Winchmontering Trooper

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Winchmontering Trooper

Inlägg av CrazyMac » tis nov 14, 2006 16:22

Tänkte vara hemma en dag och inte slita i garaget, men det kliade i fingrarna så jag gick ut och mekade lite med winchen jag har liggandes. Kom över den gratis, den fungerade inte men nu vet jag orsaken. Elmotorn funkar inte. Men fixa en elmotor är inga problem så snart är den nog igång.

Nu till saken. Jag har aldrig monterat en winch förut. Vad bör man tänka på? Jag hade tänkt tillverka en platta själv som jag svetsar fast i ramen som winchen sitter i. Hur mycket kommer den konstruktionen belastas med när jag börjar wincha mig loss? Tjänstevikten är väl runt 1700.

Vad säger besiktningen om man kapar i frontplåten? För en liten modifiering av den krävs för att winchen ska få plats bakom stötfångaren.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons nov 15, 2006 23:06

Viktigt är att plattan inte kan vrida sig någonstans mellan bultförbanden till Winchen...

ÄR du osäker på att tjockleken inte räcker så svesta en box av plattjärn utanför bultarna..

Då vrider sig det utanför winchen..

Fästplåten i sig förstärker ramen så det bör inte innebära nått inför besiktningen...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » tor nov 16, 2006 11:04

Tack för svaret, har jag lite att gå på iaf. :)

Om några fler har synpunkter eller erfarenheter så släng fram dom.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tor nov 16, 2006 21:10

Själv har jag bultat dit en 10mm platta i ramen som vinchen bultades i.
(För att djävlas ,tror jag, gav smeden mej en platta i Hardox :twisted: något svårborrad men den gick tillslut :lol: )

Har en CJ5a så den är lättare men vinchen drar ca 4300 kg så grejerna håller för denna kombination iaf :wink:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Per Ekman
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: tis mar 14, 2006 11:20
Ort: Grästorp

Inlägg av Per Ekman » fre nov 17, 2006 12:48

Kolla först om inte den främre tvärbalken i ramen är rostig , kan bli väldigt dåliga ! Min trooper gick inte ens att boxera i den balken ..... :(
Mycket bra bilar annars ! Synd bara att dom är "något "rostbenägna. :roll:
Vatten är vått , havet är djupt och en Jeep ska vara svart !

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre nov 17, 2006 12:54

Per Ekman skrev:Kolla först om inte den främre tvärbalken i ramen är rostig , kan bli väldigt dåliga ! Min trooper gick inte ens att boxera i den balken ..... :(
Mycket bra bilar annars ! Synd bara att dom är "något "rostbenägna. :roll:
Vaddå? det gick jättebra att boxa med den bilen(tror ägaren till den blåa 9-5:an har en annan åsikt) :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » fre nov 17, 2006 14:16

Per Ekman skrev:Kolla först om inte den främre tvärbalken i ramen är rostig , kan bli väldigt dåliga ! Min trooper gick inte ens att boxera i den balken ..... :(
Mycket bra bilar annars ! Synd bara att dom är "något "rostbenägna. :roll:
Har svetsat upp och förstärkt den balken precis, den var som du sa helt slut.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Freddan
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: lör nov 11, 2006 12:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Tack för senast!

Inlägg av Freddan » fre nov 17, 2006 15:10

Fick mig en åktur i din bil i kumla. Tack tack.
Du skulle inte kunna fråga patrol freeksen om de har en styrdämpare liggandes. Min blev visst lite sne igår.

Mvh Frederik

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tack för senast!

Inlägg av CrazyMac » lör nov 18, 2006 1:30

Freddan skrev:Fick mig en åktur i din bil i kumla. Tack tack.
Du skulle inte kunna fråga patrol freeksen om de har en styrdämpare liggandes. Min blev visst lite sne igår.

Mvh Frederik
Så det var du. :) Ja, det var en himmla trevlig bil du skaffat. För det var väl du som var ute i vårat garage nu på fredagen?

Tänkte ringa "patrol freaksen" imorrn och fråga när jag får mina däck. Kan höra om dom har någon styrdämpare liggandes eller vart dom köper sina. För jocke körde av sin i Strängnäs senast.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Freddan
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: lör nov 11, 2006 12:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Japp

Inlägg av Freddan » tis nov 21, 2006 9:15

Jo jag var och inspekterade ditt vidunder.
Kanon om du kunde höra med dom.

Mvh Frederik

Skriv svar