Torsionfjädring
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Torsionfjädring
Ser i många trådar att det skruvas på torrisionstavarna för att höja bilen, kan man få en liten beskrivning hur det går till. Var skruvar man, ska bilen vara upphissad etc etc.
Om du lägger dig under bilen så ser du två långa "axlar" som går från någon av A-armarna fram till ett fäste mitt under bilen,där dom sitter i ramen under bilen så sitter det en bult med lång gänga.
Men tänk på att skruva lagom annars får du en bil som bottnar uppåt hela tiden
Men tänk på att skruva lagom annars får du en bil som bottnar uppåt hela tiden
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Nackdelen är ju att man tar av utfjädringen neråt för fjäder och dämpare, som Mathias sa, den bottnar neråt.Frontera skrev:Finns det någon nackdel med att skruva upp
Kan man skruva upp den även om däe sitter bladfjädrar bak
Bak finns det ju inget att skruva på om det är bladfjädrar. Där får man höja på bladfjädervis tex axelvända.
En inställd spelning är också en spelning.
"axelvända" bak är ingen bra ide om man inte gillar a-traktorstuket ,man får inte alltför många centimeter extra på en sådan framvagnAtEase skrev:Nackdelen är ju att man tar av utfjädringen neråt för fjäder och dämpare, som Mathias sa, den bottnar neråt.Frontera skrev:Finns det någon nackdel med att skruva upp
Kan man skruva upp den även om däe sitter bladfjädrar bak
Bak finns det ju inget att skruva på om det är bladfjädrar. Där får man höja på bladfjädervis tex axelvända.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Då kan jag ju som tillhör den blygsamma skaran som bara höjt 5 cm blanda mig i leken... Liten höjning fram > liten höjning bak = Ikea-metoden! Har kört hela säsongen nu, 7 träffar plus jobbpendling, med distansringar över spiralerna bak. Ringarna är skurna ur Ikeas skärbräda av PE-plast! Kostade 6o spänn! Kanske inte funkar till alla bilar - men är en enkel variant av höjning.
Lite underedsmassa och det ser hur fint ut som helst...
Lite underedsmassa och det ser hur fint ut som helst...
Min tanke var ju nu inte att rekommendera just en SPOA bak på en pickis om man vill höja bilen lite. Skulle bara att ge ett exempel på hur man kan höja en bladfjädrad axel, eftersom man inte kan just skruva upp bakaxeln. Kanske skulle sagt längre schacklar istället?Mathias T skrev: "axelvända" bak är ingen bra ide om man inte gillar a-traktorstuket ,man får inte alltför många centimeter extra på en sådan framvagn
Deras skärbrädor kan man använda till mycket. Tex lagades fästen till årtullarna på morsans och farsans gamla båt, med det, och motorfästet till nya motorn i min OverLand (bilen i avataren) är fixat med plastskärbräda.ahma-niva skrev:Då kan jag ju som tillhör den blygsamma skaran som bara höjt 5 cm blanda mig i leken... Liten höjning fram > liten höjning bak = Ikea-metoden! Har kört hela säsongen nu, 7 träffar plus jobbpendling, med distansringar över spiralerna bak. Ringarna är skurna ur Ikeas skärbräda av PE-plast! Kostade 6o spänn! Kanske inte funkar till alla bilar - men är en enkel variant av höjning.
En inställd spelning är också en spelning.