Torsionfjädring

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Torsionfjädring

Inlägg av Gelis » mån sep 25, 2006 7:03

Ser i många trådar att det skruvas på torrisionstavarna för att höja bilen, kan man få en liten beskrivning hur det går till. Var skruvar man, ska bilen vara upphissad etc etc.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån sep 25, 2006 9:18

Om du lägger dig under bilen så ser du två långa "axlar" som går från någon av A-armarna fram till ett fäste mitt under bilen,där dom sitter i ramen under bilen så sitter det en bult med lång gänga.
Men tänk på att skruva lagom annars får du en bil som bottnar uppåt hela tiden
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » mån sep 25, 2006 9:56

Du har ingen bild på hur det ser ut :?:

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » mån sep 25, 2006 10:07

Finns det någon nackdel med att skruva upp :?:
Kan man skruva upp den även om däe sitter bladfjädrar bak :?:

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » mån sep 25, 2006 14:46

Frontera skrev:Finns det någon nackdel med att skruva upp :?:
Kan man skruva upp den även om däe sitter bladfjädrar bak :?:
Nackdelen är ju att man tar av utfjädringen neråt för fjäder och dämpare, som Mathias sa, den bottnar neråt.

Bak finns det ju inget att skruva på om det är bladfjädrar. Där får man höja på bladfjädervis tex axelvända.
En inställd spelning är också en spelning.

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » mån sep 25, 2006 17:41

kolla bilderna i denna tråden där syns stagen rätt tydligt!!!

viewtopic.php?t=778
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån sep 25, 2006 19:06

AtEase skrev:
Frontera skrev:Finns det någon nackdel med att skruva upp :?:
Kan man skruva upp den även om däe sitter bladfjädrar bak :?:
Nackdelen är ju att man tar av utfjädringen neråt för fjäder och dämpare, som Mathias sa, den bottnar neråt.

Bak finns det ju inget att skruva på om det är bladfjädrar. Där får man höja på bladfjädervis tex axelvända.
"axelvända" bak är ingen bra ide om man inte gillar a-traktorstuket :lol: ,man får inte alltför många centimeter extra på en sådan framvagn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » mån sep 25, 2006 19:24

Då kan jag ju som tillhör den blygsamma skaran som bara höjt 5 cm blanda mig i leken... Liten höjning fram > liten höjning bak = Ikea-metoden! Har kört hela säsongen nu, 7 träffar plus jobbpendling, med distansringar över spiralerna bak. Ringarna är skurna ur Ikeas skärbräda av PE-plast! Kostade 6o spänn! Kanske inte funkar till alla bilar - men är en enkel variant av höjning.

Bild

Lite underedsmassa och det ser hur fint ut som helst...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » mån sep 25, 2006 20:06

Mathias T skrev: "axelvända" bak är ingen bra ide om man inte gillar a-traktorstuket :lol: ,man får inte alltför många centimeter extra på en sådan framvagn
Min tanke var ju nu inte att rekommendera just en SPOA bak på en pickis om man vill höja bilen lite. Skulle bara att ge ett exempel på hur man kan höja en bladfjädrad axel, eftersom man inte kan just skruva upp bakaxeln. Kanske skulle sagt längre schacklar istället?
ahma-niva skrev:Då kan jag ju som tillhör den blygsamma skaran som bara höjt 5 cm blanda mig i leken... Liten höjning fram > liten höjning bak = Ikea-metoden! Har kört hela säsongen nu, 7 träffar plus jobbpendling, med distansringar över spiralerna bak. Ringarna är skurna ur Ikeas skärbräda av PE-plast! Kostade 6o spänn! Kanske inte funkar till alla bilar - men är en enkel variant av höjning.
Deras skärbrädor kan man använda till mycket. Tex lagades fästen till årtullarna på morsans och farsans gamla båt, med det, och motorfästet till nya motorn i min OverLand (bilen i avataren) är fixat med plastskärbräda. :rock:
En inställd spelning är också en spelning.

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » mån sep 25, 2006 21:35

Får ut och skruva upp oplen när jag får tid :D

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Gelis » tis sep 26, 2006 10:45

Jaha nu ska vi se. Alltså om jag bara vill höja bilen 1 tum så funkar det att skruva upp torrisionfjädringen fram och lite längre schacklar bak.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis sep 26, 2006 12:28

Frontera skrev:Får ut och skruva upp oplen när jag får tid :D
Varför inte på fronteran så du får högre markfrigång :?: :?: :wink:

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tis sep 26, 2006 12:35

Hasse skrev:
Frontera skrev:Får ut och skruva upp oplen när jag får tid :D
Varför inte på fronteran så du får högre markfrigång :?: :?: :wink:

Nä den vill jag inte ha högre :wink:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis sep 26, 2006 12:36

Gelis skrev:Jaha nu ska vi se. Alltså om jag bara vill höja bilen 1 tum så funkar det att skruva upp torrisionfjädringen fram och lite längre schacklar bak.
Det funkar säkert bra,men du måste ha 2" längre schaklar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » fre sep 29, 2006 20:51

Hur mycket kan man höja en D21 King Cab fram genom att förspänna torrisionsstavarna utan att man råkar på problem?

Jag menar, man kan ju tydligen inte justera alla hjulvinkar osv om man spänner för mycket.

Här är häcken!
Bild

Skriv svar