Axelguide Chevrolet, GM m.m
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Lite nya bilder
Osäker på om de är en D60 eller D70 sitter på en Dodge B300 Van från 1979
Är en fullfloater
Finns tydligen både D60 och D70 på dessa...
Berätta gärna om ni vet skillnaden.
Sen kanske nån moderator kan städa tråden lite?
Osäker på om de är en D60 eller D70 sitter på en Dodge B300 Van från 1979
Är en fullfloater
Finns tydligen både D60 och D70 på dessa...
Berätta gärna om ni vet skillnaden.
Sen kanske nån moderator kan städa tråden lite?
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Hittade en bild på en dana 70, där storleken på diff-kåpan syns tydligt:
Tittar man ner till höger kan man ana att det står "70" där (bredvid 2:an som jag förövrigt inte vet vad den betyder...)
Tittar man ner till höger kan man ana att det står "70" där (bredvid 2:an som jag förövrigt inte vet vad den betyder...)
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Jag slänger in en bild på en dana 80 också när jag ändå är i farten:
Dessa tycker jag är lätta att känna igen tack vare de fyra små "hornen" i gjutningen.
Dessa tycker jag är lätta att känna igen tack vare de fyra små "hornen" i gjutningen.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Där ser man. Underbart enkelt att se skillnaden alltså!Grottulf skrev:När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
-
- Veteran
- Inlägg: 1757
- Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
- Ort: Oxelösund
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Hej jag gick förbi en dodge B350 -88 van idag när jag va ute med hunden och fastnade för antalet hjulbultar och undrar om det är en stabil axel och nått att sätta under chevan.Fick ingen bild på kåpan bak då den stod i ett brännäselsnår bak
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...
-
- Veteran
- Inlägg: 1757
- Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
- Ort: Oxelösund
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Okej men om vi ser ifrån det praktiska går ju att bygga om är det en stark axel som tål lite större däckGrottulf skrev:Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Jo båda är definitivt starkare än en 10-bultare,
70:an motsvarar nog nästan en 14bff-axel.
och det är ju inte fel med att ha avlastade drivaxlar heller.
Jag tänkte mest på om det är värt besväret,
för det borde inte vara så svårt att hitta en 14bsf eller 14bff-axel som passar rakt av.
70:an motsvarar nog nästan en 14bff-axel.
och det är ju inte fel med att ha avlastade drivaxlar heller.
Jag tänkte mest på om det är värt besväret,
för det borde inte vara så svårt att hitta en 14bsf eller 14bff-axel som passar rakt av.
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
henke_99 skrev:Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Attsingen, då det var bra pris på den. , blir väl cherokee-axlarna då
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Grottulf skrev:Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.
Tanken är en skogs/träffbil som kan ta sig till träffar för egen maskin. Alltså så ska det reggas.
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"