Läckage Bakaxel Patrol -86

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Läckage Bakaxel Patrol -86

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 18:23

Hejsan.
Har nyligen skaffat mig en Nissan Patrol -86.
Dock så har jag en fråga.
Upptäckte nu i kväll att det kommer bakaxelolja ifrån just bakaxeln på vänstersida, alltså bakom hjulet.

Sitter det någon slags packbox där eller är det så illa att man får ta och byta hjullager för att få tätt?

Och vad för olja skall man ha i Motorn, lådorna samt axlarna.
Samt hur mkt rymmer dom?


Har ej haft bilen så länge så jag kan faktiskt ingenting alls om dessa bilar.

hoppas på svar.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons okt 18, 2006 19:24

Det borde sitta en packbox där..
Sen är frågan var den sitter...

Det bör inte innebära att hjulalgret är kass men kommer det olja ut så kan skit ta sig in...
Och är det en gamal skogsbil så är det skit där inne...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 19:27

Hejsan.

Det verkar vara en gammal skogsbil.

Får riva ner vänster sidan i helgen och ta mig en titt.

Men frågan är om det är en packbox som tätar eller hjullagret, eller något annat?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons okt 18, 2006 21:09

Det är väl inte omöjligt att det ser ut som på suzuki/toyota med fler,en packbox innanför i axelröret och en inbyggt i lagret
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 21:11

Okej.

Kanske allra bäst att ringa en Nissan verkstad och fråga då?
Eller det bästa vore ju om någon hade någon sprängskiss liggandes på nätet så man kan se den vägen.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons okt 18, 2006 21:24

Kollade runt på lite bilder men hittad eingen som var tydlig nog...

Men jag gissar att du inte har en avlastad axel...

Då bör packboxen sitta utanför hjullagret..
Och då måste du pressa av det för att kunna byta packboxen..

Min rekomedation är att dela på prylarna ochse hur lagret mår innan du beställer hem grejor...
Risken är att du beställer hem för lite och då måste du ändå vänta nån dag till innan du kan montera det igen...

Oljor...
Mitt tips är att kolla instruktionsboken för att se vilka kvalisorter som krävs.
Och sen köpa oljorna på Swedol.. 20 liter för samma pris som fyra på macken...
Och kvaliten är den samma...
Har du diffbroms bak så är det viktigt med "rätt" olja där
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons okt 18, 2006 21:28

I axlarna använder man nästan alltid hypoid 80w-90
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 21:30

Hejsan.

Okej som på volvo 2-7-9:serien (om jag minns rätt) alltså?

Tyvärr har jag ju ingen instruktionsbok till bilen.

Ang olja hos Swedol så låter det ju toppen då jag passerar dom varje dag på väg in till "jobbet".

vet ej om det är diffbroms heller. Kan som sagt ingenting alls om dessa bilarna.
Men hur kontrollerar man det lättast?
Hissa upp bilen och snurra och se om båda hjulen snurrar åt samma håll?

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 21:31

Mathias T skrev:I axlarna använder man nästan alltid hypoid 80w-90
Okej. Det svaret tackar jag för.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons okt 18, 2006 21:36

lundberg skrev:Hejsan.

Okej som på volvo 2-7-9:serien (om jag minns rätt) alltså?

Tyvärr har jag ju ingen instruktionsbok till bilen.

Ang olja hos Swedol så låter det ju toppen då jag passerar dom varje dag på väg in till "jobbet".

vet ej om det är diffbroms heller. Kan som sagt ingenting alls om dessa bilarna.
Men hur kontrollerar man det lättast?
Hissa upp bilen och snurra och se om båda hjulen snurrar åt samma håll?
Oftast går det bra att använda vanlig bakaxelolja i en bil med diffbroms,i vissa fall kan du få ett smällande ljud när man svänger(men oftast inte när diffen är gammal och sliten).
Det går att köpa tillsatsen till oljan lös hos tex chrysler jeep
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » ons okt 18, 2006 21:39

Okej. så man får alltså blanda oljan med andra ord?
Eller snarare KAN...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons okt 18, 2006 21:42

Oljan till en bil med diffbroms kallas "LS" i beteckningen,då har den en tillsats som gör att lamellerna "släpper" jämnare.
Den tillsatsen går som sagt att köpa själv och tippa i senare i en "vanlig" olja
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läckage Bakaxel Patrol -86

Inlägg av Devil » ons okt 18, 2006 22:50

lundberg skrev:Hejsan.
Har nyligen skaffat mig en Nissan Patrol -86.
Dock så har jag en fråga.
Upptäckte nu i kväll att det kommer bakaxelolja ifrån just bakaxeln på vänstersida, alltså bakom hjulet.

Sitter det någon slags packbox där eller är det så illa att man får ta och byta hjullager för att få tätt?

Och vad för olja skall man ha i Motorn, lådorna samt axlarna.
Samt hur mkt rymmer dom?


Har ej haft bilen så länge så jag kan faktiskt ingenting alls om dessa bilar.

hoppas på svar.
Min Patrol läckte också från bakaxeln, jag byte en packbox på varje sida.
För att komma åt packboxarna så plockar du ur drivaxlarna och drar eller slår ut packboxarna.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » tor okt 19, 2006 6:15

Tjenare.
Okej. Vart fick du tag i dina packboxar? Samt vad kostade dom?

Devil
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: sön aug 27, 2006 0:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Devil » tor okt 19, 2006 10:34

Jag tror att jag köpte dem på momentum i göteborg och priset var inte så farligt.
Därimot så är de viktigt att du mäter diametern på drivaxeln och innen måtet på axeln och köper packboxar som stämmer med de måtten, jag mätte den gammal packboxen och köpte ny med samma mått och då fortsatte de att läcka.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se

Skriv svar