Hej på er (^^,)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Hej på er (^^,)

Inlägg av Lillen285 » ons aug 26, 2009 1:18

Hej på er alla :D

Tänkte lägga en lite presentation av mig själv här (om den ligger fel kanske de finns nån snäll moderator som lägger den rätt?)

Jag heter då Henrik å kommer från Borås trakten som en del andra åsså gör här såg jag :)
har alltid varit intresserad av allt som låter å går å skruva på därav ja tänkte skaffa en bil å budget bygga bit för bit, ingen stress alltså.

Det som är lite speciellt me mig kanske e att ja e lite rörelsehindrad, sitter alltså i rullstol men ser de inte som ett större problem, förrän man sitter där i skiten :D :roll:
har en liten fråga till er där ute, vad tycker ni jag bör ha för bil??
har sneglat lite på jeep cherokee å tycker de verkar som en helt ok bil?
ett krav e åsså att den måste ha automat låda, får bara köra automat.

Tänkt att ja skulle åka och kolla på denna bilen: http://www.blocket.se/alvsborg/Jeep_che ... ?ca=16&w=2 vad tror ni om denna??

som sagt de är mycke frågetecken i huvet men ja hoppas de finns nån vänlig själ som kanske kan ge en liten hjälpande hand i denna djungeln :)

Har ni frågor å synpunkter så vill ja gärna höra dom, å va inte rädda för å fråga :wink:

// Henrik

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons aug 26, 2009 6:38

Välkommen! :hello:

En cherokee tror jag kan passa utmärkt, går att få en riktigt trevlig bil för inte så mycket pengar. Kika efter rost i golvet under mattorna. Kan vara värt att gå upp några tusenlappar från dom absolut billigaste, även dom i riktigt bra skick är rätt billiga nu.
I aim to misbehave

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Inlägg av craze » ons aug 26, 2009 7:42

Välkommen hit!

En Cherokee är ett utmärkt val, och just nu är dom väldigt prisvärda.
Om du bestämmer dig får en sådan, köp en från mellan -92 till -96 så får du en som är bra att bygga om för skogskörning.
Dom före -91 (och även en del från -91) Har sämre bromsar, sämre abs, sämre grenrör och lite diverse andra problem.

Värt att kolla lite extra på kan vara storleken på en Cherokee. Dom är ganska små invändigt, och dörrarna är inte heller jättetstora så kolla att det funkar som du tänkt dig med rullstolen oxå :D
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Hej på er (^^,)

Inlägg av Lillen285 » ons aug 26, 2009 9:35

Hej igen..

Man får tack för omtanken va gäller dörrarna :) men som tur e så kan ja ställa rullstolen utanför och gå några meter, ser ju inte så snyggt ut å lägga både bil och ev rullstol i skiten :lol:

var de nån som såg mig på årets HC? körde runt i en blå terrängstol me gul jacka, gick igentligen inte å missa mig :para:

//Henrik

Knegolf
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: mån maj 26, 2008 18:02
Ort: Eslöv - Malmö T/R

Inlägg av Knegolf » ons aug 26, 2009 9:42

Hej och välkommen!

Det finns ju massor med 4x4-bilar, det är bara att kolla runt tills man hittar någon man fastnar för. Måste ju (tyvärr) inte vara en amerikansk :roll:.
Cherokeen är som ovanstående skrev ganska små invändigt, lite sådär "bunkerkänsla". Men det kan ju både vara bra och dåligt. Söker du runt lite på forumet så kommer du hitta massor med mer fakta än vad vi kommer på när vi skriver här ;)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » ons aug 26, 2009 10:22

hej å välkommen
det har ju funnits några grande till bra priser å jag tycker nog dom är mera prisvärda :roll: å i prisklass under 20000:- finns det nog inget annat än Jeep som är vettigt för dig när du är i behov av aut

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Re: Hej på er (^^,)

Inlägg av TMT » ons aug 26, 2009 22:28

Lillen285 skrev:Hej igen..

Man får tack för omtanken va gäller dörrarna :) men som tur e så kan ja ställa rullstolen utanför och gå några meter, ser ju inte så snyggt ut å lägga både bil och ev rullstol i skiten :lol:

var de nån som såg mig på årets HC? körde runt i en blå terrängstol me gul jacka, gick igentligen inte å missa mig :para:

//Henrik
jupp du satt o sneglade på min blazer där ett tag vid ett tillfälle när den satt fast, kikade lite på din terräng gående rullstol lite :wink:


Cherokee är ju en prisvärd alround bil.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Inlägg av Lillen285 » tor aug 27, 2009 10:28

Haha ja jo de fanns en del festliga tillfällen den dagen :wink:


//Henrik

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tor aug 27, 2009 11:34

Jag tycker Cherokeen tar sig fram oförväntat bra. Vi har haft jeepar med spiraler o bogger 35", valp med v8 o TGB 11 / C303 o Cherokeen överraskade mig.

Du kanske såg mig i Mudracet på HC? Det var jag som körde den Cherokeen som kom till final. På min sitter det budgethöjning och 31" och svetsad bakaxel. Inte så mycket med andra ord, men iaf så körde jag ifrån portalaxelbilar ( jo jag hade nog tur också :wink: )
TGB 13

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Inlägg av Lillen285 » tor aug 27, 2009 12:48

Nej jag missade tyvärr mudracet, hade ett helvete å ta mig fram själv ibland :rodnar: men de gick iaf!

jo cherokeen har ja verkligen fastnat för, jag var och kollade på en igår men de va lite för mycke jobb på den för min del..

budget hit å budget dit, de är de som e charmen tycker jag.. de ska inte behöva kosta skjortan för å få leka av sig lite i skogen :lol:
men de är kanske bara ja som tycker de??

//Henrik

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » tor aug 27, 2009 13:26

Lillen285 skrev:Nej jag missade tyvärr mudracet, hade ett helvete å ta mig fram själv ibland :rodnar: men de gick iaf!

jo cherokeen har ja verkligen fastnat för, jag var och kollade på en igår men de va lite för mycke jobb på den för min del..

budget hit å budget dit, de är de som e charmen tycker jag.. de ska inte behöva kosta skjortan för å få leka av sig lite i skogen :lol:
men de är kanske bara ja som tycker de??

//Henrik
Håller helt med dig! Det finns ingen anledning å lägga ner en överdriven summa pengar när man kan komma undan för en hyfsat billig peng. Stort lycka till med bilköpet och framtida dyngsprättar karriären :D
Ha de fint /Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Inlägg av Lillen285 » fre aug 28, 2009 21:58

"råkade" snubbla över en cherokee -96:a V8, blev helt såld :roll:
men va tycker ni om den tro? lite lätt så där, tanken e att den ska höjas och på me andra däck å lullull.. men en sak i taget.

fördelar å nackdelar?? är de kanske bättre å kolla på lite äldre?, kollade å en -88 som verkade va mer gedigen å mer lättmeckad.

har försökt läsa igenom den klistrade tråden under "jeep" fliken men fick bara mer frågetecken än innan :rodnar:

//Henrik...som e lite vilsen..

Greger
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön jan 06, 2008 20:33

Inlägg av Greger » fre aug 28, 2009 22:30

Klart du ska åka V8.....
Jag är DD....Jag resonerar så här: "Det kostar 18 kr milen,15 kr är rent nöje. För 3 kr kan jag inte ens köra en fiat pellegrino.
Lycka till med vad du än väljer.... Det viktigaste är att Du känner dej nöjd med det du valt. Hade´i skogen
Greger

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Inlägg av craze » lör aug 29, 2009 11:26

Lillen285 skrev:"råkade" snubbla över en cherokee -96:a V8, blev helt såld :roll:
Nu pratar du om två olika saker, Cherokee (XJ) och Grand Cherokee (ZJ). :D

Det är två helt olika bilar:

XJ: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_(XJ)

ZJ: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)

Lillen285
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 0:15

Inlägg av Lillen285 » lör aug 29, 2009 15:35

jodå de har jag fattat, men är ändå osäker, äldre vs äldst.
vill ju ha en bra grund bil från början, även lätt meckad... nyare bil = mer el som kan krångla osv?

gillar ju dock stucket på dom äldre :roll: ...


//Henrik

Skriv svar