Axelguide Chevrolet, GM m.m

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av da_loof » tis dec 20, 2011 1:12

//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av da_loof » tis jun 19, 2012 22:11

Lite nya bilder

Osäker på om de är en D60 eller D70 sitter på en Dodge B300 Van från 1979
Är en fullfloater
Finns tydligen både D60 och D70 på dessa...

Bild
Bild

Berätta gärna om ni vet skillnaden.

Sen kanske nån moderator kan städa tråden lite?
//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » tis jun 19, 2012 23:07

När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » tis jun 19, 2012 23:16

Hittade en bild på en dana 70, där storleken på diff-kåpan syns tydligt:
Bild
Tittar man ner till höger kan man ana att det står "70" där (bredvid 2:an som jag förövrigt inte vet vad den betyder...)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » tis jun 19, 2012 23:22

Jag slänger in en bild på en dana 80 också när jag ändå är i farten:
Bild
Dessa tycker jag är lätta att känna igen tack vare de fyra små "hornen" i gjutningen.

da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av da_loof » ons jun 20, 2012 13:11

Grottulf skrev:När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.
Där ser man. Underbart enkelt att se skillnaden alltså!
//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av cheva k1500 » tor aug 09, 2012 19:55

Hej jag gick förbi en dodge B350 -88 van idag när jag va ute med hunden och fastnade för antalet hjulbultar och undrar om det är en stabil axel och nått att sätta under chevan.Fick ingen bild på kåpan bak då den stod i ett brännäselsnår bak

Bild
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » tor aug 09, 2012 22:51

Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av cheva k1500 » tor aug 09, 2012 22:56

Grottulf skrev:Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...
Okej men om vi ser ifrån det praktiska går ju att bygga om är det en stark axel som tål lite större däck
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » tor aug 09, 2012 23:10

Jo båda är definitivt starkare än en 10-bultare,
70:an motsvarar nog nästan en 14bff-axel.
och det är ju inte fel med att ha avlastade drivaxlar heller.
Jag tänkte mest på om det är värt besväret,
för det borde inte vara så svårt att hitta en 14bsf eller 14bff-axel som passar rakt av. :vetej:

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av tias240 » tis aug 28, 2012 20:26

Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av henke_99 » tis aug 28, 2012 20:28

tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av tias240 » tis aug 28, 2012 22:07

henke_99 skrev:
tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.


Attsingen, då det var bra pris på den. , blir väl cherokee-axlarna då
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av Grottulf » ons aug 29, 2012 9:29

Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Inlägg av tias240 » ons aug 29, 2012 18:06

Grottulf skrev:Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.


Tanken är en skogs/träffbil som kan ta sig till träffar för egen maskin. Alltså så ska det reggas.
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

Skriv svar