All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
King-cab
- Rutinerad
- Inlägg: 291
- Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
- Ort: Finland
Inlägg
av King-cab » tor mar 12, 2009 10:48
Var köper man 1310 svets yokar förmånligast? Tips på material val till kardan röret mottages varmt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Skall nämligen bygga ny kardan till min kc trött på delad kardan axel som viberar och har sig
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » tor mar 12, 2009 19:04
Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?
En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?
-
TMT
- OffroadGeek
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av TMT » tor mar 12, 2009 19:55
henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?
En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?
han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tor mar 12, 2009 20:06
eller så syftar han på den bakre kardanen som antagligen har ett stödlager och en knut ungefär en meter bakom lådan.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
King-cab
- Rutinerad
- Inlägg: 291
- Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
- Ort: Finland
Inlägg
av King-cab » tor mar 12, 2009 23:11
TMT skrev:henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?
En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?
han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Inga problem med fjädrings rörelsen är ju slip yoken som tar hand om det
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Och det är bakkardan som skall byggas om finns original att köpa i usa från nissan frontier 01-04 men de blir nog för dyr frakt på en bak kardan den e ju inte riktit kort på en kc
Därför tänkta jag bygga en egen
Så här ser den ut
![Bild](http://nissannut.com/projects/Driveshaft_rear/D22_onepiece_stock.JPG)
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » fre mar 13, 2009 18:07
Varför har dom slipyoke och delad kardan?
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » fre mar 13, 2009 19:44
Tänk bara på att ju längre kardan desto större diam på röret krävs för att unvika "hopprepseffekten",detta syns ju tydligt på bilden med
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"