Nya regler däck?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nya regler däck?
Satt då och läste under samköp däck att det kommer regler för maxdiameter/höjd på däck enligt förslag?
Vilka klasser? Anpassning till europaregler? eller vad?
Får du ta ner diametern på dina däck eller går det efter tillverkarens uppgift? Man kan ju få nersvarvat diam. hos en firma som gör regummeringar t.ex- det är ju så de själva rensar regummeringsstommar.
Det var ju intressant... dom som har för höga däck ska då vara tvungna att byta dimension? Hmm...- kan det bli så att det faller ifrån ännu fler trialåkare nu??
Ska man då va lite provokativ så kan man ju sätta reglerna efter annat också-t.ex att promod eller prototypbyggen med portaler får ha max 38" på hjul medans en bil med "vanlig" axel får ha 44"... (Jag skulle t.ex inte ha råd att bygga en spindel med portaler när bara axlarna går på 30000.)
En sån skillnad skulle ju kunna jämna ut tävlingsmöjligheten för en ickeportalbil.....
Vilka klasser? Anpassning till europaregler? eller vad?
Får du ta ner diametern på dina däck eller går det efter tillverkarens uppgift? Man kan ju få nersvarvat diam. hos en firma som gör regummeringar t.ex- det är ju så de själva rensar regummeringsstommar.
Det var ju intressant... dom som har för höga däck ska då vara tvungna att byta dimension? Hmm...- kan det bli så att det faller ifrån ännu fler trialåkare nu??
Ska man då va lite provokativ så kan man ju sätta reglerna efter annat också-t.ex att promod eller prototypbyggen med portaler får ha max 38" på hjul medans en bil med "vanlig" axel får ha 44"... (Jag skulle t.ex inte ha råd att bygga en spindel med portaler när bara axlarna går på 30000.)
En sån skillnad skulle ju kunna jämna ut tävlingsmöjligheten för en ickeportalbil.....
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Nya regler däck?
OBSERVERA ATT DETTA ÄN SÅ LÄNGE ÄR ETT FÖRSLAG!!!!!Ackeblack skrev:Satt då och läste under samköp däck att det kommer regler för maxdiameter/höjd på däck enligt förslag?
Vilka klasser? Anpassning till europaregler? eller vad?
Detta är ett önskemål från dom som kör trial idag, så sannolikheten att det skulle falla ifrån en massa förare är inte så sannolik. Dessutom så är det rätt rejäla mått...
Och ja! Det är en ET-anpassning.
Original = ingen skillnad = originaldim från fabrik.
Standard = ingen skillnad, har redan max 320x900mm (c:a 36 tum).
Modifierat = max diameter 900mm, fri bredd (c:a 36 tum).
ProMod = max 1000mm, fri bredd (c:a 39 tum).
Prototyp = 1250mm (c:a 49 tum)
OBS Det är mm-måttet som gäller och man ska kunna trä en ram med maxmåttet över däcket.
Du får svarva ner dina däck, ja...Ackeblack skrev:Får du ta ner diametern på dina däck eller går det efter tillverkarens uppgift? Man kan ju få nersvarvat diam. hos en firma som gör regummeringar t.ex- det är ju så de själva rensar regummeringsstommar.
OBSERVERA ATT DETTA ÄN SÅ LÄNGE ÄR ETT FÖRSLAG!!!!!
Som jag skrev ovan. Det är rätt stora däck som är godkända...Ackeblack skrev:Det var ju intressant... dom som har för höga däck ska då vara tvungna att byta dimension?
Dom tankegångarna var med i ProMod när detta var en ny klass, men röstades ner...Ackeblack skrev:Ska man då va lite provokativ så kan man ju sätta reglerna efter annat också-t.ex att promod eller prototypbyggen med portaler får ha max 38" på hjul medans en bil med "vanlig" axel får ha 44"...
Jag håller med dig. Det är inte billigt...Ackeblack skrev:Jag skulle t.ex inte ha råd att bygga en spindel med portaler när bara axlarna går på 30000.
Samtidigt är det intressant att många bygger bilar med portaler, bara för att köra och sprätta lera på träffar, och då är det inte dyrt????
Men det finns billigare alternativ än 11/13/20-axlar.
Men det är mycket som kostar om man vill ha "det bästa". Mina (mest troligt) nya däck kostar 17900:-
En Proto eller ProMod som man vill köra i toppskiktet med, kostar från 100000:- och uppåt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Intressant förslag
Ja, ska vi vara med och tävla i europa så måste det väl anpassas lite.
Jag och fler med mig är väl iallafall glada att se
FÖRSLAGET som det lagts och dimensionerna satta i klasserna verkar väl inte så dumma.
Jag och fler med mig är väl iallafall glada att se
FÖRSLAGET som det lagts och dimensionerna satta i klasserna verkar väl inte så dumma.
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
Ett tips är att anpassa reglerna efter vad som finns att köpa idag.
I idag är de minsta däcken som finns i stickey compound i storleken 37" och rimligt vore ju att tillåta dem i standard och modified.
För ProMod blir man i princip bunden till att åka BFG Krawler då de är de enda som erbjuder däck med stickey compound i 39" diameter. Hade man tillåtet 40" så hade man kunna välja Maxxis. Hade man fått ha 42" så hade man även kunnat välja swamper.
Det har ju visat sig att gummiblandningen är viktigare än storleken när det gäller grepp på berg.
I idag är de minsta däcken som finns i stickey compound i storleken 37" och rimligt vore ju att tillåta dem i standard och modified.
För ProMod blir man i princip bunden till att åka BFG Krawler då de är de enda som erbjuder däck med stickey compound i 39" diameter. Hade man tillåtet 40" så hade man kunna välja Maxxis. Hade man fått ha 42" så hade man även kunnat välja swamper.
Det har ju visat sig att gummiblandningen är viktigare än storleken när det gäller grepp på berg.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Tommy Olssen i norge kör ju med Sticky-gummi på sina däck och i tingsryd där det var just berg så hade han ingen som helst fördel med sina däck. Eurotrial som var en del berg så hade ju förstaprisvinnaren flera år gamla hårda däck. Så jag vet inte på vilken information du grundar att gummiblandningen är viktigare än storleken i Sverige. För man kan inte jämföra terrängen i Sverige med terrängen det skrivs om på amerikanska forum, där det dessutom är helt andra bilar.JBT skrev:Ett tips är att anpassa reglerna efter vad som finns att köpa idag.
I idag är de minsta däcken som finns i stickey compound i storleken 37" och rimligt vore ju att tillåta dem i standard och modified.
För ProMod blir man i princip bunden till att åka BFG Krawler då de är de enda som erbjuder däck med stickey compound i 39" diameter. Hade man tillåtet 40" så hade man kunna välja Maxxis. Hade man fått ha 42" så hade man även kunnat välja swamper.
Det har ju visat sig att gummiblandningen är viktigare än storleken när det gäller grepp på berg.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ett ännu bättre tips är att anpassa reglerna efter dom internationella regler som finns... Och det är det vi som tävlar vill i Sverige...JBT skrev:Ett tips är att anpassa reglerna efter vad som finns att köpa idag.
Varför det???JBT skrev:I idag är de minsta däcken som finns i stickey compound i storleken 37" och rimligt vore ju att tillåta dem i standard och modified.
Är "sticky"däcken gatgodkända???
Och vill vi ha specialdäck för 30000-40000:- i trialen??? Folk tycker redan att det är för dyrt...
Om man nu anser att dom är värda sitt pris, så... Visst!JBT skrev:För ProMod blir man i princip bunden till att åka BFG Krawler då de är de enda som erbjuder däck med stickey compound i 39" diameter.
Helt klart...JBT skrev:Hade man tillåtet 40" så hade man kunna välja Maxxis. Hade man fått ha 42" så hade man även kunnat välja swamper.
Och hade man tillåtit 50 tum så hade man haft jättmycket att völja på, men nu har man satt en gräns på 1000mm...
Nu kör vi ju inte alltid på berg... Ibland är det mossa, trä, våt jord, löv och liknande. Och hur bra funkar "Sticky" där????JBT skrev:Det har ju visat sig att gummiblandningen är viktigare än storleken när det gäller grepp på berg.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
JBT skrev:Ett tips är att anpassa reglerna efter vad som finns att köpa idag.
Försök övertyga däcktillverkarna om det. Tillverkarna anpassar däcken efter de största kunderna och det är amerikaner och australiensare. Tills vi börjar köpa stora kvantiteter så är det lättare att vi anpassar oss. Är ju trots allt mycket lättare att skriva om reglerna än att tillverka en ny dimension på däcken.Lasse Suzicán skrev: Ett ännu bättre tips är att anpassa reglerna efter dom internationella regler som finns... Och det är det vi som tävlar vill i Sverige...
JBT skrev:I idag är de minsta däcken som finns i stickey compound i storleken 37" och rimligt vore ju att tillåta dem i standard och modified.
Höjd skillnaden 36" och 37" är betydligt mycket mindre än greppskilladen mellan det bästa 36" resp 37" däcket.Lasse Suzicán skrev:Varför det???
Är "sticky"däcken gatgodkända???
Och vill vi ha specialdäck för 30000-40000:- i trialen??? Folk tycker redan att det är för dyrt...
Maxxis däcken är DOT-märkta dvs samma som Swamper. Vad jag vet så är inga Swamper däck gatgodkända då de saknar E-märkning (e-märkning gäller iofs bara bilar tillverkade efter 1980).
De dyraste däcken är ca 30% dyrare i stickey utförande.
Om man nu anser att dom är värda sitt pris, så... Visst!JBT skrev:För ProMod blir man i princip bunden till att åka BFG Krawler då de är de enda som erbjuder däck med stickey compound i 39" diameter.
JBT skrev:Hade man tillåtet 40" så hade man kunna välja Maxxis. Hade man fått ha 42" så hade man även kunnat välja swamper.
Nej. Om man har lite koll på vad som finns så vet man att stickey däcken inte finns i större storlek än 42" och inte mindre än 37".Lasse Suzicán skrev:Helt klart...
Och hade man tillåtit 50 tum så hade man haft jättmycket att völja på, men nu har man satt en gräns på 1000mm...
JBT skrev:Det har ju visat sig att gummiblandningen är viktigare än storleken när det gäller grepp på berg.
De fungerar bättre på alla underlag om man ser till greppet. Den största skilladen är att man inte har kompromissat när det gäller livslängden på väg. Ska man köra mycket landsväg så är däcken inte så ekonomiska då de slits fort men det lär ju inte vara något som drabbar trial bilar särskillt hårt...Lasse Suzicán skrev:Nu kör vi ju inte alltid på berg... Ibland är det mossa, trä, våt jord, löv och liknande. Och hur bra funkar "Sticky" där????
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Re: Nya regler däck?
O det är där ni gör fel!Lasse Suzicán skrev: En Proto eller ProMod som man vill köra i toppskiktet med, kostar från 100000:- och uppåt...
Trial är ingen sport för dom som tycker det är kul att leka lite längre..
Det har blivit något som ett få tal håller på med o just dom anser att dom är stora (i klass med STCC eller nått)
Så långe ni har denna inställningen och krånglar med reglerna så förstår jag alla dom som lagt ner tävlandet...
Pratade med en som var med o startade trialen i sverige... Då körde man för att det var kul billigt o enkelt! Nu är det regler regler regler regler o Eurotrialen som gäller...
Kul verkligen... Sporten går ju framåt...
Proud member of Team buntband
Re: Nya regler däck?
Det är väl ingen som håller på med trial för att på nått sätt visa att dom är stora. Iaf inte i nuläget.Mikael S skrev:
O det är där ni gör fel!
Trial är ingen sport för dom som tycker det är kul att leka lite längre..
Det har blivit något som ett få tal håller på med o just dom anser att dom är stora (i klass med STCC eller nått)
Så långe ni har denna inställningen och krånglar med reglerna så förstår jag alla dom som lagt ner tävlandet...
Pratade med en som var med o startade trialen i sverige... Då körde man för att det var kul billigt o enkelt! Nu är det regler regler regler regler o Eurotrialen som gäller...
Kul verkligen... Sporten går ju framåt...
Nu har vi ju äntligen den härliga stämningen på tävlingarna där faktiskt alla hjälper varandra och kör för att det är skoj. Hade det varit som du beskriver det så hade jag aldrig någonsin satsat pengar på att bygga en bil. I mina ögon så är det sociala runtomkring en tävling precis lika viktigt som själva tävlandet. Måhända är jag kanske då ingen riktig tävlingsmänniska, men det skiter jag i för jag har jäkligt roligt.
Det går säkert bygga en bil billigare än det Lasse skrev, men det springer lätt iväg när man håller på. Jag har antecknat alla mina kostnader för hela mitt bygge så jag har rätt bra koll på vad det har kostat, jag delar gärna med mig av det i slutändan när allt är klart. Men den stora kostnaden är just axlar och däck. Däcken är ju det Lasse stretar emot lite för att det inte ska bli för dyrt att bygga en bil. Ska man göra någonting för att tvinga folk att köpa billigare axlar så måste man ju in i reglementet och ändra igen, vilket vi ju inte skulle göra.
Trial är väl inte så dyrt att hålla på med om man jämför med många andra motorsporter. jag känner de som kör rally och banracing på hobby nivå och ändå framstår trial och offroad som kaffepengar i jämförelse.
Säg till en Rally åkare att han kan köpa ett set däck för 25k och åka alla tävlingar och träningar på det setet i 3-4 år för att sedan sälja setet för 10k så skulle han bara garva.
Säg till en Rally åkare att han kan köpa ett set däck för 25k och åka alla tävlingar och träningar på det setet i 3-4 år för att sedan sälja setet för 10k så skulle han bara garva.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
JBT skrev:Trial är väl inte så dyrt att hålla på med om man jämför med många andra motorsporter. jag känner de som kör rally och banracing på hobby nivå och ändå framstår trial och offroad som kaffepengar i jämförelse.
Säg till en Rally åkare att han kan köpa ett set däck för 25k och åka alla tävlingar och träningar på det setet i 3-4 år för att sedan sälja setet för 10k så skulle han bara garva.
helt sant det är fler sporter som ballat ur tyvärr, förr kunde man köra rally för vettiga pengar också och ha grymt kul.
samma för folkrace och sånt med, inga 3tusen bilar längre som man kunde åka och ha skit kul med och ändå få chans att hamna först.
typ
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Helt klart går det att bygga mycket billigare. Ofta så har man lite grejer liggande sedan tidigare och man byter till sig grejer här och där, så brukar man kunna pressa kostnader lite...AndersW skrev:Det går säkert bygga en bil billigare än det Lasse skrev, men det springer lätt iväg när man håller på.
Men nu skrev jag ProMod o Proto och hålla sig i toppskiktet, och då blir det dyrt hur man än gör...
Nya däck, beadlocksringar, två portalaxlar med fälgar och vi har 35000:- Sedan tillkommer allt annat "småskit" som behövs (stolar, bälte, bur, någon form av ram, orbitrol med slangar och styrkolv, huvudbromscylinder, kylare, osv, osv....
Men om man vill köra lite budget så finns det idag DM-cuper runt om i Sverige, där man kan tävla framgångsrikt med relativt enkla och billiga bilar...
Och JA! Jag ska erkänna...
Jag är en av dom som gör sporten dyrare iom att jag är grymt intresserad av teknik, vad teknik kan göra och att förbättra och utveckla tekniken, samt att flytta gränserna för vad som är möjligt ännu längre fram. Och bästa sättet att stoppa dårar som jag, är att begränsa min utvecklingsförmåga genom att helt enkelt stoppa mina, och andras ideer genom det regelverk vi använder....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Och du har sagt mycket i ditt liv Lasse!!!!!Lasse Suzicán skrev: Och JA! Jag ska erkänna...
Jag är en av dom som gör sporten dyrare iom att jag är grymt intresserad av teknik, vad teknik kan göra och att förbättra och utveckla tekniken, samt att flytta gränserna för vad som är möjligt ännu längre fram. Och bästa sättet att stoppa dårar som jag, är att begränsa min utvecklingsförmåga genom att helt enkelt stoppa mina, och andras ideer genom det regelverk vi använder....
Så tillhörde det bland det klokaste änsålänge...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737