Orbitrol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Dom går in och hämtar STOOORA rullen med körförbudslappar och täcker hela bilen + dig med lappar... Ungefär...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
så länge den inte är registrerad som den traktor den faktiskt är
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Jag tror inte att det skulle vara något större problem om det besiktningsmannen inte har provkört en 303:a innan. Är det en orbitrol med styrkänsla så blir det som att köra vanlig bil.
Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.
Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.
Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Jag tror inte att det skulle vara något större problem om det besiktningsmannen inte har provkört en 303:a innan. Är det en orbitrol med styrkänsla så blir det som att köra vanlig bil.
Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.
Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.
Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Berätta gärna mer om hur och med vilka komponenter man får till detta system. Vart köper man dem sedan? Prisnivåer?JBT skrev:Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
har ingen paragraf eller lagtext som styrker detta, men jag skulle bli mkt förvånad om en ren hydraulstyrning skulle bli godkänd för annat än MRED klass 2 och möjligen även klass 1. Enligt vad jag känner till så krävs på personbil en mekanisk överföring av rattrörelsen, som sedan kan förstärkas med servo eller liknande. Vad skulle t.ex hända i 110km/h om en slang till styrkolven skulle gå läck förmodligen ganska kalsongbytesframkallande, och varför finns isåfall idag ingen personbil med helhydraulisk styrning Men som sagt bara mina egna spekulationer.
Kör Daihatsu 303 GLT Irok 39,5or
Strunta i orbitrolen om man nu e känslig för SBP. ovanstående förslag tycker jag låter som ett mkt bra förslag enda man får fixa e ju så att styrsstoppar i hjälpkolven så att man inte får hydraultryck rakt på spindlarna.JBT skrev:Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
Funderar på hjälpservo till en traktor, http://www.traktordelar.com/2.html
Någon som provat detta? Inga ingrepp i stryrinrättningen, ser ut som en styrdämpare fast med två slangar till den! Kanske kan drivas av en vanlig servopump?!
Någon som provat detta? Inga ingrepp i stryrinrättningen, ser ut som en styrdämpare fast med två slangar till den! Kanske kan drivas av en vanlig servopump?!