Diffklumpar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Diffklumpar
Hej på er,
Jag har en fråga som i normala fall inte har med offroad att göra- men i mitt fall kommer det att ha med terrängkörning att göra.
Jag vill ha tag på två stycken bakre diffklumpar avsedd för bilar med individuell fjädring bak- precis som BMW har. Och som jag vet har Sierra, Scorpio, Mershedes och BMW såna lösningar- och Volvo 360 en snarlik lösning med växellådan sammanbyggd med slutväxeln.
Är det någon som vet vilket märke som har bäst rykte och mest hållbart? Och om önskelistan får vara hur lång som helst så vill jag ha låg utväxling och gärna diffbroms i dom.
SKREV OBELIX
Jag har en fråga som i normala fall inte har med offroad att göra- men i mitt fall kommer det att ha med terrängkörning att göra.
Jag vill ha tag på två stycken bakre diffklumpar avsedd för bilar med individuell fjädring bak- precis som BMW har. Och som jag vet har Sierra, Scorpio, Mershedes och BMW såna lösningar- och Volvo 360 en snarlik lösning med växellådan sammanbyggd med slutväxeln.
Är det någon som vet vilket märke som har bäst rykte och mest hållbart? Och om önskelistan får vara hur lång som helst så vill jag ha låg utväxling och gärna diffbroms i dom.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Nja... De e volvo 960 som har det, dock efter en viss årsmodell. Kommer inte ihåg vilken...optodsl skrev:även volvo 940 med multilink har väl det, kanske lättare att hitta
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Audi S2 har det men klumparna från S4a är hållbarare, hur det är med utväxlingen vet jag inte, min S2a gjorde över 300 km/h på femman och varvtalsstopp.. Självklart vacummspärrar..
Senast redigerad av Melin den tor sep 03, 2009 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
360 borde väl bli bäst utväxling, men frågan är om de tål vridmomentet.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Re: Diffklumpar
Hur går tankarna nu Robban???OBELIX skrev:Hej på er,
Jag har en fråga som i normala fall inte har med offroad att göra- men i mitt fall kommer det att ha med terrängkörning att göra.
Jag vill ha tag på två stycken bakre diffklumpar avsedd för bilar med individuell fjädring bak- precis som BMW har. Och som jag vet har Sierra, Scorpio, Mershedes och BMW såna lösningar- och Volvo 360 en snarlik lösning med växellådan sammanbyggd med slutväxeln.
Är det någon som vet vilket märke som har bäst rykte och mest hållbart? Och om önskelistan får vara hur lång som helst så vill jag ha låg utväxling och gärna diffbroms i dom.
SKREV OBELIX
Tack!
Det finns en del att välja på med andra ord! Jag har väl mest varit inne på att hitta två identiska bilar på skroten och ta Diffklumparna därifrån. Jag har aldrig hört nån klaga på- eller haft behov av att behöva byta dom på Fordar, Motor och drivlina verkar funka rätt bra på dom. Förutom lite blårök ibland då. Antar att man inte behöver så många pengar för att få loss två såna, och då tror jag mer på Sierran än på Scorpion. Pga utväxlingen.
Tanken är att nu när min Valp är klar och lite småpyssel återstår till vintern så vill jag ha ett nytt projekt, och jag vet exakt vad jag vill ha- men det är mycket saker som ska samlas ihop först. Men grunden i bygget är dessa diffklumpar som jag måsta ha först.
SKREV OBELIX
Det finns en del att välja på med andra ord! Jag har väl mest varit inne på att hitta två identiska bilar på skroten och ta Diffklumparna därifrån. Jag har aldrig hört nån klaga på- eller haft behov av att behöva byta dom på Fordar, Motor och drivlina verkar funka rätt bra på dom. Förutom lite blårök ibland då. Antar att man inte behöver så många pengar för att få loss två såna, och då tror jag mer på Sierran än på Scorpion. Pga utväxlingen.
Tanken är att nu när min Valp är klar och lite småpyssel återstår till vintern så vill jag ha ett nytt projekt, och jag vet exakt vad jag vill ha- men det är mycket saker som ska samlas ihop först. Men grunden i bygget är dessa diffklumpar som jag måsta ha först.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Jag knäckte inte min på S2an med 545 hk på hjulen, däremot gick växellådan några gånger..w_larsson skrev:Bakaxel från vilken audi quattro som helst med diffspärr, tror inte man spränger en sån om du inte har en våldsam motor, borde inte kosta en förmögenhet.
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Mina tankar går åt självbyggarhållet. efter att ha sett ett antal olika fordon i skogen och kört en del själv så har jag fått en ganska klar uppfattning om hur det perfekta fordonet för terrängkörning ska se ut. Och enligt mej är det inte byggt, -än. Men snart så......
Dom viktigaste faktorerna vi terrängkörning är låg vikt, däcksgrepp, markfrigån och låg tyngdpunkt. Bilar med någon av dessa egenskaper finns- men hela tiden på bekostnad av någon annan önskvärd egenskap! Jag byggde en VW-baserad buggy för ett tiotal år sen- den vägde 350 kilo, hade 50 vilda hästar, och trots bakhjulsdrift tog den sej fram väldigt bra.
Jag har skaffat ett hundra tal meter fyrkantsrör 30x30x2.5, och dom ska kapas till och svetsas ihop till en fackverksram där diffklumparna kommer att sitta i båda ändarna av den, en kardan mellan dom och alldeles framför bakre klumpen en låda med lämplig utväxling för bra lågfartegenskaper i terrängen. Bärarmarna blir skurna i 12 mm:s plåt och ungefär 60 centimeter långa, och längs ut kommer det sitta hjulspindlar från nån framhjulsdriven bil som modifieras för att passa till bärarmarna. Hjulen kommer vara Valphjul, men bara fälgbanan kommer användas och fälgtalriken tas bort och ersätts av en skuren plåt som svetsas fast allra längst ut på fälgen, kant i kant med fälgen så att säga. På så sätt kan jag ha så långa bärarmar som möjligt- och så stort flex som möjligt. Bromsarna blir det som sitter på spindlarna jag hittar. Motor och låda tror jag nog blir en original B 20 med en vanlig växellåda. Chassit kommer bli helt plant undertill- och till utseendet blir den ganska lik en Lamborghini LM 200 har jag tänkt.
Så går mina tankar just nu.......
OBELIX
Dom viktigaste faktorerna vi terrängkörning är låg vikt, däcksgrepp, markfrigån och låg tyngdpunkt. Bilar med någon av dessa egenskaper finns- men hela tiden på bekostnad av någon annan önskvärd egenskap! Jag byggde en VW-baserad buggy för ett tiotal år sen- den vägde 350 kilo, hade 50 vilda hästar, och trots bakhjulsdrift tog den sej fram väldigt bra.
Jag har skaffat ett hundra tal meter fyrkantsrör 30x30x2.5, och dom ska kapas till och svetsas ihop till en fackverksram där diffklumparna kommer att sitta i båda ändarna av den, en kardan mellan dom och alldeles framför bakre klumpen en låda med lämplig utväxling för bra lågfartegenskaper i terrängen. Bärarmarna blir skurna i 12 mm:s plåt och ungefär 60 centimeter långa, och längs ut kommer det sitta hjulspindlar från nån framhjulsdriven bil som modifieras för att passa till bärarmarna. Hjulen kommer vara Valphjul, men bara fälgbanan kommer användas och fälgtalriken tas bort och ersätts av en skuren plåt som svetsas fast allra längst ut på fälgen, kant i kant med fälgen så att säga. På så sätt kan jag ha så långa bärarmar som möjligt- och så stort flex som möjligt. Bromsarna blir det som sitter på spindlarna jag hittar. Motor och låda tror jag nog blir en original B 20 med en vanlig växellåda. Chassit kommer bli helt plant undertill- och till utseendet blir den ganska lik en Lamborghini LM 200 har jag tänkt.
Så går mina tankar just nu.......
OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
skall den bara gå i skogen så tycker jag att du borde köra på samma koncept som spindlarna när det gäller motor.
Alltså en motor och växellåda från en framhjulsdriven bil, då får du låg utväxling och låg vikt, pga att du inte behöver någon extra fördelningslåda.
Samt att det tar liten plats.
Alltså en motor och växellåda från en framhjulsdriven bil, då får du låg utväxling och låg vikt, pga att du inte behöver någon extra fördelningslåda.
Samt att det tar liten plats.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Hej,
I principn har du väldigt rätt i att en komplett drivlina från en framhjulsdriven bil monterad på "tvären" vore det bästa- men i min ritning finns det bara plats för motor rakt ovanför bakre diffklumpen- och då blir det lite bekymmer att få ner kraften till på ett vettigt sätt. Dessutom Har jag en B20 komplett med låda i Smedjan.
MVH//OBELIX
I principn har du väldigt rätt i att en komplett drivlina från en framhjulsdriven bil monterad på "tvären" vore det bästa- men i min ritning finns det bara plats för motor rakt ovanför bakre diffklumpen- och då blir det lite bekymmer att få ner kraften till på ett vettigt sätt. Dessutom Har jag en B20 komplett med låda i Smedjan.
MVH//OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a