Trasig automat

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bernhard
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 03, 2009 21:01

Trasig automat

Inlägg av Bernhard » sön apr 05, 2009 7:13

Hej

Jag är intresserad av en cheva pick-up -88 med växellåda som krånglar. det är 700 låda som endast 1,2 och backen fungerar på. Säljaren säger att han inte tror att den rasat utan han var ute och körde så vill inte bilen växla upp. han upplever det som om växlarna halkar av.

Priset är rätt även med en trasig låda men går det att rädda den som sitter?

/Bernhard

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön apr 05, 2009 9:42

Svår fråga då man inte vet vad som hänt. Men det kan ju vara så att den inte får upp oljetryck ordentligt och då klarar den inte att lägga i dom högre växlarna. Kan ju vara exempelvis kickdownvajern som behöver justeras. Länge sen han bytte olja o filter i lådan?

Skulle det vara ett besvärligt fel på lådan så finns det ju en del begagnade att få tag i, eller renovera... Kostar faktiskt inte så många tusen.

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » sön apr 05, 2009 11:27

"Kickdown wiren" som inte är en kickdown wire har jag för mig styr oljetrycket i lådan för växling, kolla så den är hel, blir ju rätt skumma i växlingen utan den+att dom bränner lådan med fel oljetryck.
Vet inte om jag minns fel...men svaret över tyder ju på d oxå

Bernhard
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 03, 2009 21:01

Inlägg av Bernhard » sön apr 05, 2009 11:58

Hej

Tack för snabba svar.

Om jag sammanfattar era råd så är första steget att byta olja, filter och kolla "kickdown wiren".

Finns det bra beskrivningar på hur man byter olja och filter samt vart wiren sitter? Hur bra är böckerna man kan köpa på nätet?

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » sön apr 05, 2009 15:45

som diesel säger så går det inge vidare att köra ifall kickdownwiren är av, det går men förr eller senare kommber lamellerna att gå upp i rök...dat kan även hända att 3 och 4 har bara plåtar kvar i lamellpackorna och har brännt bort beläggen helt.

att byta olja+filter är bara att skruva lös alla skruvar i tråget under lådan, ta bort tråget, ta bort filtret som är plast eller metall (platt och typ 15x15cm) sen är det bara att byta det mot ett nyt, montera tråget och fyll på olja...när man kollar oljan ska motorn vara igång och helst ska oljan vara varm för att man ska få rätt mängd i lådan.

kickdownwiren sitter ovanpå lådan, och den ställer man med en wireklämmare som sitter fast i ett fäste bak på din motor närmast brandväggen. Ha en polare att tycka gaspedalen i botten (avstängd motor) och så ställer man den så att man kan röra på wiren ca. 5-10mm. det borde vara ok grundinställning, sen kan man ju finjustera den spändare ifall man tycker att den växlar ner för trögt när man gör kickdown
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Bernhard
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 03, 2009 21:01

Inlägg av Bernhard » sön apr 05, 2009 17:24

Man tacka och bockar :D

Låter inte allt för svårt.

Fungerar inte era råd är bilen ändå intressant men då får jag lov att köra 40mil i 50km/h för att få hem den.

/Bernhard

Ojje
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 31, 2008 0:18
Ort: Munkbysjön

Inlägg av Ojje » sön apr 05, 2009 19:45

Det är lamellpaketet till 3:e växel´n (drive) som brunnit upp....
Felaktikt systemtryck/felaktigt wirejustering ger inte dessa fel på lådan.
Kolla oljan om den är svart (med svart menas något mörkare än ny olja) om så är fallen har lådan snurrat ett tag med stål mot stål i lamellpaketet och "carbonizerat" oljan (oljan fäller ut kol om den överhettar).


/Ojje

Bernhard
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 03, 2009 21:01

Inlägg av Bernhard » sön apr 05, 2009 19:50

Okej...

OM så är fallet borde vi prata renovering, eller?

Går det att köra bilen på 1 och 2 för att få hem den?

Ojje
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 31, 2008 0:18
Ort: Munkbysjön

Inlägg av Ojje » sön apr 05, 2009 21:12

Japp riv ut innehållet och byt ut dom dåliga delarna (lamellpaket, tätningar till plunscharna och ev. planetväxel´n som sitter längst in i lådan).

/Ojje

Bernhard
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 03, 2009 21:01

Inlägg av Bernhard » mån apr 06, 2009 21:06

Hej

Tack för hjälpen.

Kommer växellådan hålla 40mil hem på tvåan?
Det kommer ta tid men den som väntar på nå gott....

/Bernhard

Skriv svar