Karosshöjning Trooper

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Karosshöjning Trooper

Inlägg av CrazyMac » mån nov 06, 2006 23:31

Det är så att jag håller på o höjjer min Trooper 3,5" i karossen. Bak är den redan uppe men nu när jag ska få upp den fram så uppkom det lite problem.

Bak så höjde jag upp hela bilen och sedan pallade jag upp under trösklarna/sparklådorna och lät ramen sjunka ifrån karossen. Det gick skitbra.

Men fram så är trösklarna/sparklådorna inte i bästa skick. Har fått en del stryk samt rostangrepp så jag vågar inte palla upp karossen där.

Nu undrar jag om någon vet hur mycket golvet klarar. Vågar man låta karossen vila på golvet? Om man lägger plankor så det fördelar tyngden över större ytor?

Hade jag haft en travers så hade jag redan varit klar, nu får jag tyvärr hålla till godo med pallbockar och garagedomkrafter.
Senast redigerad av CrazyMac den ons nov 08, 2006 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Höjjningsfråga

Inlägg av RogerÅ » mån nov 06, 2006 23:40

CrazyMac skrev:Det är så att jag håller på o höjjer min Trooper 3,5" i karossen. Bak är den redan uppe men nu när jag ska få upp den fram så uppkom det lite problem.

Bak så höjde jag upp hela bilen och sedan pallade jag upp under trösklarna/sparklådorna och lät ramen sjunka ifrån karossen. Det gick skitbra.

Men fram så är trösklarna/sparklådorna inte i bästa skick. Har fått en del stryk samt rostangrepp så jag vågar inte palla upp karossen där.

Nu undrar jag om någon vet hur mycket golvet klarar. Vågar man låta karossen vila på golvet? Om man lägger plankor så det fördelar tyngden över större ytor?

Hade jag haft en travers så hade jag redan varit klar, nu får jag tyvärr hålla till godo med pallbockar och garagedomkrafter.

:lol: Det går nog bra du slipper u den största vikten från ram motor osv ta en träkloss så ska det nog gå bra :lol:

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » ons nov 08, 2006 4:50

Gick bra med golvet.

Men så hade sista karossfästesbulten så klart rostat fast så in i helvete. Dom andra lossnade helt utan våld. Fan va sur man blev när man arbetade hela dagen i verkstan med en enda bult och inte fick loss den. Imorrn åker stora vinkelslipen med för då ska den jävlen bort... :evil:
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

slhap
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tis okt 10, 2006 8:12
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av slhap » ons nov 08, 2006 9:23

bilder bitte!

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » ons nov 08, 2006 21:53

Nu jävlar händer det grejjer, 10/12 klossar på plats. Satte den stora kapen i den jävla rostiga bulten och skickade den åt helvete. Nu återstår det bara att svetsa upp ramen längst fram där dom 2 sista klossarna ska sitta. Hela ramen är jävligt frisk förutom precis längst fram. Jävligt skumt. Isuzu måste ha gjort någon miss med rostskyddet där.

slhap: Bilder kommer imorrn kväll. Hade kameran med igår men eftersom det gick så jävla dåligt då hade jag ingen lust alls att ta några bilder.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor nov 09, 2006 9:09

CrazyMac skrev:Nu jävlar händer det grejjer, 10/12 klossar på plats. Satte den stora kapen i den jävla rostiga bulten och skickade den åt helvete. Nu återstår det bara att svetsa upp ramen längst fram där dom 2 sista klossarna ska sitta. Hela ramen är jävligt frisk förutom precis längst fram. Jävligt skumt. Isuzu måste ha gjort någon miss med rostskyddet där.

slhap: Bilder kommer imorrn kväll. Hade kameran med igår men eftersom det gick så jävla dåligt då hade jag ingen lust alls att ta några bilder.
Jag skulle gissa att det är någon som rostskyddat den bakre delarna av ramen :wink: Dom izusuna jag sett brukar ramen rosta på mer än karossen,oftast är dom rostigast på insidan ramen framför bakaxeln
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » tis nov 14, 2006 1:59

Här kommer lite bilder från garaget. Håller fortfarande på att byta ut plåt, svetsar och grejjar. Kommer väl mera bilder när jag kommer framåt. Fick tag i en ny stötfångare också, bra mycket ballare en min egensvetsade grillguard som fungerade som grävskopa när man nosade ner i diken och surhål.

Troopern
Bild

Nya kofångaren
Bild

Numera 3.5" högre i karossen
Bild

Karossfästet VF, rostskadat. Nästan fixat.
Bild

Tror jag dragit av snart varenda jävla bult jag gett mig på.
Bild

Polarens Wrangler som står brevid. Med bladfjädrarna numera på rätt sida av axlarna. :wink: :wink:
Bild
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Skriv svar