Problembarnet Mazda B2600 MaxiCab

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sepalex
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 10, 2009 5:27
Ort: jakobstad Fi
Kontakt:

Problembarnet Mazda B2600 MaxiCab

Inlägg av sepalex » fre jan 16, 2009 17:00

problemet startade antagligen med att jag fick kängurubensin i tanken.
Blåste upp bränslefilter och backslagstryckregulator. Bilen sartar och går så länge den är jall allt kortare sträckor -nu nere i 1 km. Bytt luftmängmätare med samma nummer nedtill. Enligt någon amerikansk sida borde denna enhet som ser likadan ut E5T 50471 passa till nästan alla inspritningsfordar och Mazda 90-94.Någonstans läste jag om att ? hallgivaren även borde bytas vad är en sådan och var fins den och vad
heter den på engelska. Hos märkesverkstan skulle denna jag ringde
luftmändsmätare kostat 9.000 i SEK. Styrenhet om nu den har fel kostar
120 dollar från amerikanska försäljare liksom denna luftmängdmätare.
Vet ej om det hjälper att byta locket dit 6 trådar kommer det är antagligen pressat:skkulle inte vilja bli ruinerad och inte skrota bilen är i övrigt nästan som ny Råd efterlyses
Ägare till 3 st 4-wheel drives 2 gamla flak hemma och ett relativt nytt i Thailand

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » lör jan 17, 2009 18:51

Hallgivaren sitter i fördelaren (ni kan rätta mig om jag har fel) men varför den bör bytas föstår jag inte.

har också haft b2600 -91 4x4. (hatkärleksförhållande)

Kan du förklara dig mer specifikt om hur den går?

Hur går den den biten som den går innan den stannar?? blöddrar den eller går den jämnt och fint??

Vad händer när den dör? känns de som om bränslet tar slut eller dör tvärt??

För om de käns som om bränlset tar slut så kan de vara pumpen som e på väg att ge sig Ny kostar 5000 ca på Mazda. Kan även vara täppt retur.

Dör den tvärt så kan de vara tändspolen som ger upp. Har du gnista när efter att den stannat??
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

sepalex
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 10, 2009 5:27
Ort: jakobstad Fi
Kontakt:

Problemet med Mazda 2600

Inlägg av sepalex » ons jan 21, 2009 18:24

Tack hjärtligt för ditt svar. Bilen går hur länge som helst på tomgång.Då den blir varm kan man locka den till varv med pedalen men ingen kraft kvar så den rörs knappast. Den bluddrar nog varm och hostar litet efter en stund:Nystartad och kall kommer man upp ur vilket dike som helst.
De sista långresorna märkte jag att jag måste ha nästan halvtank så att den skulle funka.Fastän pumpen är bytt till original och ny av förra ägarn kan jag antagligen slitit upp pumpen då jag i min glömska 4-5 gånger måstat hacka mig fram till närmaste bensinstation tom 1 mil. Ursprungligen är det säkert kängurubensinen som orakat problemen som blev värre då det blev på + Då tömde jag tanken i tanken att det tidigare varit en isklump som lurat bensimätaren.Problmen kvarstod.Nu skulle jag från ö-vik få alla delar som överhuvudtaget kan ha fel men han har större
styrbox än min och inget relä så antagligen är dessa bytta till någon styrbox med inbyggt relä. Alla dehär lokala experterna säger att soppapumpen inte har mer än on/off läge. Jag tror som du att pumpen då den blir varm inte ger full effekt i kombination med att den icke auktoriserade verkstan vägrade att kontrollera backslagsventilen som jag kan ha blåst sönder eller är stockad då de granskade spjällhuset efter att jag bytt bensinfilter och gått igenom undertryckslangarna
Sen kan läget på throttle-sensorn(vad har denför funktion vara fel. Verkstadskillen trodde att det bara var en givare till en varningslampa (den enda som är sönder) för choken. Detdär med hat-kärlek. Bilen har gått perfekt den ser läckert halvmacho ut ej rost osv båge 60 mm
rundad rostfri kofongare bak 60 mm sidosteg vad det nu kallas och
original älgskydd men nog säljer jag en för ett vettigt pris den ser ju 10-15 år yngre ut än den är men den måste ju gå. Jag har ett Izuzu sportscab 4x4 flak diesel som till 99 % inte gått mer än 25.000 mil.inget annat fel än straffskatt på 11.000 Sek men det är ju inget hinder för registrering i Sverige och priset nämnda kronor. Håll BMW:n Konstigt nog
hade jag 3 st 3,0 stora bulliga karossen på 80-talet i Stocholm då de så föraktfullt kallades "pizzaracers" Favoritbilen för bankrånare och invandrade pizzeriaägare. Men åkkomforten var perfekt vilket man nog inte kan säga om Isuzun för den är betydligt mindre än mazdan bl.a I Helsingfors hade jag en Chevrolet Corvair Monza Coupe trots sitt namn
125 hk för det var inte versionen med turbo som var den första serieproducerade turbon. GM:s hora kallades den så spott och spe har man fått stå ut med.I snön var den suverän Porchekonstruerad baksparkar luftkyls sexa.Detta bland andra konstigheter. Vad tror du om
styrboxen från ö-vik sittande i en 91 årsmodells:en bra reservdelsida
ger samma styrbox som jag har för 120 $ www.frugalmechanics.com.Så öppnar man ett paypal konto vilket inget kostar och så handlar man reservdelar för ungefär 1/6 -1/4 av gängse motvarande i Sverige och Finland där allt är ännu dyrare min mailadress är alex@wippies.com eller
seproy@netti.fi och hemsida www.sepoin.fi.Jag skall uppdatera den snart så det blir även på svenska och litet bättre bilder och inte så informativ
sida. Många kopierar mina skorstens och byggställningslösningar. mvh
Stefan Jag får ringa dig sen du läst dethä
Ägare till 3 st 4-wheel drives 2 gamla flak hemma och ett relativt nytt i Thailand

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » fre jan 23, 2009 13:19

Japp. de blir bra. jag tar 2 tack.


Uj. de blev ända grötigt i huvudet de sista. men jag tyckte de lät som om den gick precis som min gamla.

När man ger på gasen så bluddrar den och spottar. men smyger man ner gasen så vill den svara, men e fortfarande orkeslös i motorn.

Kall motor= bra ork.

Grymt svårstartad när den e varm?

hade detta felet på min. ryckte ur luftmassamätaren så gick den bättre, gick inte bra men bättre. hittade aldrig felet på den. bytte motor till en från en -98 som gick som den skulle men gick precis lika illa i min bil som den gammla motorn.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre jan 23, 2009 20:27

Orkar inte läsa allting, men vore det inte ide att köpa en reservdelsbil som går bra?? måste finnas nån bortrostad mazda för några tusen..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » lör jan 24, 2009 15:59

Jo. de e la egentligen idé i detta fall.

Då den verkar ha samma symptom som min hade.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Mikael007
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 25, 2015 12:26

Re: Problembarnet Mazda B2600 MaxiCab

Inlägg av Mikael007 » lör apr 25, 2015 12:54

Hej läste den har gamla tråden om Mazda b2600 och kände igen problemet från min egen Mazda b2600.

Jag bytte allt möjligt på bilen bl.a luftmassa grejen.
hade en mekaniker som gick igenom hela bilen, han hitta inget fel.
har läst att folk t.o.m bytt motorn men samma resultat efter bytet.
jag hittade felet på min bil genom att skicka bilens databox till en firma som renoverar styrboxar.
fick boxen renoverad på en vecka och satt i den i bilen och vips så var alla av dessa problem borta och bilen går som den skall.
dessa styrboxar verkar ha en begränsad livslängd på Mazdorna och renoverar man dom så funkar bilen oftast igen.

Skriv svar