Orbitrol...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Orbitrol...

Inlägg av Diesel » mån apr 27, 2009 17:39

Nån som vet om det är möjligt att slita ut en orbitrol?
Har en gammal traktor som knappt går att styra...
Går det plocka isär orbitrolen och kolla i den eller behöver man tänka på något?

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Orbitrol...

Inlägg av Joel » mån apr 27, 2009 18:14

Diesel skrev:Nån som vet om det är möjligt att slita ut en orbitrol?
Har en gammal traktor som knappt går att styra...
Går det plocka isär orbitrolen och kolla i den eller behöver man tänka på något?
en orbitrol kan bli utsliten som allt annat.. vet att de är närmast omöjligt å få ihop dom igen om man tar isär dom.. lättast är nog å köpa en bättre begagnad..

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » mån apr 27, 2009 21:19

Det är antagligen inget fel på orbitrolen om den är tungstyrd kolla istället trycket från pumpen och styrkolven. När en orbitrol tar slut så brukar det gå att snurra på ratten utan att kolven rör sig inte att den går tungt. Men annars så går det att rusta men man måste ha ett secialverktyg.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » mån apr 27, 2009 22:21

Tack för synpunker så långt!
Har kollat trycket vid styrkolvarna 100bar åt ena hållet och knappt något åt andra....trycket skall vara 100bar.
Funder på om det kan vara nåt jox med nån av styrkolvarna, ska prova att koppla bort en i taget och se om det är nån skillnad....
Det går lika tungt att styra när hjulen är lyfta från marken...
Har varit tungstyrd ända sedan jag köpte den och nu har det blivit så illa att det knappt går att styra alls, fram tills nu har det gått att styra om man styr sakta, men ju mer man tagit i desto mer känns det som man får röra runt oljan manuellt.
Så nu går ratten trögt och hjulen rör sig inte, dock funkar det precis när man startat traktorn att styra lite grann men det går tungt.
Får en väldig värme i tryck och returledning när man försöker styra.
Har haft ur överströmningsventilen för rengörning men såg inget"skumt".
Kanske lite mycket info, men det kanske hjälper??
Tack på förhand!
Det är en Mb Trac 1300 förövrigt! :lol:

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tis apr 28, 2009 6:50

Diesel skrev:Tack för synpunker så långt!
Har kollat trycket vid styrkolvarna 100bar åt ena hållet och knappt något åt andra....trycket skall vara 100bar.
Funder på om det kan vara nåt jox med nån av styrkolvarna, ska prova att koppla bort en i taget och se om det är nån skillnad....
Det går lika tungt att styra när hjulen är lyfta från marken...
Har varit tungstyrd ända sedan jag köpte den och nu har det blivit så illa att det knappt går att styra alls, fram tills nu har det gått att styra om man styr sakta, men ju mer man tagit i desto mer känns det som man får röra runt oljan manuellt.
Så nu går ratten trögt och hjulen rör sig inte, dock funkar det precis när man startat traktorn att styra lite grann men det går tungt.
Får en väldig värme i tryck och returledning när man försöker styra.
Har haft ur överströmningsventilen för rengörning men såg inget"skumt".
Kanske lite mycket info, men det kanske hjälper??
Tack på förhand!
Det är en Mb Trac 1300 förövrigt! :lol:
Som du beskriver det så är jag benägen att ändra mig och säga att det kan vara orbitrolen ändå. Kan det vara så att du har fått in skit i oljan och att det har fastnat något i orbitrolen? Hur ser oljan ut?
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » tis apr 28, 2009 11:19

Oljan ser ju röd och bra ut, har ju lite löpande byte på den för det finns ett litet läckage runt rattstången i orbitrolen(glömde det :rodnar: )
Har oxå varit inne på skräp i orbitrolen därav frågan om det går att ta isär den utan allt för mycket special...men av svaren tolkar jag det som svårt utan specialverktyg?
Såg det var någon som sålde nya orbitroler här men har ej fått något svar på PM därifrån.
Kanske inte ens passar till min :?:

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tis apr 28, 2009 11:33

Diesel skrev:Oljan ser ju röd och bra ut, har ju lite löpande byte på den för det finns ett litet läckage runt rattstången i orbitrolen(glömde det :rodnar: )
Har oxå varit inne på skräp i orbitrolen därav frågan om det går att ta isär den utan allt för mycket special...men av svaren tolkar jag det som svårt utan specialverktyg?
Såg det var någon som sålde nya orbitroler här men har ej fått något svar på PM därifrån.
Kanske inte ens passar till min :?:
Du kan läsa på orbitrolen hur stor den är. Om du skriver av nummret så kan jag tolka det åt dig.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » tis apr 28, 2009 22:11

Tack! Ser inget på den bara...får nog plocka ur den...vad kan man tänkas möta om man plockar isär den?
Kolvar, plunchar, ventiler?
Fjädrar och kulor?
Har pluggat ena styrkolven nu ikväll och ingen skillnad mer än att det naturligtvis styrde snabbare så länge det gick styra.
Ska plugga den andra imorgon och koppla in den första och se..

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » ons apr 29, 2009 7:57

Plocka inte isär orbitrolen för då får du en trave små bladfjädrar i handen. Lämna hellre in den till någon som har verktyg för den eller hitta en begagnad. Men kolla in i alla anslutningar så det inte sitter något där i.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » ons sep 09, 2009 22:19

Hej igen!
Nu börjar jag bli sugen att få igång traktorn igen!
Har lossat orbitrolen för att se numret på den:
ZF Type nr 8453955556
Fabriknr 10763 1276
100bar :wink:

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tor sep 10, 2009 8:15

Diesel skrev:Hej igen!
Nu börjar jag bli sugen att få igång traktorn igen!
Har lossat orbitrolen för att se numret på den:
ZF Type nr 8453955556
Fabriknr 10763 1276
100bar :wink:
ZF var inte lätt att tyda vad är det för traktor som den sitter på?
Vad är det för oljepump som är kopplad till den?
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Diesel
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32

Inlägg av Diesel » tor sep 10, 2009 10:36

Mercedes Benz Trac 1300 -79.
Tittar jag i boken så står det :Styrning ZF-ROSS-SERVOSTAT 8494
Styrningspump :Utförande Vingpump Tillverkarbeteckning: ZF-vingpump 7673

Skriv svar