Fjäderpaketsfästen bak?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Fjäderpaketsfästen bak?

Inlägg av Runristaren » tis nov 21, 2006 10:46

Blir lite fundersam när jag tittar på fjäderpaketsfästena bak på min Ltgb912 ( 57,a ).
Är det meningen att paketet ska kunna "glida" ca. 25mm åt båda hållen, eller fattas det en gummibusning av något slag?
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

offroader65
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:20
Ort: Ludvika

Inlägg av offroader65 » tor nov 23, 2006 15:43

Jag vet inte? men på valpen sitter det en gummibricka som håller fettet kvar å skiten utanför
Bättre med en terrängbil i skogen än tio på gatan

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor nov 23, 2006 15:58

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » tor nov 23, 2006 16:26

Mathias T skrev:Den här kan ju vara till nytta :lol:
http://www.poff.org/bilder/teknik/tl22_912/index.html
Mathias!

Jag var både luddig i min förklaring och gav felaktiga mått.

Alltså:

De bakre fjäderpaketens tunna ändar sitter "fast" i ramen innuti en påsvetsad stålbåge.
Innuti denna båge och ovanpå ramen sitter en rund stålbit ( glidyta? ) stor som en 5krona.
Fjäderändan ligger ovanpå denna "5krona" inne i denna båge.
När fjädern ligger i centrum så är "spelet" ca. 10mm åt båda sidorna, när fjädern lägger sig mot en sidan blir måttet 20-25mm.
Ska verkligen axlarna kunna röra sig så mycket, känns inte bra?
Fattas det någon bussning?
Detta "bekymmer" gör att jag inte vill köra i onödan innan jag vet vad som är rätt och riktigt enligt fabrik/Volvo!

Tacksam för svar!
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor nov 23, 2006 19:54

Runristaren skrev:
Mathias T skrev:Den här kan ju vara till nytta :lol:
http://www.poff.org/bilder/teknik/tl22_912/index.html
Mathias!

Jag var både luddig i min förklaring och gav felaktiga mått.

Alltså:

De bakre fjäderpaketens tunna ändar sitter "fast" i ramen innuti en påsvetsad stålbåge.
Innuti denna båge och ovanpå ramen sitter en rund stålbit ( glidyta? ) stor som en 5krona.
Fjäderändan ligger ovanpå denna "5krona" inne i denna båge.
När fjädern ligger i centrum så är "spelet" ca. 10mm åt båda sidorna, när fjädern lägger sig mot en sidan blir måttet 20-25mm.
Ska verkligen axlarna kunna röra sig så mycket, känns inte bra?
Fattas det någon bussning?
Detta "bekymmer" gör att jag inte vill köra i onödan innan jag vet vad som är rätt och riktigt enligt fabrik/Volvo!

Tacksam för svar!

tjena.

912an s bakaxlar är upphända i 3länk system båda två den enda länken imellan dom är bladfjädrarna som är ett upp och ner vänt bladpaket där varje ände ligger på vardera axel och mitten delen av bladen sitter fast i en lagrad axel på ramen.

bladen sitter inte fast i axlarna utan sitter i en ögla så dom kan röra sig fritt och axlarna kan falla fritt, axlarna sitter heller inte i några dämpare.
det ska vara ett glapp mellan blad och axel om det är det du menar,
däremot ska inte axeln vara glapp i annat än höjdledd så att säga (3länken)

förstod inte riktigt vart du menade att glappet skulle vara men det kanske hjälpte lite.

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » tor nov 23, 2006 20:40

TMT, tackar!

Okej, så det är helt i sin ordning att bladfjädrarna rör sig fritt i sidled ( 10mm-c/c-10mm )i öglan?
Den runda stålbiten som bladen ligger på, är alltså en glidyta?
Och det skall inte finnas någon bussning i stålöglan?
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » tor nov 23, 2006 20:50

Mathias T skrev:Den här kan ju vara till nytta :lol:
http://www.poff.org/bilder/teknik/tl22_912/index.html
Mathias!

Tackar, råkade nu ha tur att få både 1 och 2 med på köpet, dessutom även nästan komplett reservdelskatalog med sprängskisser.
Tyvärr saknas skisser över ram, hytt och fjäderpaketet med dess lager.
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor nov 23, 2006 21:01

Runristaren skrev:TMT, tackar!

Okej, så det är helt i sin ordning att bladfjädrarna rör sig fritt i sidled ( 10mm-c/c-10mm )i öglan?
Den runda stålbiten som bladen ligger på, är alltså en glidyta?
Och det skall inte finnas någon bussning i stålöglan?
ja då bladen måste kunna röra sig i sidled i öglan på axeln för att axeln ska kunna röra sig utan att "vrida bladen när den flexar"
däremot lagringen i ramen ska inte röra sig i sidled vill jag minnas.

bussningen där kan jag inte svara på rak arm just nu, kan kolla på mina prylar jag har liggandes eller på polarns 912a om jag orkar någon gång.

jag har ju en TD47 motor liggandes om du är sugen,
även mer delar till 912.


MVH Tobbe

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » tor nov 23, 2006 21:56

TMT skrev: jag har ju en TD47 motor liggandes om du är sugen
även mer delar till 912.
MVH Tobbe

Hooo, då är jag lungn och nöjd, tackar!
Skulle kolla upp den trasiga kedjan till kylarskyddet i dag.
Inte undra på om de hade dragit av den, det var nog ett par år...sedan som denna rullgardin fungerat.
Men jag gnäller inte, med sådana "komplicerade" problem har jag ju det lätt mot vissa andra här...

Motorbyte?
Hmmm. jag satt på ny ljuddämpare i tisdags ( Volvo 240 cylindrisk ), motorn gick så mjukt, tyst och fint att grannen frågade vad det var som rykte...ånga alltså!
Klumpen ( 425kg ), har bara gått 4700 mil, snälla sådana tydligen, inget tickande eller klonkande, bara ljuv dov sång!
Känns därför lite elakt att ta spettet och slita ur hjärtat...
Visst, den drar sina goda 4 liter men man ska nog köra rackarns många mil innan man tjänat in kostnaden av motorbytet, att dessutom byta detta "Rollsljud" mot ett ständigt knatter, tilltalar inte mig.
Dessutom är jag känslig för 427 helaluminium V8 ( small block ), som dessutom väger 375 lbs, mindre än hälften så tung alltså!

Eller varför inte flippa ut helt och hållet och "måda" ner Chevas fabriks 572,a med 700 "otrimmade" hästar och ett ynka vrid på 964 nm, wooaoov!!!
Vridet börjar i alla fall likna en lastbils, eller hur?
Motorvikten är fortfarande under originalsexans.
Jumm, jumm...men mekaniken och drivlinan i 912,an tycker väl inte lika mycket om mina drömmar?

Finns det någon som gjort något liknande?
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor nov 23, 2006 22:37

Runristaren skrev:
Hooo, då är jag lungn och nöjd, tackar!
Skulle kolla upp den trasiga kedjan till kylarskyddet i dag.
Inte undra på om de hade dragit av den, det var nog ett par år...sedan som denna rullgardin fungerat.
Men jag gnäller inte, med sådana "komplicerade" problem har jag ju det lätt mot vissa andra här...

Motorbyte?
Hmmm. jag satt på ny ljuddämpare i tisdags ( Volvo 240 cylindrisk ), motorn gick så mjukt, tyst och fint att grannen frågade vad det var som rykte...ånga alltså!
Klumpen ( 425kg ), har bara gått 4700 mil, snälla sådana tydligen, inget tickande eller klonkande, bara ljuv dov sång!
Känns därför lite elakt att ta spettet och slita ur hjärtat...
Visst, den drar sina goda 4 liter men man ska nog köra rackarns många mil innan man tjänat in kostnaden av motorbytet, att dessutom byta detta "Rollsljud" mot ett ständigt knatter, tilltalar inte mig.
Dessutom är jag känslig för 427 helaluminium V8 ( small block ), som dessutom väger 375 lbs, mindre än hälften så tung alltså!

Eller varför inte flippa ut helt och hållet och "måda" ner Chevas fabriks 572,a med 700 "otrimmade" hästar och ett ynka vrid på 964 nm, wooaoov!!!
Vridet börjar i alla fall likna en lastbils, eller hur?
Motorvikten är fortfarande under originalsexans.
Jumm, jumm...men mekaniken och drivlinan i 912,an tycker väl inte lika mycket om mina drömmar?

Finns det någon som gjort något liknande?

vet inte hur du kan få ihop det med orignal spisen där.... oki en A6b motor ligger kring 4,7l och dom är ju rätt odödliga men fan va soppa dom vill ha, kompisens låg på i medel 3liter milen minst, nu sitter där en TD40 och nere på halva bränsle förbrukningen, TD47an sitter som smäcken i en 912a jag ger mig fan på att blocket är i stortsett samma, för vid första anblick ser dom lika ut. dock är väl A6 motorn crossflow topp vilket inte TD47 motorn har men skit samma.

sen hur fan får man en cheva 427cui till smallblock den måste vara strokad och borrad så in i helvete men va vet jag?
en A6b motor med låda väger ganska exakt 650kilo +-10kilo (har vägt min) alltså ett riktigt as till motor men å andra sidan näst intill odödlig (fast man undrar ju ibland varför aset inte dränks så mycket soppa den tar)

dock din cheva dröm säger mig att den inte är så mycket för åländsk bränsle politik änn mindre om du ska slita i run stenar i skogen och gasa omkring :D

men dina drömmar ska jag inte krossa, jag är ju ändå själv mer för diesel än bensin det luktar liksom mycket bättre och man har mer användningsområden för det :wink:

ska du ha bensin motor låt då förfan orignal motorn sitta kvar, ska du envisas med att bygga om lastbilen gör då så att den går att återställa till orginal skick igen finns ju inte herre jösses många kvar nu och färre blir det. 8)

om det är något du behöver eller undrar över så slå en pling eller maila går lika bra.

Runristaren
Hemmastadd
Inlägg: 216
Blev medlem: tis nov 14, 2006 13:39
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Runristaren » fre nov 24, 2006 10:35

TMT skrev:vet inte hur du kan få ihop det med orignal spisen där.... oki en A6b motor ligger kring 4,7l och dom är ju rätt odödliga men fan va soppa dom vill ha, kompisens låg på i medel 3liter milen minst, nu sitter där en TD40 och nere på halva bränsle förbrukningen, TD47an sitter som smäcken i en 912a jag ger mig fan på att blocket är i stortsett samma, för vid första anblick ser dom lika ut. dock är väl A6 motorn crossflow topp vilket inte TD47 motorn har men skit samma.

sen hur fan får man en cheva 427cui till smallblock den måste vara strokad och borrad så in i helvete men va vet jag?
en A6b motor med låda väger ganska exakt 650kilo +-10kilo (har vägt min) alltså ett riktigt as till motor men å andra sidan näst intill odödlig (fast man undrar ju ibland varför aset inte dränks så mycket soppa den tar)

dock din cheva dröm säger mig att den inte är så mycket för åländsk bränsle politik änn mindre om du ska slita i run stenar i skogen och gasa omkring :D

men dina drömmar ska jag inte krossa, jag är ju ändå själv mer för diesel än bensin det luktar liksom mycket bättre och man har mer användningsområden för det :wink:

ska du ha bensin motor låt då förfan orignal motorn sitta kvar, ska du envisas med att bygga om lastbilen gör då så att den går att återställa till orginal skick igen finns ju inte herre jösses många kvar nu och färre blir det. 8)

om det är något du behöver eller undrar över så slå en pling eller maila går lika bra.


Drivmedelsligan!
Ja, du har rätt i att dieseln luktar sötare,mjukare och snällare, har bara så svårt med att stå ut med knattret inne i bilen!
650 kg, åfaan då väger lådan 225, 912,an är en manlig bil.....Men det visste jag sen förut.
Nå, inte tycker jag om virveln i tanken....men jag försöker att se realistiskt på olika alternativ, kostnader och möjligheter.
Visst, soppan kostar 1,17€ litern, men jag har billig försäkring och ingen årlig skatt, så den kostar mig nästan inget när den står still!
Jämför man detta med vad en öl kostar på krogen ( 5€ ), å de brukar ju slinka ner lätt ett par stycken....
Å eftersom man inte ska köra och dricka samtidigt så tror jag att ekvationen inte blir så mycket i obalans.
Vafaan, i värsta fall får jag gefaan i ölen, värre en så är det inte!
Kan du ge några snabba data på TD47,an, vrid, vikt, hästar etc.
Monteras den på 912,an utan egen låda?
Beträffande smallblock 427,a, kolla in www.worldcastings.com
Drömmar är just drömmar, som kanske aldrig blir verklighet, men.....
Visst gör originalknotan sin uppgift, å ska jag försöka att drömma realistiskt, skulle jag rimligtvis leta efter en rak alusexa på minst 6 liter.
Då kanske allt "passar" betydligt bättre utan modifieringar som jag egentligen inte vill göra, så där kan du va lugn, med din oro om sönderskruvade 912,or.
Hur många finns det kvar i dag?

Vridmomentskurvan för spisen är lite underlig tycker jag.
Max vrid ( 300-350 nm ) vid 1000 varv, sedan sjunker den ner till ca. 250-275 nm vid 3000 varv.
Om den åtminståne hållt sig flack, men sjunka?
Det är här motordrömmarna kommer in, med lite mer...umpff...så behöver man inte trycka så hårt på bränsletillförselspedalen!
Som den fungerar i dag är det ju plattan i mattan, i princip hela tiden på landsvägskörning.
Inte svårt att förstå att den "håålaar" mängder av bränsle!
Senast redigerad av Runristaren den fre nov 24, 2006 10:50, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Runristaren
www.runristare.ax

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre nov 24, 2006 11:49

Finns 454cui smallblock med.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre nov 24, 2006 17:31

Runristaren! Du har fått PM angående citering.

*tråd rensad*
I aim to misbehave

Skriv svar