Pajero
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero
du menar lagom kort allmänt skittung, kassa motorer (bensin fyrorna) och IFS framaxel,pajero skrev:Någon mer som kommit på pajerons fördelar i skogen??????????
dessutom utrustade med inclinometer om inte annat.
jag har ägt två men inte kört något vidare med dom.
dom är rejäla men tunga. inte mycket längre än en suzuki dock.
luftfjädrat förarsäte det är ju ett plus i kanten =)
Re: Pajero
Jodå, kapar som bäst bort en massa rost på en kort V6 -90. Hängde på 32:or i natt (funkar utan höjning med ET+10) efter att ha bytt alla oljor.pajero skrev:Någon mer som kommit på pajerons fördelar i skogen??????????
Tyvärr var objektet ett ganska hängigt lik, som kommer att kosta långt mer än det smakar innan det börjar likna ngt.
När det gäller skogsfördelar kan nämnas att skrället bara har cirka 10 cm större vändcirkel än Samurai. Tyngden (och motorstyrkan) gör att den är lättare att placera. Om man t.ex. kör DM-trial får man bara 2 prickar för en backning. Vitara - som kräver mer yta - får tre och dess studsande bladfjäderprydda märkesbroder 4.
Komfortabel skruvfjädring bak och lättjusterad torsion fram ger fördelar som faktiskt uppväger handikappet IFS.
Hoppas vi nyfrälsta tillsammans ska hålla liv i detta ämne. Vi får väl börja med att beklaga att vi klassats som "övriga".
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
Re: Pajero
pajero skrev:Någon mer som kommit på pajerons fördelar i skogen??????????
Jag med !!!
Jag kör en -88 med 33or och nedväxlingssats i fördelningslådan.
Trivs utmärkt med min pajero
Re: Pajero
Skittung kan jag hålla med omman jämför med en suzuki och en flugvicktare om man jämför med sugga!!TMT skrev:du menar lagom kort allmänt skittung, kassa motorer (bensin fyrorna) och IFS framaxel,pajero skrev:Någon mer som kommit på pajerons fördelar i skogen??????????
dessutom utrustade med inclinometer om inte annat.
jag har ägt två men inte kört något vidare med dom.
dom är rejäla men tunga. inte mycket längre än en suzuki dock.
luftfjädrat förarsäte det är ju ett plus i kanten =)
Motorn du syftar på är det inget fel på!!
även en delad framaxel har sina fördelar!!!
Min offroad historia!!
Det hela började i augusti 2005! Jag skulle köra upp firmans dumper till en bilverkstad i närheten av mitt eget hus pga av ett den behövde lite reperation, det första jag såg var en röd höjd pajero med 33or och hemmabyggde aluminium kofångare! Jag hade då endast sett den typen av bilar på tv och nån gång i 4 wheel drive! Bilen tillhörde mannen med signaturen RoHe! Jag började fråga om bilen och han börja genast att prata om att den var en väldigt billig och rolig sport! Han fråga om jag ville följa med en körning och jag sa ja! Men på vägen hem kom jag på att det vore roligare att köra själv och gick ut på blocket för att titta om det fanns något bra att köpa! Med tron om att jag skulle ha bilen i jobbet också inhandlades en kort pajero årsmodell 88 för summan av 3000 kr! Motorn var nermonterad pga av olja i vattnet, dessutom fanns en hel del rost! Bilen rostlagades och ny topplockspackning inhandlades! Bilen gick igenom besiktningen med undantag för rost runt draget! Jag köpte fyra begagnade 31or och gav mig ut på min första körning! Platsen för premiären var Markaryd och det var inte så roligt som jag tänkt, jag satte mig överallt och var allmänt deppig! När jag kom hem registredas draget bort, framaxeln svetsades och en winch köptes in! Ramen kortades ca 13 cm fram och ca 7 cm bak! Nya kofångare konstruerades och sattes dit! Körningen efter var lite bättre men det var fortfarande något som fattades! Efter den körningen så höjdes karossen 2 tum och allt som gått sönder innan gjordes om för att slippa samma fel igen! Sen gick det ett par körningar innan jag köpte 4 nya däck, valet blev cooper stt med nya mönstret! Dimensionen var 33/12,5-15! Jag körde på dom i en körning innan vinter uppehållet började! Jag hade på funderat lite på vad jag skulle ha vintern till och kom fram till att det vore kul med en pickup, inte för att det förbättrar bilens egenskaper utan mest för det ser jävligt häftigt! Taket sågades av och bakdelen flyttades fram! Arbetat är inte på något vis snyggt gjort och det beror på att jag inte ville tröttna innan jag blev färdig, och det syns inte så noga mellan alla bulor! Jag tog ner bak axlen och gjorde ny fästen till stötdämparna pga av att orginal dämparna är väldigt utsatta och väldigt dyra! samtidigt spändes lamelldiffen upp och bladfjädrarna höjdes ca 1 tum samtidigt som fästena förstärktes! Skålade stolar inhandlades och sattes i! En båge byggdes för att skydda vid eventuell rullning! Den är fäst på alla sex punkter i ramen men är på någotvis inte godkänd! Den är dock bättre än ingen alls! Sist av allt bytte jag åter däck till 35or och tog bort den svetsade fram klumpen! I helgen ska nya tröskel låder sättas dit och skärmarna skäras upp lite!
Det var i stort sett allt och jag vill tacka all hjälp jag fått av alla mina vänner!!
Det hela började i augusti 2005! Jag skulle köra upp firmans dumper till en bilverkstad i närheten av mitt eget hus pga av ett den behövde lite reperation, det första jag såg var en röd höjd pajero med 33or och hemmabyggde aluminium kofångare! Jag hade då endast sett den typen av bilar på tv och nån gång i 4 wheel drive! Bilen tillhörde mannen med signaturen RoHe! Jag började fråga om bilen och han börja genast att prata om att den var en väldigt billig och rolig sport! Han fråga om jag ville följa med en körning och jag sa ja! Men på vägen hem kom jag på att det vore roligare att köra själv och gick ut på blocket för att titta om det fanns något bra att köpa! Med tron om att jag skulle ha bilen i jobbet också inhandlades en kort pajero årsmodell 88 för summan av 3000 kr! Motorn var nermonterad pga av olja i vattnet, dessutom fanns en hel del rost! Bilen rostlagades och ny topplockspackning inhandlades! Bilen gick igenom besiktningen med undantag för rost runt draget! Jag köpte fyra begagnade 31or och gav mig ut på min första körning! Platsen för premiären var Markaryd och det var inte så roligt som jag tänkt, jag satte mig överallt och var allmänt deppig! När jag kom hem registredas draget bort, framaxeln svetsades och en winch köptes in! Ramen kortades ca 13 cm fram och ca 7 cm bak! Nya kofångare konstruerades och sattes dit! Körningen efter var lite bättre men det var fortfarande något som fattades! Efter den körningen så höjdes karossen 2 tum och allt som gått sönder innan gjordes om för att slippa samma fel igen! Sen gick det ett par körningar innan jag köpte 4 nya däck, valet blev cooper stt med nya mönstret! Dimensionen var 33/12,5-15! Jag körde på dom i en körning innan vinter uppehållet började! Jag hade på funderat lite på vad jag skulle ha vintern till och kom fram till att det vore kul med en pickup, inte för att det förbättrar bilens egenskaper utan mest för det ser jävligt häftigt! Taket sågades av och bakdelen flyttades fram! Arbetat är inte på något vis snyggt gjort och det beror på att jag inte ville tröttna innan jag blev färdig, och det syns inte så noga mellan alla bulor! Jag tog ner bak axlen och gjorde ny fästen till stötdämparna pga av att orginal dämparna är väldigt utsatta och väldigt dyra! samtidigt spändes lamelldiffen upp och bladfjädrarna höjdes ca 1 tum samtidigt som fästena förstärktes! Skålade stolar inhandlades och sattes i! En båge byggdes för att skydda vid eventuell rullning! Den är fäst på alla sex punkter i ramen men är på någotvis inte godkänd! Den är dock bättre än ingen alls! Sist av allt bytte jag åter däck till 35or och tog bort den svetsade fram klumpen! I helgen ska nya tröskel låder sättas dit och skärmarna skäras upp lite!
Det var i stort sett allt och jag vill tacka all hjälp jag fått av alla mina vänner!!
Re: Pajero
Känns som om jag har sett den. Blev så inspirerad efter vårt möte i Paradiset att jag köpte en i samma färg. Ring om du tröttnar på din fördelningslåda.RoHe skrev:Jag kör en -88 med 33or och nedväxlingssats i fördelningslådan.
Trivs utmärkt med min pajero
Oups, har visst även träffat "pajero". Jag gillade din blå pickup också. Tyvärr fick inte bägge plats ...
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
Är karossen fäst i bågen också? och stolarna? Sett bilder på några otrevliga olyckor i usa där karossen släppt från ramen i en rullning, men att den rammonterade bågen hållt den delvis kvar o klämt föraren mellan kaross och bur. Är ofta vid högfartsrullningar detta kan hända så på en ren offroader så är det ju inget större problem.pajero skrev: En båge byggdes för att skydda vid eventuell rullning! Den är fäst på alla sex punkter i ramen men är på någotvis inte godkänd! Den är dock bättre än ingen alls!
Men jag kommer fästa min bur enbart i karossen iaf, för jag gillar att köra min mycket. Fast nackdele är ju att man måste förstärka upp golvet jäkligt duktigt då så att buren inte vill gå igenom där och få samma klämeffekt.
Fast jag ska la inte säga nåt egentligen, har ju haft en färdigbockad bur i garaget i ett halvår nu, och där gör definitivt ingen nytta
När det gäller pajeron tycker jag att dom verkar funka fint i skogen, men 5-dörrarn är ingen höjdare, den är bara för stor i skogen Och IFS är ju oftast bara en nackdel när man ska höja bilen.
I aim to misbehave
Bågen är byggd utanpå bilen så klämskador är nog inget problem!!MrHawk skrev:Är karossen fäst i bågen också? och stolarna? Sett bilder på några otrevliga olyckor i usa där karossen släppt från ramen i en rullning, men att den rammonterade bågen hållt den delvis kvar o klämt föraren mellan kaross och bur. Är ofta vid högfartsrullningar detta kan hända så på en ren offroader så är det ju inget större problem.pajero skrev: En båge byggdes för att skydda vid eventuell rullning! Den är fäst på alla sex punkter i ramen men är på någotvis inte godkänd! Den är dock bättre än ingen alls!
http://imageshack.us/ Är en av flera gratissidor på nätet där du kan ladda upp bilder. Sen är det bara att klistra in länken här.
I aim to misbehave