P-broms, utan faktiskt så att man måste?

Semantik är roligt.

Skriv svar