Tvätta bilen innan målning. Vilken kemikalie är bra?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Tvätta bilen innan målning. Vilken kemikalie är bra?

Inlägg av volvo_viking » sön nov 19, 2006 16:23

Vad ska man tvätta bilen med för att få den så "torr" som möjligt innan man målar den? Har ingen lust med förtunning och trasa. Vattenlösligt tvättmedel ska det vara.

//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön nov 19, 2006 16:57

Det enda riktigt effektiva om du inte vill använda kem är hetvattentvätt...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » sön nov 19, 2006 17:07

Jag vill använda kem men vattenlösligt!
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Tvätta bilen innan målning. Vilken kemikalie är bra?

Inlägg av RogerÅ » sön nov 19, 2006 17:13

volvo_viking skrev:Vad ska man tvätta bilen med för att få den så "torr" som möjligt innan man målar den? Har ingen lust med förtunning och trasa. Vattenlösligt tvättmedel ska det vara.

//Janne
Varför? förstår inte hur du menar

först tvättar man bilen sen slipar man sen torkar man av bilen med tinner för att vara säker på att fett osv avlägsnas sen klibbduk

Har du tänkt att använda diskmedel i stället för tinner :o

Det är en bil du ska måla det är giftigt det är bara att leva med annars kann du ge dig på att färgen inte sitter kvar

Att göra rätt från början lär nog vara mest miljövänligt om det är det du eftersträvar 8)

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » sön nov 19, 2006 17:18

Har problem med spridningen av lösningsmedel i lokalen. (Inte bara mitt garage). Vill därför minimera detta. Kommer av samma anledning inte att slipa mer än nödvändigt. Tvätta, måla. Det är helst det som gäller. Dessutom är det lite jobbigt att gå över 40m2 med tinner och trasa. (Har gjort det en gång).
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön nov 19, 2006 17:29

volvo_viking skrev:Har problem med spridningen av lösningsmedel i lokalen. (Inte bara mitt garage). Vill därför minimera detta. Kommer av samma anledning inte att slipa mer än nödvändigt. Tvätta, måla. Det är helst det som gäller. Dessutom är det lite jobbigt att gå över 40m2 med tinner och trasa. (Har gjort det en gång).
//Janne
Det går inte åt mkt tinner per kvm även om du har en viking så max en liter men du måste slipa annars är det ogjort arbete när färgen åker åt h... med högtrycken tro mig det lönar sig skaffa/hyr en riktig maskin med dammsugare

Jag kör med en festool rotax med dammsugare det dammar inte farligt där du behöver inte täcka grannens bil

sen när det gäller tinner i lokalen & grannar gör det 12på natten då det är folktomt där :D

Sen när du använt en trasa lägg den i en påse direkt när du använt den ska du se att det inte blir så farligt

sen är det olämpligt att använda trassel dels så suger det så mkt tinner & lämnar saker efter sig som man inte vill veta av

kör med typ bommuls sänkläder matrial till trasa Bild
Senast redigerad av RogerÅ den sön nov 19, 2006 17:33, redigerad totalt 2 gång.

ahlman
Rutinerad
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 11, 2006 18:48
Ort: Valdemarsvik

Inlägg av ahlman » sön nov 19, 2006 17:29

vi har nått alkaliskt avfettningsmedel till skogsmaskiner. kommer inte ihåg vad det heter men jag tvättade en traktor med det senast i går och det är nästan så att färgen rinner av.
kan kolla upp vad det heter.
/Gustav

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön nov 19, 2006 17:41

Använd sk målartvätt,dom brukar vara kraftigt basiska och gör ytan torr och matt.
Biltema har något som heter "alg och mögeltvätt" som också funkar,men se upp för skinnen på händerna gillar det inte!
Skrubba med en grov borste och spola av ordentligt.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » sön nov 19, 2006 17:42

Alg och mögeltvätt har jag kört med idag men tar inte fett alls.
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön nov 19, 2006 18:05

jaghar något som heter industri cleaning som är alkaliskt,
men faan vet om det är så himmla bra för miljön för får man det på sig så svider det som eld, använd thinner vet ja annars blir et bara piss o pankaka av lacken, :wink:

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » sön nov 19, 2006 18:53

Hur eller hur är det ju bra om bilen är ren innan man börjar med finjobbet. Inte så bra att slipa i smuts heller. Kan ju tillägga att bilen aldrig är vaxad och är målad med industrifärg.
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön nov 19, 2006 18:59

Kan som vanligt inte hålla käft :mrgreen: Ring och kolla med Olsson & Ekberg i Osby (0479-16565), jag vet att dom har något låg-VOC tvättförtunning och vet säkert också om var i dina hemtrakter man kan köpa. Annars så kan dom säkert ge dig tips på alternativa produkter :D
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » mån nov 20, 2006 20:25

Prova plåttakstvätt!
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

Skriv svar