Olika starka generatorer ihop?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Olika starka generatorer ihop?

Inlägg av henke_99 » fre feb 20, 2009 18:50

Går det bra att använda 2 olika generatorer i samma system? Dom ska naturligtvis använda samma laddspänning men laddar olika många ampere. Exempelvis en på 140A och en på 90A

Jag ska stoppa i en ny större generator, men det vore inte fel att kunna ha den gamla oxå. Har hellre en generator till o får ändå mer laddström än en ej fungerande ac-pump...

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » fre feb 20, 2009 20:12

Så hade jag på Suzukin, original typ 35A och en Bosch typ 90A. Funkade bra.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » fre feb 20, 2009 21:20

Kanske inte är den fuktionen som du vill ha men:

Sätt i två st separata batterier men varsin generator.

Kör t.ex arbetsljus, extraljus och winch på ett batteri och bilens övriga funktioner på ett annat.

Då säkerställer man dessutom att man inte drar ur startbatteriet om man kör winch eller ljus med bilen avstängd.

Jag tänker göra så på min Mazda om jag lyckas placera en extra generatorn nånstans.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre feb 20, 2009 22:12

Bertilson skrev:Kanske inte är den fuktionen som du vill ha men:

Sätt i två st separata batterier men varsin generator.

Kör t.ex arbetsljus, extraljus och winch på ett batteri och bilens övriga funktioner på ett annat.

Då säkerställer man dessutom att man inte drar ur startbatteriet om man kör winch eller ljus med bilen avstängd.

Jag tänker göra så på min Mazda om jag lyckas placera en extra generatorn nånstans.
Det är en bra idé som även jag har övervägt. Men jag vill ha så jag kan få båda generatorerna i samma krets för att få ordentligt med ström vid behov (1000w strömomvandlare bland annat) Och om man har en ökad maxeffekt på laddningen så får man ju mer ström även på lägre varv i förhållande till tidigare. Det finns ju skiljerelän o sånt, men jag tror inte att dom tycker om o bli behandlade på det sätt som kan bli i min bil... Och då jag har plats till två stora batterier (förhoppningsvis 2 st på 100ah) så vill jag ju kunna utnyttja bådas kraft om behovet finns...

Nitrooxide
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön feb 08, 2009 12:55

Inlägg av Nitrooxide » lör feb 28, 2009 9:11

Ska du köra med dubbla generatorer så rekommenderar jag att du använder en generator/batteri.
När man kopplar ihop 2st generatorer så brukar det vara känsligt att bägge reglerar av laddspänningen på samma volttal, för reglerar den första generatorn av vid 14,6V och den andra generatorn på 14,8V så får den generatorn som levererar högst spänning jobba mera.

Har du 2st olika generatorer, effektmässigt så bör du köra separata laddsystem.
Jag skulle ha kört med den större generatorn till bara lysen winsch etc ect och haft kvar den generatorn som sitter i bilen för att sköta resten av bilens funktioner.
Där skulle inte jag ha kört!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör feb 28, 2009 11:36

Det där med laddspänningen känner jag till, det ska naturligtvis kollas upp i så fall.

Varför funkar det inte bra med 2 olika "stora" generatorer ihop då? Vad stöter man på för problem? Tanken jag har är att köpa en ny på 140A och även använda den gamla på 92A eller vad den nu var på, för att få ytterligare mer ström vid behov. Jag kan ju köpa en ändå större och strunta i den gamla, men då stiger priset lite för mycket för min smak.

Nitrooxide
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön feb 08, 2009 12:55

Re: Olika starka generatorer ihop?

Inlägg av Nitrooxide » lör feb 28, 2009 21:42

Jag förstår dig till en viss del, men om du nu ändå ska köpa en ny på 140A så kommer detta räcka till mer än väl till dina behov.

2 generatorer = mera rem, mera bensinförbrukning samt ett attans krångel med styrspänningar och dessutom kommer det inte att hjälpa dig värst mycket eftersom dina batterier gör det tyngsta jobbet när dina Ampere rusar i väg.
i långa loppet är det parallell kopplade batterier som vinner.

Enklast för dig å billigast är att köpa din 140A, sälj din 92A, köp en solonid som har som funktion att skilja dina batterier när din generator inte laddar, så kör du all extra utrustning på ett 120-160A batteri. om du nu mot förmodan skulle behöva mera ström än en mindre stad så parallell koppla 2st batterier.

i min Db dragracing karriär så har jag sett byggen med 6 extra generatorer över och under huven och inte har dem spelat högre, det är fortfarande batterierna som tar smällen, desto högre styrspänning du kör med samt ampere/H i batteriet är det som begränsar ditt utttag.
Där skulle inte jag ha kört!

Nitrooxide
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön feb 08, 2009 12:55

Re: Olika starka generatorer ihop?

Inlägg av Nitrooxide » lör feb 28, 2009 21:45

Glömde säga att när du kör med 1 krets så kör inte olika batterier ha samma modell samma Ampere/h på samtliga.
Där skulle inte jag ha kört!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör feb 28, 2009 22:55

Tanken är att den ena i så fall ska få bo på platsen för ac-kompressorn, alltså finns redan dom nödvändiga remmarna. Och den drar redan så mkt bensin att en generator som går utan laddning inte gör så värst stor skillnad :wink: (det laddar ju inte för fullt hela tiden). Jag är ju ute efter att ha många ampere tillgängliga under lång tid... Fast som du säger, en 140A borde klara jobbet ganska bra ihop med 2 st 100ah batterier... Får klura lite, och kolla upp om jag har samma laddspänning på dom. Är den olika så skippar jag allt krångel...

Kingcab-XXL
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: ons apr 04, 2007 22:12
Ort: Forsheda VJK

Inlägg av Kingcab-XXL » mån mar 02, 2009 22:46

Har varit inne på det med att göra så pratade med generatorspecialist o han avrådde mig tydligt från att ha 2 gen på samma system då måste dom va lika stora sa han och styras av ett gemensam styrning o sådana fanns tydligen i bussar men va dyra och ofta 24 volt

för min del så det blir 2 gen på xxl sen med men i separata system ett till bilen och ett till allt extra lull lull med möjlighet att koppla i hop båda med ett knapptryck vid ev batteri torsk på bilens system
Suzuki sj413 special

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis mar 03, 2009 19:46

Nåt gemensamt system för dubbla generatorer ska inte behövas, sitter ju dubbla på en massa skogsmaskiner bland annat och dom är helt vanliga. Det viktiga är ju att laddspänningen är samma på dom båda. Har nu funderat en del och det får nog bli 2 kretsar även i min bil, där den ena får driva vinsch, stereo och annat strömkrävande... Känns som den bästa lösningen...

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tis mar 03, 2009 21:41

annars så kör du 2 st generatorer anpassade för extern ladd relä

Och kopplar dessa till samma relä??
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

rockrover
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 18, 2009 23:02
Ort: kolmården

Inlägg av rockrover » tis mar 03, 2009 22:09

Jag har nyligen monterat dubbla system i min bil med skiljerelä.
Bilens el är som tidigare men sen har jag dubbla optima till vinsch o arbetsbel. o annat lull-lull.
Fungerar klockrent faktiskt!
Har tidigare haft bil med 2 gen. men det tog för mycke kraft från bilen...
tomgången gick ner för mycke när mycke ström togs ut så bilen stannade när ja stog med drive i !![/img]
KÖR DU OM MIG, KÖR JAG ÖVER DIG!

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olika starka generatorer ihop?

Inlägg av oxyjohan » mån maj 17, 2010 15:52

Gammal tråd, men kan någon upplysa mig om nedanstående stämmer. Nu har jag 2 st 95 ah batterier i bak och ett 75 ah under huven som jag egentligen bara slängde dit för besiktningen. Ska jag;

1. Behålla de 3 batterier jag har.

2. Plocka ur batteriet under huven och "bara" köra med 2x95ah. I så fall varför?

Bilen är en Samurai med orginal generator, Warn 9000i vinsch, och 6 st arbetsbelysning med okänd effekt (gissar 50W halogen)
Nitrooxide skrev:Glömde säga att när du kör med 1 krets så kör inte olika batterier ha samma modell samma Ampere/h på samtliga.
TEAM HORRED CUSTOMS

killen72
Rutinerad
Inlägg: 464
Blev medlem: tis nov 11, 2008 17:55
Ort: stockholm

Re: Olika starka generatorer ihop?

Inlägg av killen72 » mån maj 17, 2010 18:41

Nitrooxide skrev:
i min Db dragracing karriär

när var det ?
vilka körde du mot då ?
vad hadde du för bil / grejor ?

Skriv svar