Lada NIVA!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Lada NIVA!

Inlägg av Rasmus » sön mar 05, 2006 20:17

Min bror tjatar jämt om att nivan har spärrar både i fram och bakaxel! Han hänvsar till återförsäljaren i sverige och en del annonser där det står att dom har diff! Jag tror att han blandar ihop saker och ting och att det är mellan diffen dom menar!
Någon som ägt eller äger en niva som kan plocka ner min stackars bror på jorden? :twisted:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön mar 05, 2006 20:51

"For overcoming the impenetrable sections of roads should be blocked differential, i.e., connected by sliding clutch 31 toothed rim (slits) of the shaft of 32 drives of front axle and the housing of differential. In this case the differential is turned off/disconnected, i.e., drive shafts of front and rear axles will revolve as one whole, and to both bridges will be transferred the torque of one value, which improves the passability/trafficability of automobile."

Tolkar jag som att diffspärren bara spärrar lådan, vilket inte är så otroligt på en bil som är permanent fyrhjusdriven.

Hittar inget i Nivans manual som tyder på nån spärr eller liknande i någon av diffarna.
I aim to misbehave

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » sön mar 05, 2006 20:55

TACK!!!
Vann nog precis 100 kr!!
Han ska ringa till återförsäljaren i morgon för svar!!! :roll:

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön mar 05, 2006 20:57

Jag håller med MrHawk, har en kompis som i en förvirrad stund av sitt liv körde en rysk plåtcontainer. Hans "spärr" spärrade vad jag minns bara mittdiffen.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lada NIVA!

Inlägg av Lasse Suzican » sön mar 05, 2006 21:58

pajero skrev: Han hänvsar till återförsäljaren i sverige och en del annonser där det står att dom har diff!
Såklart dom har diffar både fram och bak (och en i mitten) Annars hade det varit j¤%kligt joobigt att svänga...
Diffbroms/spärr är däremot en helt annan sak... Möjligen en diffbroms i bakaxeln....

En idiotisk felsägningsvana egentligen...
Man säger att en bil med öppen differential är odiffad (utan differential??),
medan en bil med diffbroms/spärr är diffad (med spärr inkopplad finns ju ingen fungerande differential)... :?
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » mån mar 06, 2006 7:36

Förlåt om man inte är så pigg en söndagkväll efter en helg i garaget!!!
Jag tror alla vet vad jag menar och nästa gång tänker jag vara mer precis i min beskrivning!!!!
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor mar 09, 2006 21:44

ni har ju redan löst det men visst det stämmer att det är mellandiffen till drivningen fram och bak.

Skriv svar