Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
mr dan
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 6:46
Inlägg
av mr dan » mån sep 25, 2006 21:16
Nu börjar den slå på ngn sätt när jag gasar, ett sjujäklas tickande. Så frågan är hur jag lättast justerar kedjan?
Måste jag tex skruva bort kylaren... etc.
Badar kedjan i ngn sorts olja eller kanske inget alls?
Finns det några packboxar/packningar som är lämpliga att byta när jag ändå håller på?
Och bilen: Pajero 1988 2.6litare
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis sep 26, 2006 9:18
Dom brukar vara självjusterande och när inte det räcker så är den oftast utsliten,kostar oftast "plenty money" att byta
.
Det är inte direkt jättelätt att byta heller då kamkedjor och dreven byts samtidigt dvs du får riva främre delen av motorn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tis sep 26, 2006 9:20
Glöm inte glidskenorna som kamkedjan går mot........dom rasade på min och då tickade det innan olje trycket försvann
Annars har du en liten lucka på bröstkåpan "2 M6 bultar" där bakom har du justeringen till den långa glidskenan " M8 med 12 skalle".....lossa denna och för skenan nedåt, dra åt och på med locket och starta
-
mr dan
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 6:46
Inlägg
av mr dan » tis sep 26, 2006 10:34
Kan det räcka med att dra ned skenan? Ochhur länge håller det?
Sen vet jag att jag kan köpa en kedjespännare på Meca, går det inte att bara byta den? Och isåfall måste ändå hela främre motorn rivas?
-
mr dan
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 6:46
Inlägg
av mr dan » tis sep 26, 2006 10:36
Hur var det nu med oljan, badar kedjan?
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tis sep 26, 2006 12:25
mr dan skrev:Kan det räcka med att dra ned skenan? Ochhur länge håller det?
Sen vet jag att jag kan köpa en kedjespännare på Meca, går det inte att bara byta den? Och isåfall måste ändå hela främre motorn rivas?
Om du har tur så kan det räcka med att dra ner den.
Är kedjan sliten så måste den bytas
Främre delen måste av för att komma åt kedja, drev, glidskenor, mm
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tis sep 26, 2006 12:26
mr dan skrev:Hur var det nu med oljan, badar kedjan?
Helt korrektum
Fast via stänk/dimsmörjning
-
mr dan
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 6:46
Inlägg
av mr dan » tis sep 26, 2006 14:44
Ni ska se att det fungerade bra med att justera ned glidskenan. Jippi.
Tack för era snabba svar.
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tis sep 26, 2006 15:14
ha bara koll på det så den inte börjar väsnas igen......då är det byta som gäller
-
TMT
- OffroadGeek
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av TMT » tis sep 26, 2006 17:01
hmmpf skräp motor köpt diesel
eller tanka den på diesel och lotsas att det är en diesel ett tag
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » ons sep 27, 2006 12:10
sådant behöves inte i dessa motorer
-
AtEase
- Moderator
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
- Ort: Lysekil
-
Kontakt:
Inlägg
av AtEase » ons sep 27, 2006 14:06
Hasse skrev: sådant behöves inte i dessa motorer
Dom knackar ändå, eller vad?
En inställd spelning är också en spelning.
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tor sep 28, 2006 9:18
AtEase skrev:Hasse skrev: sådant behöves inte i dessa motorer
Dom knackar ändå, eller vad?
Helt rätt