Orbitrol

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Orbitrol

Inlägg av w_larsson » mån jun 15, 2009 20:31

Någon som vet vad som händer om man rullar in på svensk bilprovning med orbitrolstyrning på en 303:a?

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 15, 2009 20:37

Dom går in och hämtar STOOORA rullen med körförbudslappar och täcker hela bilen + dig med lappar... Ungefär...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Inlägg av w_larsson » mån jun 15, 2009 20:41

Jahaa...så pass

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » mån jun 15, 2009 21:18

så länge den inte är registrerad som den traktor den faktiskt är :)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor jun 18, 2009 20:10

Jag tror inte att det skulle vara något större problem om det besiktningsmannen inte har provkört en 303:a innan. Är det en orbitrol med styrkänsla så blir det som att köra vanlig bil.

Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.

Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.

4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor jun 18, 2009 20:10

Jag tror inte att det skulle vara något större problem om det besiktningsmannen inte har provkört en 303:a innan. Är det en orbitrol med styrkänsla så blir det som att köra vanlig bil.

Att man skulle få stor körförbudslapp på bilen stämmer bara om man inte har regbesiktat med hydrauliskstyrning och blir påkommen.

Reglerna:
3 § Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad
att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrätt-
ning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kon-
trollerbar styrning.

4 § Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha ratt
och detaljer på denna så beskaffade att de vid normala manö-
verrörelser inte kan haka fast i förarens kläder, smycken etc.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Chrille_91 » tor jun 18, 2009 20:17

Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor jun 18, 2009 20:42

Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.


En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » tor jun 18, 2009 21:09

JBT skrev:
Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.


En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
Berätta gärna mer om hur och med vilka komponenter man får till detta system. Vart köper man dem sedan? Prisnivåer?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

rikard.s
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons dec 05, 2007 18:47
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av rikard.s » tor jun 18, 2009 21:09

har ingen paragraf eller lagtext som styrker detta, men jag skulle bli mkt förvånad om en ren hydraulstyrning skulle bli godkänd för annat än MRED klass 2 och möjligen även klass 1. Enligt vad jag känner till så krävs på personbil en mekanisk överföring av rattrörelsen, som sedan kan förstärkas med servo eller liknande. Vad skulle t.ex hända i 110km/h om en slang till styrkolven skulle gå läck :shock: förmodligen ganska kalsongbytesframkallande, och varför finns isåfall idag ingen personbil med helhydraulisk styrning :roll: Men som sagt bara mina egna spekulationer.
Kör Daihatsu 303 GLT Irok 39,5or

valplinus
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: tor sep 27, 2007 20:21
Ort: Uppsala

Inlägg av valplinus » tor jun 18, 2009 21:22

vad skulle hända om jag skulle sätta orbitrol på min a-traktorreggade valp och bli stoppad av polisen så skulle de vara tillåtet för att den är a-traktorregad?

rikard.s
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons dec 05, 2007 18:47
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av rikard.s » tor jun 18, 2009 21:24

det krävs nog en regbes ändå
Kör Daihatsu 303 GLT Irok 39,5or

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » tor jun 18, 2009 21:40

JBT skrev:
Chrille_91 skrev:Orbitrolstyrning är förbjuden på bilar så länge dom inte är traktorreggade....
Det är ren och skär lögn att det är förbjudet med orbitrolstyrning på bilar som inte är traktorreggade. Det finns dock krav enligt EG direktiv att hjulen ska räta upp sig när man släpper ratten. Men det gör en orbitrolstyrning med känsla i om man har rätt hjulvinklar.


En bra lösning för c303 är att köpa en Sweet valve som man sätter på rattstången och sedan sätter man en hjälpkolv på axeln. Då behåller man alla orginalkomponenter. Sweet valve är samma som den ventil som styr hydrauliken i en vanlig servostyrsnäcka.
Strunta i orbitrolen om man nu e känslig för SBP. ovanstående förslag tycker jag låter som ett mkt bra förslag :D enda man får fixa e ju så att styrsstoppar i hjälpkolven så att man inte får hydraultryck rakt på spindlarna.

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Inlägg av w_larsson » tor jun 18, 2009 22:37

Funderar på hjälpservo till en traktor, http://www.traktordelar.com/2.html
Någon som provat detta? Inga ingrepp i stryrinrättningen, ser ut som en styrdämpare fast med två slangar till den! Kanske kan drivas av en vanlig servopump?!

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » tor jun 18, 2009 22:42

Jag var o kollade på ett sånt system som satt på en lastbil. Verkar va mkt smidigt, problemet på den var att den var så jäkla STOR. Men det e ju inget snack att om man hittar ett lämpligt system är nog detta det lättaste sättet

Skriv svar