Sida 6 av 9

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön sep 09, 2012 21:49
av marksbo
tjenare jag axlar från en suburban på min blazer
jag tror det är en 14bult sf bak men vad kan det vara fram ?
nån ide om vad suttit ihop med 14bult sf på en suburban?
utväxling?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 6:38
av henke_99
Du har antingen dana44 eller gm10b fram. Alltså samma axel som sitter på blazern original. Kommer axlarna från samma bil så är det en 10b. Utväxlingen borde vara 3.42, 3.73 eller 4.10. Kan vara både högre o lägre.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 13:18
av SonnyC
Okej en ganska klen axel i vilket fall eller?
Kan man se på axeln vilken utväxling man har?
Jag har förlora driften fram så jag lossa kåpa och hitta två delade
Små drev i klumpen:( kronhjul och pingpongen ser hela ut dock
Kan man ta dem dreven från vilken axel som helst eller kan dem ha med
Utväxlingen att göra också?
Kanske är svårt att säga utan att veta vart dem små dreven
Skall sitta?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 16:11
av henke_99
Japp, inte särskilt stark. Nej du kan inte se vad det är för utväxling, original sitter det en liten plåtbricka i en av bultarna till kåpan där utväxlingen är stansad men den sitter ju garanterat inte kvar. Utan den så finns det tre sätt: snurra hjul o räkna pinjongvarv, kolla märkningen på kronhjulet då det står kuggantalet där eller det säkraste sättet att räkna kuggarna på kronhjul o pinjong. Första alternativet är ju uteslutet i ditt fall, o spelar ju inte så stor roll eftersom du ändå har loss kåpan.

Jag antar att du menar dom fyra små spindeldreven inne i diffen, dom kan du ta från vilken axel som helst bara det är en likadan axel. 10b finns ju även som bakaxel o du kan ta dreven även därifrån. Det enda du måste kolla upp är hur många splines det är på drivaxlarna, dreven måste ju ha rätt splines o det finns två olika (28 eller 30). Om det nu är dom dreven som sitter på drivaxlarna som gått sönder, är det dom andra så kan du ju bara byta dom. Bakom dom små spindeldreven sitter en liten plåtbricka, se till så den sitter kvar när du sätter dit nya drev.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 16:53
av SonnyC
Tack för snabbt svar :) ska kika nu när jag kommer hem exakt vilka drev som är kass.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 19:38
av SonnyC
Jaha det var Inte så lätt:( den lilla axeln på bilen lossa jätte lätt
Men på donatoraxeln sitter den bomfast.
Nån ide ? Donatorn ser ny ut invändigt och nästintill ny olja i.
Provade att dona lite på men kändes meningslöst.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 19:53
av henke_99
Du har lossat den lilla skruven som håller fast axeln på sin plats i huset antar jag?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 21:53
av SonnyC
Jajjemen :) kan den vara krökt av nån anledning?
Eller måste den vara i ett visst läge tro?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: mån sep 10, 2012 21:58
av henke_99
Skruven får man ta bort helt. Sen ska det bara vara att putta ur axeln ur diffhuset.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön sep 16, 2012 13:01
av Chrille_91
Vad kan detta vara för bakaxel tro? Sitter på en Cheva Duramax 2500hd -02

Jag har letat efter olika markeringar på den men det står inget som hjälper till att identifiera den någonstans.

Bild

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön sep 16, 2012 13:09
av Grottulf
Sitter det inte AAM-axlar på de nyare... :vetej:
Googla på det så hittar du säkert något.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis sep 18, 2012 9:40
av Grottulf
Det var en AAM 11,5" axel.
http://www.ringpinion.com" onclick="window.open(this.href);return false; är en bra källa om man vill veta ved det sitter för axlar på olika bilar.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis sep 18, 2012 13:26
av optodsl
1" större kronhjul än på vanliga 14bff

Tyvärr så har den inte tredje lagret på pinjongaxeln

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis sep 18, 2012 21:09
av Chrille_91
Ja den verkar ju rätt stabil då iaf :)

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis sep 18, 2012 21:51
av henke_99
optodsl skrev:1" större kronhjul än på vanliga 14bff

Tyvärr så har den inte tredje lagret på pinjongaxeln
Jag har funderat lite runt det där lagret. Jag har fått för mig att det sitter där för att stödja pinjongen eftersom huset till den bara är skruvat i diffen. Det borde ge större risk för att det kan röra sig då.

Jag har aldrig sett nån annan axel med ett sånt tredje lager.