Trasig automat
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Trasig automat
Hej
Jag är intresserad av en cheva pick-up -88 med växellåda som krånglar. det är 700 låda som endast 1,2 och backen fungerar på. Säljaren säger att han inte tror att den rasat utan han var ute och körde så vill inte bilen växla upp. han upplever det som om växlarna halkar av.
Priset är rätt även med en trasig låda men går det att rädda den som sitter?
/Bernhard
Jag är intresserad av en cheva pick-up -88 med växellåda som krånglar. det är 700 låda som endast 1,2 och backen fungerar på. Säljaren säger att han inte tror att den rasat utan han var ute och körde så vill inte bilen växla upp. han upplever det som om växlarna halkar av.
Priset är rätt även med en trasig låda men går det att rädda den som sitter?
/Bernhard
Svår fråga då man inte vet vad som hänt. Men det kan ju vara så att den inte får upp oljetryck ordentligt och då klarar den inte att lägga i dom högre växlarna. Kan ju vara exempelvis kickdownvajern som behöver justeras. Länge sen han bytte olja o filter i lådan?
Skulle det vara ett besvärligt fel på lådan så finns det ju en del begagnade att få tag i, eller renovera... Kostar faktiskt inte så många tusen.
Skulle det vara ett besvärligt fel på lådan så finns det ju en del begagnade att få tag i, eller renovera... Kostar faktiskt inte så många tusen.
som diesel säger så går det inge vidare att köra ifall kickdownwiren är av, det går men förr eller senare kommber lamellerna att gå upp i rök...dat kan även hända att 3 och 4 har bara plåtar kvar i lamellpackorna och har brännt bort beläggen helt.
att byta olja+filter är bara att skruva lös alla skruvar i tråget under lådan, ta bort tråget, ta bort filtret som är plast eller metall (platt och typ 15x15cm) sen är det bara att byta det mot ett nyt, montera tråget och fyll på olja...när man kollar oljan ska motorn vara igång och helst ska oljan vara varm för att man ska få rätt mängd i lådan.
kickdownwiren sitter ovanpå lådan, och den ställer man med en wireklämmare som sitter fast i ett fäste bak på din motor närmast brandväggen. Ha en polare att tycka gaspedalen i botten (avstängd motor) och så ställer man den så att man kan röra på wiren ca. 5-10mm. det borde vara ok grundinställning, sen kan man ju finjustera den spändare ifall man tycker att den växlar ner för trögt när man gör kickdown
att byta olja+filter är bara att skruva lös alla skruvar i tråget under lådan, ta bort tråget, ta bort filtret som är plast eller metall (platt och typ 15x15cm) sen är det bara att byta det mot ett nyt, montera tråget och fyll på olja...när man kollar oljan ska motorn vara igång och helst ska oljan vara varm för att man ska få rätt mängd i lådan.
kickdownwiren sitter ovanpå lådan, och den ställer man med en wireklämmare som sitter fast i ett fäste bak på din motor närmast brandväggen. Ha en polare att tycka gaspedalen i botten (avstängd motor) och så ställer man den så att man kan röra på wiren ca. 5-10mm. det borde vara ok grundinställning, sen kan man ju finjustera den spändare ifall man tycker att den växlar ner för trögt när man gör kickdown
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
Det är lamellpaketet till 3:e växel´n (drive) som brunnit upp....
Felaktikt systemtryck/felaktigt wirejustering ger inte dessa fel på lådan.
Kolla oljan om den är svart (med svart menas något mörkare än ny olja) om så är fallen har lådan snurrat ett tag med stål mot stål i lamellpaketet och "carbonizerat" oljan (oljan fäller ut kol om den överhettar).
/Ojje
Felaktikt systemtryck/felaktigt wirejustering ger inte dessa fel på lådan.
Kolla oljan om den är svart (med svart menas något mörkare än ny olja) om så är fallen har lådan snurrat ett tag med stål mot stål i lamellpaketet och "carbonizerat" oljan (oljan fäller ut kol om den överhettar).
/Ojje