2WD --> 4WD Chevor

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

2WD --> 4WD Chevor

Inlägg av Wild_Devil » tis mar 31, 2009 10:05

Morrn.
Hade en skum fundering inatt...hittar VÄLDIGT ofta kanonfina 2WD äldre Bläzrar och Subber. Vet inte om det är som så att ägarna är äldre och mer rädda om dom.Och att 4WD används hårdare och mer ungdomar som leker,busar och skruvar/bygger om dom.
Frågan är den :

Det som skiljer och behövs bytas/ändas borde ju vara växellådan (kanske går att lätt fixa befintliga mot en fördelningslåda??) skruva dit en fördelningslåda,byta kardan till bakaxeln, byta framaxeln.
Ramarna och karosserna borde ju va samma på 2WD som på 4WD.
Eller är det nå annat jag missat/inte tänkt på/inte räknat med??

Tankar/ideer/förslag/synpunkter??
/Robban

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis mar 31, 2009 11:15

hål för en spak till, lättfixat..
Axelavstånd kanske
avsaknad av ramförstärkningar pga 4wd, men det är ju lättfixat iofs
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » tis mar 31, 2009 11:29

Spiral/bladfjäder

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis mar 31, 2009 11:42

Diesel skrev:Spiral/bladfjäder
Precis, 2wd har ju fästen för övre o undre länkarmar i ramen, o fjädersäte för spiraler mm.
Men det kan man ju kapa bort.
Då behöver du fästen för bladfjädrar från en 4wd pickup, borra nya hål o bulta fast

(När du ändå är i farten så bygger du ju om till 52" el 56" fjädrar 8)
Kolla min byggtråd om du vill ha inspiration:
http://www.wildwasby4wd.se/forum/viewtopic.php?t=2755)

Växellådsbalk behöver också bytas.
Likaså styrsnäcka, såvida du inte konverterar till cross-over när du ändå är igång,
då behöver du bara byta pitman-armen

Det går att genomföra, men är mycket jobb.
Låter som ett kul projekt mao. :tumbup:
Det bästa vore nog att skaffa en risig 4wd pickup att plocka delarna från,
och då kan du ju se hur allt sitter också.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis mar 31, 2009 17:29

Det absolut bästa (enklaste) alternativet är nog att ta karossen från en 2wd o sätta på en 4wd-ram. Ramarna blir ju sällan dåliga utan det är ju karossen som förintas...

Skriv svar